Gfk-cijfers: wereldwijd -21% in volume. Maar ...
... Vergelijking met 2019 nog steeds erg positief voor belgië
De wereldwijde GfK-cijfers voor de doe-het-zelf in het eerste kwartaal van 2022 zien er slecht uit: -21% in volume, -12% in omzet. Toch blijft de vergelijking met 2019 voor België ruim positief. In een webinar op 2 juni schetsten o.a. Kristof Scheys (Head of Market Intelligence bij GfK) en Patrick Vandenbogaerde (Managing Director Brico) de veranderende DIY-consument. "De Belg blijft meer dan ooit klussen."
Nog steeds goede cijfers voor België
Een wereldwijde daling, dus voor het eerste kwartaal van 2022, met maar liefst 21% in volume. Toch is er minder reden tot zorg dan deze cijfers op het eerste gezicht doen vermoeden. Het wereldwijde omzetverlies bedraagt slechts 12%, wat wellicht voornamelijk op het conto komt van de stijgende prijzen.
De Belgische cijfers tonen een vergelijkbaar omzetverlies in het eerste kwartaal van 2022: -13%. Wanneer we vergelijken met het eerste kwartaal van 2019, het laatste 'normale' referentiejaar, dan zien we nog steeds een omzetstijging met 16,3%. We hebben dan ook een uiterst abnormale periode achter de rug, met nooit geziene stijgingen. Deze vertekenen natuurlijk het beeld. De Belgische consument maakt zich wel degelijk zorgen over betaalbaarheid, maar slechts 12% van de Vlamingen en 8% van de Walen plant minder uit te geven aan het huis. Dat leert een consumentenonderzoek dat GfK uitvoerde.
Kristof Scheys (Head of Market Intelligence bij GfK): "De Belgische consument maakt zich wel degelijk zorgen, over de inflatie, de oorlog in Oekraïne, de klimaatverandering ... Dat laatste zien we ook globaal: maar liefst 71% zegt dat ze duurzaamheid een erg belangrijk thema vinden. Ondanks dat pessimisme zijn er maar weinig mensen die plannen om minder aan het huis uit te geven. Dat zien we ook in de huidige financiële situatie van de consumenten. Van de gezinnen wier huidige situatie slechter wordt aangevoeld dan voorheen, plant nog steeds 82% de aankoop van DIY-producten. Voor de gezinnen wier huidige situatie beter wordt aangevoeld, is dat 80%. Dat is wel een verschil met het Verenigd Koninkrijk: daar plannen de gezinnen die het nu beter hebben duidelijk meer renovaties."
Patrick Vandenbogaerde: "We zien dat ook in de winkel: wat nodig is, wordt niet uitgesteld. Consumenten komen iets minder frequent dan in 2021, maar nog steeds meer dan in 2019. Als ze komen, spenderen ze wel iets meer. We zien wel dat ‘luxe’, loungesets en decoratieve artikelen, een knauw krijgt. Daar wordt het moeilijker om het niveau van 2019 te evenaren. Maar technische producten als houten panelen worden nog steeds evenveel gekocht. Mensen hebben ze gewoon nodig."
"De mythe dat jongeren niet klussen, is definitief begraven"
"Ik blijf positief. Klanten worden gedreven door hun portefeuille. Als ze het niet kunnen laten doen, dan doen ze het zelf. De mythe van jongeren die niet doe-het-zelven is nu definitief begraven. We hebben ook cursussen in al onze winkels. Onze vrouwelijke academies waren in een uur uitverkocht, dus vrouwen klussen evengoed. We willen de consument opnieuw trots laten zijn op eigen werk, en lijken daar goed in te slagen."
Kansen voor e-commerce
Kristof Scheys: "Globaal zien we ook dat de consument zijn shopgedrag gewijzigd heeft: maar liefst 83% bevestigt dat. We zien in de evolutie van de categorieën - tuin blijft veruit de grootste - dat de at-hometrend nog niet gaan liggen is, hoewel de decoratieve takken inderdaad ook in onze cijfers een knauw krijgen. Wat België betreft, zien we een mooie toekomst weggelegd voor 'powered gardening'."
"We zien ook dat de consument duidelijk meer online koopt dan voorheen. E-commerce in de doe-het-zelf is nu goed ingeburgerd in Europa, het is aan de Belgische retailers om daar goed op in te spelen. Ook in België is het online aandeel sterk gestegen, van 5% naar 12%."
Patrick Vandenbogaerde: "Er was wat paniek in het begin van de coronacrisis, voor de vlucht die e-commerce zou nemen, maar we hebben versneld en zijn nu op snelheid. We zijn van 2.500 online SKU's naar 43.000 SKU's gegaan. Toch blijft de fysieke winkel onze hoofdfocus. Dat is de uitdaging voor onze medewerkers: klanten hebben op het internet al veel research gedaan; wij moeten hen op nieuwe manieren helpen. Het belangrijkste blijft dat de consument kiest. We kiezen niet voor hen; we moeten alleen de juiste opties aanbieden."