Asamco en Groco Group slaan handen in elkaar
Groco blijft verantwoordelijk voor Ivana
De aankoopgroeperingen Asamco en Groco Group gaan verregaand samenwerken. De leden van Groco treden toe tot Asamco, maar Groco blijft verantwoordelijk voor het huismerk Ivana in België. "Beide partijen hebben veel baat bij deze samenwerking."
Geschiedenis herhaalt zich
Asamco en Groco Group zijn twee belangrijke Belgische aankoopgroeperingen. Historisch was Asamco lid van de Nederlandse aankoopgroepering Zevij, Groco van het eveneens Nederlandse Necomij. In 2014 voegden Zevij en Necomij hun activiteiten samen, waardoor ze dus twee Belgische pendanten in dezelfde Nederlandse groep hadden. "Er was altijd al een goed informeel contact", vertelt Mathieu Oosterlinck (zaakvoerder De Pikke Industrie nv en voorzitter raad van bestuur Groco), we kwamen elkaar al vaak tegen op evenementen en beurzen. Met deze fusie boeken de Groco-leden een grote vooruitgang op het vlak van logistiek en data."
Asamco ziet zijn ledenaantal dan weer stijgen tot 77. "Beide groeperingen hebben een zeer gelijkaardig DNA", vertelt Gil van Meenen, marketing manager Asamco. "Met de toetreding van de Groco-leden krijgt Asamco er heel wat inkoopkracht bij, de Groco-leden kunnen dan weer profiteren van de diensten die wij vanuit onze centrale kunnen aanbieden en van ons wat meer Belgisch georiënteerde netwerk. Het is een echte win-winsituatie."
Huismerken gaan niet concurreren
Beide groeperingen benadrukken dat de huismerken behouden blijven - wat trouwens ook in de Nederlandse groeperingen het geval is. Asamco-leden blijven 4tecx voeren; Groco-leden blijven bij 'hun' Ivana. Michel Corthals blijft verantwoordelijk voor de exploitatie van Ivana in België. "Beide merken hebben heel wat sterktes; deze kunnen makkelijk naast elkaar blijven bestaan."
Sterktes combineren
Oosterlinck: "We hebben in België het geluk dat we nog steeds veel kmo's hebben. Die diversiteit blijft een grote sterkte en biedt veel flexibiliteit ten opzichte van multinationals, maar op het vlak van data en logistiek hebben zij grote schaalvoordelen. Door onze krachten te bundelen, blijven onze bedrijven strijdvaardig."