Non-food logistiekPremium

Asamco en Groco Group slaan handen in elkaar

Groco blijft verantwoordelijk voor Ivana

Asamco Groco
Van links naar rechts: Mathieu Oosterlinck (voorzitter van de raad van bestuur van Groco Group); Dries Bauwens (managing director AsamcoGroup); Stanny Vos (voorzitter van de raad van bestuur van Asamco Group)

De aankoopgroeperingen Asamco en Groco Group gaan verregaand samenwerken. De leden van Groco treden toe tot Asamco, maar Groco blijft verantwoordelijk voor het huismerk Ivana in België. "Beide partijen hebben veel baat bij deze samenwerking."

Geschiedenis herhaalt zich

Asamco en Groco Group zijn twee belangrijke Belgische aankoopgroeperingen. Historisch was Asamco lid van de Nederlandse aankoopgroepering Zevij, Groco van het eveneens Nederlandse Necomij. In 2014 voegden Zevij en Necomij hun activiteiten samen, waardoor ze dus twee Belgische pendanten in dezelfde Nederlandse groep hadden. "Er was altijd al een goed informeel contact", vertelt Mathieu Oosterlinck (zaakvoerder De Pikke Industrie nv en voorzitter raad van bestuur Groco), we kwamen elkaar al vaak tegen op evenementen en beurzen. Met deze fusie boeken de Groco-leden een grote vooruitgang op het vlak van logistiek en data."

Asamco ziet zijn ledenaantal dan weer stijgen tot 77. "Beide groeperingen hebben een zeer gelijkaardig DNA", vertelt Gil van Meenen, marketing manager Asamco. "Met de toetreding van de Groco-leden krijgt Asamco er heel wat inkoopkracht bij, de Groco-leden kunnen dan weer profiteren van de diensten die wij vanuit onze centrale kunnen aanbieden en van ons wat meer Belgisch georiënteerde netwerk. Het is een echte win-winsituatie."

asamco groco

Huismerken gaan niet concurreren

Beide groeperingen benadrukken dat de huismerken behouden blijven - wat trouwens ook in de Nederlandse groeperingen het geval is. Asamco-leden blijven 4tecx voeren; Groco-leden blijven bij 'hun' Ivana. Michel Corthals blijft verantwoordelijk voor de exploitatie van Ivana in België. "Beide merken hebben heel wat sterktes; deze kunnen makkelijk naast elkaar blijven bestaan."

Sterktes combineren

Oosterlinck: "We hebben in België het geluk dat we nog steeds veel kmo's hebben. Die diversiteit blijft een grote sterkte en biedt veel flexibiliteit ten opzichte van multinationals, maar op het vlak van data en logistiek hebben zij grote schaalvoordelen. Door onze krachten te bundelen, blijven onze bedrijven strijdvaardig."

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Stefan Acke
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine