Retail & winkels

Waarom BePro Tools een lichtend voorbeeld is voor de sector

"Dankzij Asamco Group hebben we de power van de groten"

Anthony Faen, zaakvoerder BePro Tools
Anthon Faen, zaakvoerder van BePro Tools sinds anderhalf jaar

Anthon Faen is nog geen anderhalf jaar de nieuwe eigenaar van BePro Tools, maar heeft inmiddels al een aanzienlijke stempel gedrukt op het bedrijf, dat onder andere werkgereedschap voor vakmannen in Drogenbos aanbiedt. Dankzij de samenwerking met Asamco kunnen de Vlaams-Brabanders nu meer dan 5 miljoen referenties aanbieden en profiteren van de voordelen van schaalgrootte. Desondanks weet BePro Tools haar familiale karakter en onafhankelijkheid te behouden.

Vlaams grondgebied

Gesmeerd trio

Anthon Faen verzamelde meer dan tien jaar ervaring in projectmanagement bij twee grote bedrijven, waar hij zowel interne als externe klanten begeleidde. Deze jarenlange expertise bereidden hem voor op het moment waarop hij zijn eigen onderneming zou starten.

In de zomer van 2023 kreeg hij de kans toen zijn jeugdvriend Constantin – Costa voor de vrienden – hem vertelde dat zijn werkgever BePro Tools wilde overdragen. Anthon aarzelde dan ook geen moment en greep de gelegenheid aan.

Zijn vrouw Julie, een expert op het gebied van HR, boekhouding en marketing, en Costa zelf, met meer dan 20 jaar ervaring in de sector, werden medevennoten. Samen met vijf ervaren medewerkers en een commerciële kracht draait de onderneming vandaag de dag op volle snelheid.

Ring en parking

Anthon en zijn zakenpartners zijn eigenaar van het 1.000 m2 grote pand, dat zich net op Vlaams grondgebied bevindt, vlak bij de Ring rond Brussel, net buiten het drukke Brusselse centrum en met 25 eigen parkeerplaatsen. Dat blijkt een grote troef, want aannemers, schilders, dakwerkers, vloerleggers, elektriciens, … tot ver in Wallonië vinden makkelijk hun weg naar BePro Tools. Dat zijn er meer dan 3.500 verschillende per jaar om precies te zijn.

BePro Tools gevel
Het 1.000 m² grote pand met 25 parkeerplaatsen ligt vlak bij de Ring rond Brussel

Menselijk aspect

We zijn nog maar net het inkomsas gepasseerd op een grijze, druilerige dag, of we worden al hartelijk begroet bij de ingang. De vriendelijkheid en behulpzaamheid van de medewerkers blijken de grootste troeven van het bedrijf te zijn. Ze geven met plezier uitgebreide uitleg aan de bezoekers, die ze met hun voornaam aanspreken, alsof ze deel uitmaken van de familie. Er is geen kassier in de traditionele zin te bekennen. In plaats daarvan praten de medewerkers gemoedelijk met de klanten, die genietend van een warme choco of koffie in de hand, zich op hun gemak voelen.

"De verwachtingen van onze klanten overtreffen, daarvoor doen we het"

"Meer zelfs", lacht Anthon, "soms komen klanten voor of na hun werk gewoon even een praatje maken. Het familiale en menselijke aspect staat bij ons centraal. Het is niet voor niets dat we een mondje Portugees, Grieks, Italiaans en andere talen spreken. Klanten voelen zich hier echt thuis en komen graag terug. Doordat we hen goed kennen, kunnen we hen optimaal van dienst zijn en zelfs hun verwachtingen overtreffen – dat is waarvoor we het doen.”

20 events per jaar

"Onze klanten waarderen de circa 20 evenementen die we jaarlijks organiseren enorm. Deze vinden altijd vroeg op de dag plaats, vergezeld van koffiekoeken en warme dranken. Tijdens deze sessies presenteren leveranciers hun producten, telkens met een duidelijke meerwaarde. Dit komt niet alleen onze klanten ten goede, maar ook onze medewerkers. Zij krijgen de kans zich verder te ontwikkelen, de producten grondig te leren kennen en gemotiveerd te blijven doordat ze voortdurend bijleren. Dit voorkomt dat zij hun werk als vanzelfsprekend gaan beschouwen. Klanten profiteren bovendien van exclusieve promoties op de dag zelf. Daarnaast bieden we onze medewerkers jaarlijks 5 dagen externe opleidingen aan, zodat ze polyvalent blijven en niet beperkt zijn tot één specifieke afdeling."

BePro Tools winkelinterieur
BePro Tools heeft alles in huis voor de vakman die gespecialiseerd is in bouw en vernieuwingen: professioneel gereedschap, ijzerwaren, ladders, draagbare elektrische machines en accessoires, verf, werkkledij, enzovoort

Onestopshop

Primer BrePro Tools

BePro Tools heeft alles in huis voor de vakman gespecialiseerd in bouw en vernieuwingen: alle professionele gereedschap, ijzerwaren, ladders, draagbare elektrische machines en accessoires, verf, werkkledij enzovoort. Het bedrijf doet er werkelijk alles aan om tegemoet te komen aan de wensen van de klanten.  Een goed voorbeeld hiervan illustreert Anthon:

“Onze klanten vroegen vaak naar een kwalitatieve én betaalbare primer. Goedkope basisprimers hebben vaak een slechte dekking, zijn lastig aan te brengen en worden snel afgedaan als ‘onzichtbaar product’. Daarom hebben we een samenwerking opgezet met een lokale producent, die exclusief voor ons een primer ontwikkelt. Deze primer is 35% goedkoper, perfect afgestemd op de behoeften van onze klanten, van Belgische makelij en daardoor duurzaam. Het gevolg? We verkopen nu zo'n 1.750 liter van onze eigen BePro Tools-primer per maand.”

Speciale deursloten

Opnieuw onder eigen merk verkoopt BePro Tools speciale deursloten, waarvan de sleutels uitsluitend door hen kunnen worden bijgemaakt op vertoon van een identificatiekaart. Het sleutelprofiel is beschermd voor extra veiligheid. Daarnaast is het slot zo ontworpen dat je de deur kunt openen, zelfs als er aan de binnenkant een sleutel zit. Bij een inbraakpoging breekt het slot gecontroleerd in tweeën, op een manier die toegang onmogelijk maakt. Volgens BePro Tools behoren deze sloten tot de veiligste op de markt.

BePro Tools deurslot
BePro Tools-sloten zijn zo ontworpen dat je altijd toegang behoudt, zelfs wanneer er per ongeluk een sleutel aan de binnenkant is blijven zitten
Snickers werkkledij afdeling
"Met pashokjes en een uitgebreid aanbod van het merk Snickers is onze werkkledijafdeling een echte shop-in-shop"
2/2

Snickers werkkledij

Een bijzondere vermelding gaat naar de afdeling werkkledij. “Deze afdeling is inderdaad flink groot en beschikt zelfs over pashokjes. Het is echt een shop-in-shop concept. We bieden alles aan, van kop tot teen, en uitsluitend van het merk Snickers, het premium gamma”, vertelt Anthon

Samenwerking met Asamco Group

Wendbaar en flexibel

Anthon ziet alleen maar voordelen in het feit dat BrePro Tools een zelfstandige onderneming is, en daardoor onafhankelijker dan een keten: "Allereerst omdat we onze werkingskosten uitstekend kunnen beheersen. Wat wij niet hoeven te betalen, hoeven de klanten ook niet te betalen. Daarnaast zijn we veel wendbaarder en flexibeler, waardoor we onze klanten precies kunnen bieden wat ze wensen." Doordat BrePro Tools alles zelf in handen heeft, kunnen ze ook promoties uitvoeren wanneer en op de manier die ze willen. "Bovendien bieden we volumekortingen op basis van de corebusiness van de klant. Een dakwerker krijgt bijvoorbeeld meer volumekorting op schroeven dan een schilder, die op zijn beurt betere kortingen krijgt op verf."

Leden Asamco helpen elkaar

Om aan iederéén álle producten tegen interessante prijzen te kunnen leveren, werkt BrePro Tools samen met de inkoopgroepering van technische vakhandels, Asamco Group. “Onze winkel lijkt dan misschien niet megagroot, maar dankzij Asamco hebben we een van de grootste catalogi in huis”, zegt Anthon lachend. “Door onze samenwerking met Asamco kunnen we prijzen hanteren die vergelijkbaar zijn met die in multishops. Asamco heeft bijna 5 miljoen productreferenties, dus ik hoef niet bij andere leveranciers op zoek te gaan. Als wij een bepaald product niet op voorraad hebben, weten we via Asamco welke collega uit het netwerk het product recent nog heeft besteld. De facturatie tussen de leden verloopt volledig transparant. Elke twee weken is er wel iemand in het netwerk die de hulp van een collega inroept.”

Communicatietools

Asamco onderhandelt rechtstreeks met de merken voor exclusieve promoties die alleen gelden voor de 80 aangesloten ondernemingen en 93 verkooppunten. De groepering blijkt ook sterk in het aanleveren van communicatietools, zoals kant-en-klare banners voor nieuwigheden, instructiefilmpjes en affiches. Bepro Tools maakt gretig gebruik van het aangeleverde communicatiemateriaal op zijn sociale media en in berichten die het verstuurt via e-mail of sms. Flyers die een event aankondigen, worden onder andere vastgeniet aan de facturen."

BePro Tools 2.0

Klanten hebben momenteel al in beperkte mate de mogelijkheid om bestellingen te plaatsen via de website. Dit is handig: een klant kan eenvoudig online de gewenste bestelling plaatsen, en een medewerker kan deze snel voor het werk ophalen. Ondertussen investeert Anthon volop verder in digitale ontwikkelingen om een 'BePro Tools 2.0' te worden, zonder het familiale karakter van de zaak te verliezen weliswaar. Verwacht u dus later aan een vernieuwende en gepersonaliseerde manier van inkopen te doen …

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Charlotte De Noose
company corner

ASAMCO

RIJKSWEG 3H null, BORNEM 2880
FederatiesGroothandel huishoud-en elektronische apparatenGroothandel gereedschapswerktuigenGroothandel huishoudartikelenGroothandel ijzerwaren

Gerelateerde artikels

Investeren in toekomst voor optimalisatie van dienstverlening

Asamco cv heeft met trots haar nieuwe bedrijfsgebouw onthuld, een belangrijke mijlpaal die de ambitie van het bedrijf onderstreept, met de focus op het optimaliseren van duurzaamheid, efficiëntie en medewerkerswelzijn.

Ten huize van de draaiboom

Persoonlijk contact blijft het belangrijkste, drukt warren van den bosch me aan het einde van ons gesprek op het hart. en inderdaad: de 90-jarige gereedschapsvakhandel huist dan wel in een gloednieuw industrieel pand, is volledig mee met e-commerce en heeft een professionele nachtkluis, toch is het de mens – of beter: de klant – die in 2018 nog even centraal staat als in 1928. “we proberen ons zowel in aanbod als in service te onderscheiden. en ja, dat lukt ook online. ook daar moet je de klant zoveel mogelijk werk uit handen nemen.”

Ten huize van de kinder hardware

Een beetje tegen de trend in liet de kinder hardware (buggenhout) zijn nieuwe gebouw volledig onderkelderen om méér voorraad in huis te kunnen hebben. een erg grote troef, vindt leen de kinder. “onze klanten hebben alles onmiddellijk nodig. je kunt hen één keer teleurstellen, maar na de tweede keer zullen ze naar ergens anders gaan. sinds we in het nieuwe gebouw zitten, kunnen we daarnaast veel meer laten zien aan de klanten. er ligt veel meer in de rekken dan vroeger, terwijl we toch bredere gangen hebben gemaakt om een gevoel van ruimtelijkheid te creëren. voor klanten is een winkelbezoek veel aangenamer geworden.”

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine