3 trends in winkelinrichting
Na de coronacrisis wordt de strijd weer vooral offline gestreden. En daar is de concurrentie niet mis: de aandacht van de consument wordt steeds feller bevochten in de winkelpresentatie. Wij selecteerden 3 opmerkelijke evoluties.
Aanpasbaar
Een gevolg van de hevige concurrentie zijn de steeds kortere verbouwingscycli. Digitale presentatiemiddelen en een modulair winkelinrichtingsconcept moeten een snelle aanpassing van de winkel mogelijk maken, bijvoorbeeld in het kader van speciale verkoopcampagnes. Met een directe focus op de klant en zijn behoeften, creëert de winkelinrichting zo emotionele koopstimulansen die de onlinewinkeliers op deze manier niet kunnen bieden.
Digitaal
ABS Group reageert op deze evolutie met een echte 'fusie' tussen fysiek en digitaal, in hun geval tussen structuren in aluminium en textiel en domotica, sensoren en multimedia-apparatuur. Zo zijn er lichtbakken die op afstand bediend kunnen worden door een app om de animaties, de led-lichtintensiteit en het geluid aan te passen. Interactieve vitrines en spiegels genereren extra info om de consument tot kopen aan te zetten. Met behulp van foto's en verlichting introduceert Easyrack dan weer heel wat beleving in het schap.
Daarnaast pakken heel wat fabrikanten uit met oplossingen om het winkelmanagement te vereenvoudigen. Zo kan je via elektronische prijsetiketten de klanten aanspreken, de voorraad opvolgen en aan geolocalisatie doen. Via netwerkcamera's ter preventie van winkeldiefstal krijg je tegenwoordig ook info over het aantal klanten en het loop- en shopgedrag en kan je eveneens de muziek en aankondigingen in de winkel sturen.
Ecologisch
Ook het ecologische verhaal wordt belangrijker in zowat alle aspecten van de inrichting. Dit gaat van de introductie van natuurlijke, groene elementen in de winkel tot het gebruik van duurzame en gerecycleerde materialen. Zo lanceerde het Belgische SPI op vraag van de retailers gerecycleerde vakverdelers in polycarbonaat.