7.000 m² extra voor Desomer-Plancke
"Voor beleving heb je ruimte nodig"
Desomer-Plancke is al tientallen jaren een klinkende naam tot ver buiten Poperinge. "Ook in een diverse winkel als de onze moet je beleving aanbieden. Daarmee trek je mensen naar je winkel. Voor die beleving heb je ruimte nodig, daarom investeerden we in 7.000 m² extra ruimte."
Licht en ruimte
Licht en ruimte zijn onontbeerlijk in een moderne winkel. Daarom investeerden Geert en Nico Desomer in een grote winkeluitbreiding, op de plaats waar vroeger het magazijn stond. Geert Desomer: "Het idee was meteen om met twee hoge verdiepingen te werken. Op die manier konden we niet alleen ons doe-het-zelfgedeelte uitbreiden, maar hadden we meteen ook plaats voor een nieuwe toonzaal voor tuinmeubelen. De tuinmeubelen stonden vroeger vooraan, tussen al de rest. Het stond dicht op elkaar, niet mooi uitgestald. Voor tuinmeubelen heb je ruimte en licht nodig. Dat toont veel uitnodigender. Het nieuwe winkelgedeelte ligt achteraan, maar heeft een grote lichtstraat. Op die manier trekken we de mensen naar de toonzaal."
Ondergrondse parkeergarage
"Toen we aan het plannen waren, kwam de aannemer met het idee van een ondergrondse parking. We hadden maar een honderdtal parkeerplaatsen. Na lang wikken en wegen hebben we beslist om die erbij te bouwen. Het is toekomstgericht. De parking is ook hoog genoeg, er kunnen probleemloos hoge bestelwagens binnen. Het heeft wel wat voeten in de aarde gehad: we werken nu met een tweede kassazone, want de parking komt achteraan in het nieuwe stuk uit en we kunnen de klanten niet helemaal met hun aankopen naar voren laten gaan en dan weer laten terugkeren. Tegelijk hebben we onze ingang en parking vooraan behouden, omdat onze klanten dat zo gewoon zijn. Het was wat bang afwachten, maar het systeem werkt erg goed. Ik heb de bureaus ook naar achteren verplaatst zodat ik zelf de nieuwe kassazone in het oog kan houden." (lacht)
Winkelbeleving
Hebben jullie de inrichting volledig zelf bedacht?
"Volledig zelf. Ik ben verantwoordelijk voor doe-het-zelfartikelen en tuinmeubelen, mijn broer Nico houdt zich vooral met huishoud en speelgoed bezig. In de doe-het-zelfafdeling hebben we nu wat meer voorraad in de winkel. Op die manier kunnen de bezoekers de stukken makkelijker zelf meenemen en moeten ze niet wachten op iemand die iets uit het magazijn gaat halen."
Nico: "De huishoud- en speelgoedafdeling zijn we momenteel aan het vernieuwen. De presentatie zal ook worden opengetrokken, met minder hoge rekken en meer beleving. Zeker in een winkel als de onze is die beleving een extra troef om mensen naar de winkel te lokken. Met de uitbreiding hebben we nu weer plaats om alles overzichtelijk te tonen. Over alle afdelingen heen hebben we zo'n 130.000 referenties. Wat extra ruimte is dan geen overbodige luxe."
Groot aanbod als unique selling point
Tuinmeubelen zijn niet erg geliefd in veel doe-het-zelfzaken. Ze nemen veel plaats in en gaan snel uit de mode. Waarom lukt het bij jullie wel?
Geert: "In de streek zijn we er vrij uniek mee. Je moet je er wel een beetje in specialiseren; wij importeren ook veel loungesets en die zijn nu erg populair. Als je geen groot assortiment kunt aanbieden, dan werkt het misschien minder goed. We hebben onlangs ook ons assortiment kleine meubelen voor binnen uitgebreid, en dat loopt ook heel goed. Ik denk dat dat aan onze ligging ligt: we zitten een beetje in een uithoek van het land. Wij hebben ook vrij veel Franse klanten; in Frankrijk vind je al zeker geen winkels als de onze. Frankrijk heeft voornamelijk ketens. Mensen voelen zich daar behandeld als een nummer; hier krijgen ze nog die persoonlijke service."
Hoe slagen jullie erin om persoonlijke service te geven op 130.000 referenties?
Nico: "We zijn beter georganiseerd dan vroeger. We hebben een eigen hersteldienst met een mecanicien en automatische bestellingen met de computer helpen ook veel. We hebben nu overal een minimum- en maximumstock, en dat helpt al veel. Automatisch stockbeheer is ook geen wondermiddel, hoor, de ervaring helpt ook nog steeds. In sommige periodes van het jaar verkoop je nu eenmaal meer dan in andere, om dat te weten heb je gevoel en ervaring nodig. Maar het is zeker een goed hulpmiddel. Dat geeft ons tijd om toch die persoonlijke aanpak te bieden."
Geert: "We werken ook met verantwoordelijken per afdeling, dat helpt ook. We willen hen op termijn nog meer verantwoordelijkheden geven. Machines, tuinmeubelen, huishoud, speelgoed: dat zijn zowat onze grote pijlers waar we verantwoordelijken voor hebben. Zeker voor tuinsets heb je iemand nodig die het assortiment door en door kent en gericht advies kan geven. Doe-het-zelf blijft onze grootste en belangrijkste afdeling."
Loont het om huishoud en speelgoed erbij te blijven doen?
"Absoluut. Je mag niet onderschatten hoeveel volk speelgoed aantrekt. We merken dat hier nog steeds veel gezinnen komen. Het zal wat stereotiep klinken, maar het gebeurt nog steeds: de mannen gaan naar de machines, de vrouwen naar de huishoudafdeling, de kinderen naar het speelgoed. Ze kunnen er een daguitstap van maken (lacht). Dat is het voordeel aan zo’n breed assortiment: mensen kunnen hier lang rondlopen en zien altijd wel verschillende zaken die ze nog kunnen gebruiken."
Er lopen hier ook professionele klanten rond. Stijgt dat aandeel?
"Ja, we merken dat daar veel groei in zit. We proberen die ook actief naar hier te halen. Naar grote klanten ga ik zelf om condities te bespreken en dat wordt sterk gewaardeerd. Ik schat dat ons aandeel professionelen zo’n 30% bedraagt. Er zijn meer en meer facturen. Zaken als werkkledij zijn enorm uitgebreid, daaraan merken we dat ook. Vroeger hadden we een rayon, nu een hele afdeling. We hebben daar een zeer goede verkoopster en we hebben nu ook een groter aanbod. Zo krijg je een zelfversterkend effect."
Jullie hebben ook een webshop
"Ja, maar die zit nog in de opstartfase. We hebben die vorig jaar snel in elkaar gestoken met de lockdown, maar de drukte nadien heeft ons verhinderd om die volledig op punt te zetten. Op termijn gaan we iemand aannemen om die webshop te beheren. 130.000 referenties online krijgen is geen sinecure." (lacht)
Nico: "Je hebt die webshop wel nodig vandaag. Mensen kijken nu online naar het aanbod voor ze naar de winkel komen. Momenteel staat er nog maar een klein assortiment online, maar je moet wel tonen wat je in huis hebt."
Is de prijstransparantie online een probleem?
"Het hangt ervan af. Wij proberen uiteraard de goedkoopste te zijn, maar voor ons is het heel belangrijk dat de prijs-kwaliteitverhouding goed zit. Wij zijn eerder van het principe om het hele jaar door onze prijzen laag te houden om een vertrouwensband met de klant op te bouwen, dan enkele dagen te stunten waardoor de klant die op een ander moment koopt, zich bedrogen voelt.”