TIPS VOOR EEN EFFICIENTE PRESENTATIE
DURF GEMAK UIT TE SPELEN ALS BESLISSINGSFACTOR BIJ AANKOOP
Waterproducten worden meestal samen in één afdeling opgesteld. De ideale schapverdeling van de verschillende producten is uiteraard afhankelijk van het type winkel en de vraag naar waterproducten.
op de winkelvloer
gA VOOR EEN DUIDELIJK EN OVERZICHTELIJK SCHAP
Waterproducten worden meestal samen in één afdeling opgesteld. De ideale schapverdeling van de verschillende producten is uiteraard afhankelijk van het type winkel en de vraag naar waterproducten. Aangezien de consument echter niet altijd over voldoende kennis van besproeiingssystemen beschikt, is een heldere schappresentatie steeds een must. Fabrikanten doen hier ook hun duit in het zakje, en zorgen voor duidelijke verpakkingen, informatief POS-materiaal zoals video's, shelfstoppers, infobrochures ...
Een huisvrouw die sporadisch de planten water geeft of een tuinier die dagelijks instaat voor het onderhoud van een groot terrein; niet elke klant is het meeste gebaat bij de vergaande geavanceerde producten zoals spuitpistolen. Vaak zijn deze zwaarder en kunnen die naargelang de handgrootte als onpraktisch ervaren worden. Ga dus eerst na welke gebruiksdoelen uw klant ambieert en stem de keuze daarop af.
Om de consument door het assortiment te gidsen, kunt u gebruikmaken van stopborden waarop u meer uitleg geeft over de breedte van het assortiment. Vaak helpen toppanelen ook al om de consument snel zijn weg te laten vinden. Infoborden en demofilmpjes kunnen tonen hoe je met de systemen werkt. Ten slotte is een folder altijd leuk meegenomen als de consument thuis wat langer wil nadenken over de aankoop.
VERGEET DE EXTRA OPSTELLINGEN NIET
Mooie schappen doen uiteraard verkopen, maar vergeet ook de extra opstellingen niet. Zo zullen bijvoorbeeld de torens met koppelingen zeker hun steentje bijdragen aan de omzet, aangezien die op strategische plaatsen in de winkel geplaatst kunnen worden.
PRESENTEER PER MERK OF PER PRODUCTSOORT
Besproeiingsproducten kunt u per merk of per soort opstellen. Voor beide valt wat te zeggen. Met een presentatie per productsoort kun je de shopper makkelijker zelf laten kiezen en eventueel bijstaan in zijn keuze. Dat maakt dat je winkel meteen ook uitgroeit tot een echte specialist. Een presentatie per merk is dan weer veel overzichtelijker, omdatde verschillende merken vaak mooie schappresentaties uitwerken. Zo krijg je duidelijk afgelijnde merkenblokken in het schap, wat voor meer overzicht zorgt.
WERK AANTREKKELIJKE PROMOTIES UIT
Afhankelijk van de winkelgrootte en de mogelijkheden kun je bepaalde promoties uitwerken om het besproeiingsaanbod een boost te geven. Fabrikanten helpen hier graag een handje, en geven bijvoorbeeld een koppeling gratis bij aankoop van een pistool, een slang of een timer. Maar ook kortingen en andere acties zijn erg aantrekkelijk voor de consument.
Daarnaast bieden fabrikanten vaak complete sets aan, die zorgen immers voor een betere verkoop. Totaalpakketten, bv. een absolute beginnersset met een slang, een haspel, koppelingen en een aantal sproeikoppen, of startkits voor (semi)automatische beregening, kunnen interessant zijn, als ze doordacht worden ingezet en de consument ook nog de vrijheid laten om naar eigen gevoel en inzicht uit te breiden. Modulaire waterpijpleidingen, waterstopcontacten en geautomatiseerde beregening kunnen, via een demonstratie en een deskundige uitleg, meer consumenten over de streep trekken. Moeilijk hoeven dergelijke systemen immers niet te zijn, maar onbekend is onbemind (zie inzet). Hulp bij het uittekenen van een besproeiingsplan voor grotere projecten kan extra profilering voor het winkelpunt betekenen.
DENK OOK AAN CROSSSELLING
Tot slot zijn er nog andere producten die samen met besproeiing verkocht kunnen worden. Denk aan slangenwagens en pompen. Zo zijn pompen belangrijk voor de besproeiing: de waterfactuur is al heel hoog in België, en de regen valt meestal met bakken uit de lucht. Waarom dan niet de regen gebruiken om uw tuin te gaan besproeien?
PIEKPERIODE BIJ WARM WEER
De voorjaar en de zomer, van maart tot juli/augustus, zijn de drukste periodes. Een zacht voorjaar kan al voor een grote piek zorgen, vroeg in het jaar. Mikken op rotatie of werken met een ruime voorraad zijn valabele opties, maar met een ruime voorraad is het makkelijker om een plots hogere vraag op te vangen. Hoe dan ook is de verkoop erg afhankelijk van het weer. De regel is: warm weer is de belangrijkste periode voor besproeiingsproducten. Dat kan van maart tot oktober zijn.