TuinmateriaalPremium

TIPS VOOR EEN EFFICIENTE PRESENTATIE

DURF GEMAK UIT TE SPELEN ALS BESLISSINGSFACTOR BIJ AANKOOP

Waterproducten worden meestal samen in één afdeling opgesteld. De ideale schapverdeling van de verschillende producten is uiteraard afhankelijk van het type winkel en de vraag naar waterproducten.

besproeiing

op de winkelvloer

gA VOOR EEN DUIDELIJK EN OVERZICHTELIJK SCHAP

besproeiing
Een huisvrouw die sporadisch de planten water geeft of een tuinier die dagelijks instaat voor het onderhoud van een groot terrein; niet elke klant is het meeste gebaat bij de geavanceerde producten

Waterproducten worden meestal samen in één afdeling opgesteld. De ideale schapverdeling van de verschillende producten is uiteraard afhankelijk van het type winkel en de vraag naar waterproducten. Aangezien de consument echter niet altijd over voldoende kennis van besproeiingssystemen beschikt, is een heldere schappresentatie steeds een must. Fabrikanten doen hier ook hun duit in het zakje, en zorgen voor duidelijke verpakkingen, informatief POS-materiaal zoals video's, shelfstoppers, infobrochures ...

Een huisvrouw die sporadisch de planten water geeft of een tuinier die dagelijks instaat voor het onderhoud van een groot terrein; niet elke klant is het meeste gebaat bij de vergaande geavanceerde producten zoals spuitpistolen. Vaak zijn deze zwaarder en kunnen die naargelang de handgrootte als onpraktisch ervaren worden. Ga dus eerst na welke gebruiksdoelen uw klant ambieert en stem de keuze daarop af.

Om de consument door het assortiment te gidsen, kunt u gebruikmaken van stopborden waarop u meer uitleg geeft over de breedte van het assortiment. Vaak helpen top­panelen ook al om de consument snel zijn weg te laten vinden. Infoborden en demofilmpjes kunnen tonen hoe je met de systemen werkt. Ten slotte is een folder altijd leuk meegenomen als de consument thuis wat langer wil nadenken over de aankoop.

VERGEET DE EXTRA OPSTELLINGEN NIET

Mooie schappen doen uiteraard verkopen, maar vergeet ook de extra opstellingen niet. Zo zullen bijvoorbeeld de torens met koppelingen zeker hun steentje bijdragen aan de omzet, aangezien die op strategische plaatsen in de winkel geplaatst kunnen worden.

besproeiing
Een heldere schappresentatie, zoals deze van Polet, is
altijd een must om de consument optimaal te begeleiden
bij het aankoopproces

PRESENTEER PER MERK OF PER PRODUCTSOORT

Besproeiingsproducten kunt u per merk of per soort opstellen. Voor beide valt wat te zeggen. Met een presentatie per productsoort kun je de shopper makkelijker zelf laten kiezen en eventueel bijstaan in zijn keuze. Dat maakt dat je winkel meteen ook uitgroeit tot een echte specialist. Een presentatie per merk is dan weer veel overzichtelijker, omdatde verschillende merken vaak mooie schappresentaties uitwerken. Zo krijg je duidelijk afgelijnde merkenblokken in het schap, wat voor meer overzicht zorgt.

WERK AANTREKKELIJKE PROMOTIES UIT

Afhankelijk van de winkelgrootte en de mogelijkheden kun je bepaalde promoties uitwerken om het besproeiingsaanbod een boost te geven. Fabrikanten helpen hier graag een handje, en geven bijvoorbeeld een koppeling gratis bij aankoop van een pistool, een slang of een timer. Maar ook kortingen en andere acties zijn erg aantrekkelijk voor de consument.

Daarnaast bieden fabrikanten vaak complete sets aan, die zorgen immers voor een betere verkoop. Totaalpakketten, bv. een absolute beginnersset met een slang, een haspel, koppelingen en een aantal sproeikoppen, of startkits voor (semi)automatische beregening, kunnen interessant zijn, als ze doordacht worden ingezet en de consument ook nog de vrijheid laten om naar eigen gevoel en inzicht uit te breiden. Modulaire waterpijpleidingen, waterstop­contacten en geautomatiseerde beregening kunnen, via een demonstratie en een deskundige uitleg, meer consumenten over de streep trekken. Moeilijk hoeven dergelijke systemen immers niet te zijn, maar onbekend is onbemind (zie inzet). Hulp bij het uittekenen van een besproeiingsplan voor grotere projecten kan extra profilering voor het winkelpunt betekenen.

besproeiing

Daarnaast bieden fabrikanten vaak complete sets aan, die zorgen immers voor een betere verkoop

DENK OOK AAN CROSSSELLING

Tot slot zijn er nog andere producten die samen met besproeiing verkocht kunnen worden. Denk aan slangenwagens en pompen. Zo zijn pompen belangrijk voor de besproeiing: de waterfactuur is al heel hoog in België, en de regen valt meestal met bakken uit de lucht. Waarom dan niet de regen gebruiken om uw tuin te gaan besproeien?

PIEKPERIODE BIJ WARM WEER

De voorjaar en de zomer, van maart tot juli/augustus, zijn de drukste periodes. Een zacht voorjaar kan al voor een grote piek zorgen, vroeg in het jaar. Mikken op rotatie of werken met een ruime voorraad zijn valabele opties, maar met een ruime voorraad is het makkelijker om een plots hogere vraag op te vangen. Hoe dan ook is de verkoop erg afhankelijk van het weer. De regel is: warm weer is de belangrijkste periode voor besproeiingsproducten. Dat kan van maart tot oktober zijn.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door An De Maere
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine