Esthetische uniformiteit wint aan belang bij pakketbrievenbussen
E-COMMERCE brengt verkoop pakketbrievenbussen in stroomversnelling
Simpel, snel en vooral extreem comfortabel; we kunnen redenen genoeg bedenken waarom het onlineshoppen in een stroomversnelling raakt. En dankzij de innovatieve pakketbrievenbus hoeft de consument niet meer naar het postkantoor te hollen of te rekenen op de bereidwilligheid van een buur. Veel pakketbrievenbussen zijn reeds voorzien van een schokdempende mousse of verende dempingsplaten om een zachte landing te voorzien. En ook de digitalisering heeft hier zijn intrede niet gemist: dankzij een applicatie kan de gebruiker op afstand bepalen wanneer en voor wie het pakketvak opent.
Belg vindt weg naar e-commerce
We kunnen er al lang niet meer omheen: de pandemie heeft de wereld volledig in zijn macht. Winkels sluiten en de bevolking wordt massaal opgeroepen om in de eigen cocon te blijven vertoeven. Onszelf dan sporadisch eens verwennen met een cadeautje vormt een klein lichtpuntje in deze tijden van onzekerheid en angst. En dat is exact wat we met z’n allen doen: 10 jaar geleden shopte 58% van de Belgen online, terwijl dit in 2020 maar liefst 80% bedraagt. Van de 2.000 bevraagde Belgen gaf 94% aan in de toekomst een onlineaankoop te doen en van de groep die nog nooit eerder iets online kocht, wil 61% dat volgend jaar wel doen, zo blijkt uit een onderzoek van handelsfederatie Comeos. En er is nog meer, in de eerste zes maanden van het jaar zijn de uitgaven aan online producten met 33% gegroeid, dat bevestigen de cijfers van BeCommerce Market Monitor. Het online gebeuren is aan een sterke opmars bezig en een pakketbrievenbus is daarbij een handig hulpmiddel.
Voordelig voor zender, ontvanger en milieu
Een mogelijke reden voor de pijlsnelle stijging in het aantal online aankopen kunnen we logischerwijs vinden bij COVID-19 en de bijhorende lockdown. Maar deze pandemie brengt ook een gevoel van onveiligheid met zich mee, daar we massaal worden opgeroepen om contact te vermijden. En laat net dat het grote voordeel zijn van de pakketbrievenbus. De ontvanger hoeft niet langer persoonlijk de deur te openen en het pakketje aan te nemen, maar kan zelf het moment kiezen. De bezorger verliest geen tijd meer door onnodig te wachten en te zoeken naar de juiste aflevermogelijkheid. En ook het milieu heeft er baat bij. Als je weet dat 40 tot 60% van de bewoners niet thuis is om het pakje in ontvangst te nemen, dan spreekt het ook voor zich dat er tonnen CO2 de lucht in gaan bij het ophalen van de pakjes.
Verwarrende termen
De termen pakketbox en pakketbrievenbus worden wel eens foutief door elkaar gebruikt en ook fabrikanten durven dit wel eens te verwarren, hoewel er nochtans een duidelijk verschil in doelstelling terug te vinden is.
Een pakketbox is niet meer en niet minder dan een kleine container voor pakjes. Na ontvangst van het pakje gaat de box op slot en kan enkel de gebruiker dit nog openen. De pakketbox kan dus slechts één pakje per keer bevatten. Het meest opvallende esthetische kenmerk is dat dergelijke systemen geen sleuf bevatten om gewone post te ontvangen, hierdoor vormt de pakketbox de ideale uitbreiding op een gewone brievenbus. Een pakketbrievenbus daarentegen ambieert een dubbel doel: enerzijds is het geschikt om meerdere pakjes per dag te ontvangen en ze beschikken over een sleuf voor de dagelijkse post. Het is door die sleuf dat de pakketbrievenbus onder de wetgeving van het Ministerieel Besluit van 20/04/2007 valt, zoals verschenen in het Belgisch Staatsblad van 1 juni 2007 (zie kader BIPT) - net zoals de gewone brievenbus dus.
Esthetische voorkeuren
Courante formaten en vormen
Door de jaren heen is er weinig veranderd aan de courante formaten en vormen. Een pakketbrievenbus met het volume van een schoendoos is nog steeds ruim genoeg voor het gros van de leveringen, al voorzien de meeste fabrikanten echter een ruim aanbod aan verschillende afmetingen, om in te spelen op de persoonlijke wensen. In Vlaanderen zien we een stijgende vraag naar minimalistisch design - naar analogie van strakke woningen met veel glaspartijen en grote ruimtes - met zo weinig mogelijk zichtbare sloten en een kwalitatieve afwerking. Op vlak van montage ten slotte zien we nog steeds dezelfde mogelijkheden. Of het nu vrijstaand is, aan de wand gemonteerd of verankerd aan de vloer, alle manieren van plaatsing zijn mogelijk.
Geliefde materialen en kleuren
De zwarte kleur is al lange tijd de traditionele koploper wat kleur betreft. En ook dit jaar is het neutrale zwart een grote liefhebber. We zien echter dat steeds meer consumenten kiezen voor personalisatie in een RAL-kleur. Vaak wordt dezelfde kleur gekozen als het buitenschrijnwerk van de woning, hekwerk of garagepoort. Waar dus jarenlang de blauwsteen en zwarte brievenbus op de eerste plaats stonden, opteert men nu voor esthetische uniformiteit. Met de meer dan 3000 RAL-kleuren is er voor elke klant wat wils.
Op vlak van materialen blijven de traditionele inox/RVS en gelakt staal een grote liefhebber. Daarnaast is er een groeiende vraag naar aluminium uitvoeringen. Deze roesten niet en hebben daardoor een veel langere levensduur. Aluminium is lichter, waardoor dikkere platen gebruikt worden met een kwalitatieve designuitstraling én ze kunnen gelakt worden in elke RAL-kleur.
Diefstalpreventie en veiligheid
Post is privé en bovendien door de toename van postpakketjes tegenwoordig steeds waardevoller. Veiligheid wordt dus belangrijker en de vraag naar betrouwbare en veilige bussen met hoogwaardige diefstalpreventie stijgt.
Inbraakveiligheid
Het ene pakje is al waardevoller dan het andere, maar niemand komt graag thuis en stelt vast dat de bestelling gewoon weg is. Om inbraken tegen te gaan zijn alle pakketbrievenbussen dan ook voorzien van een bepaalde vorm van diefstalpreventie.
- Valklep: het pakje wordt in de bus gelegd en na het sluiten van de klep kan enkel de gebruiker de levering uithalen;
- Digitaal cijferslot: geef de cijfercode met de online bestelling mee aan de koerier, zo kan de brievenbus eenvoudig worden geopend. Dit is bovendien ook ideaal om pakjes weer te laten ophalen of terug te sturen. Uiteraard kan de code bij elke levering gewijzigd worden;
- Klikslot: om slechts één pakje te ontvangen is een klikslot ook mogelijk. Het deurtje valt in het slot als het pakje geleverd is. Zodra de brievenbus is geleegd, is het klikslot weer actief;
- Drukslot: dit is gelijkaardig met het klikslot, waarbij slechts één pakje ontvangen kan worden. De pakketbezorger drukt het slot in, waarna de gebruiker het opent met een sleutel.
De meeste pakketbrievenbussen zijn reeds voorzien van een twee- of driepuntssluitend slotsysteem om diefstal tegen te vermijden.
Zachte landing
Een veilige landing van het pakket is al even belangrijk als diefstalpreventie. Om dit te verzekeren voorzien diverse fabrikanten een schokdempende mousse aan de binnenzijde van de brievenbus – beter bekend als ‘spaghettimat’ – of verende dempingsplaat. Ook een deksel met vertraagde sluiting kan beschadiging aan het pakketje voorkomen.
Digitalisering en connectiviteit
Dat digitalisatie ook in de sector van de postdiensten zijn intrede doet, zal bij weinigen nog als verrassing in de oren klinken. Een videofoon, deurbel en brievenbus integreren in één module? Hoewel dit bij veel fabrikanten nog in de kinderschoenen staat, duiken ze toch steeds vaker op in appartementsblokken en bij bedrijven. Maar wat kunnen we ons daarbij voorstellen?
De systemen zijn zo ontworpen dat de videofoon en deurbel naar wens gecombineerd worden met een pakketbrievenbus. Wanneer iemand aanbelt, ontvangt de gebruiker een oproep via een applicatie, waarna hij of zij het pakketvak vanop afstand kan openen. Door gebruik te maken van de videofoon voor het afleveren van pakjes, slagen fabrikanten erin om een esthetisch geïntegreerd geheel te ontwerpen; perfect voor iedereen die houdt van een gestroomlijnd geheel.
Presentatie in de winkel
Vroeger waren de start van het voorjaar – met de heraanleg van de tuin – en het einde van het jaar – met de feestperiode in zicht – de grootste piekperiodes. Door de stijgende trend van online shoppen zijn deze pieken echter afgezwakt en verkopen pakketbrievenbussen het hele jaar door. Speel hier sterk op in door bijvoorbeeld een aantal pakketbrievenbussen te installeren met gekende pakketjes (zoals bol.com en Zalando), om herkenbaarheid in de praktijk te promoten. Bepaalde fabrikanten stellen bovendien een POS-display voor met verschillende types en diverse diefstalbeveiligingssystemen. Luister in eerste instantie naar wat de klant verkiest: wat is de stijl van het huis, welke pakketjes willen ze ontvangen en waar willen ze de brievenbus plaatsen? Iedereen wilt tenslotte een tevreden klant.
BIPT pleit voor grotere standaardafmeting
De laatste wetswijziging met betrekking tot brievenbussen dateert van 2007. Ondertussen is de e-commerce volledig doorgebroken en ontvangen we steeds vaker pakketjes. Het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT) benadrukt dat het formaat van onze brievenbussen niet meer mee is met zijn tijd en het huidige wettelijke kader is te beperkt. De particuliere brievenbus – en bij uitbreiding dus ook de pakketbrievenbus – moet aan volgende normen voldoen:
- De brievenbus moet een opening hebben van ten minste 23 bij 3 cm;
- De bus moet een ongevouwen zending in C4-formaat (22,9 x 32,4 cm) zonder beschadiging kunnen ontvangen;
- De opening bevindt zich het best op een hoogte van 70 tot 170 cm;
- Het huisnummer en eventuele busnummers zijn duidelijk zichtbaar zijn;
- Plaats de brievenbus aan de grens van de openbare weg.
Hoewel het BIPT al in 2018 startte met pleiten voor grotere afmetingen, is hier tot op heden geen verandering in merkbaar.