BARBECUES IN DE WINKEL
Wanneer start de verkoop?
Zodra het mooi weer is: meestal april-mei, mogelijk ook al maart. Het seizoen begint ieder jaar vroeger. Het aanbod moet dus zeker tijdig in de winkel staan, volgens meerdere merken februari/maart.
Hoewel de topmaanden mei, juni en juli zijn, duurt het seizoen door de warmere nazomers alsmaar langer, tot in september en oktober.
Ook buiten het seizoen
Een assortiment voor buiten koken en winterbarbecues kunt u het hele jaar aanhouden. Meerdere fabrikanten zien hier een mogelijke extra verkoop, net omdat mensen door het jaar heen veel meer buiten verblijven, bijvoorbeeld op een verwarmd terras. De kans op een winterse barbecue is dus groter, zeker tijdens de feestdagen. Het spreekt ook voor zich dat het succes van winterbarbecues grotendeels wordt bepaald door de mate waarin ze in de winkel te vinden zijn in de koudste maanden van het jaar.
Cadeau
Een ander argument om het assortiment het hele jaar door te voorzien, is dat barbecuetoestellen of -accessoires wel eens als cadeau worden gegeven. Dealers die ook 's winters voldoende ruimte voor barbecues vrijmaken, kunnen ook dan rekenen op ondersteuning van hun leveranciers.
PRESENTATIE
Communiceer voldoende dat u een specialist in outdoorcooking bent, die het jaar rond de verschillende merken kan tonen. En neem dus een breed assortiment op, met vele accessoires en verschillende types barbecues van meerdere fabrikanten. Nogal wat spelers raden aan de barbecues per soort op te stellen. Dat is overzichtelijker voor de klant en maakt het als verkoper gemakkelijker om een goed vergelijkingsadvies te geven.
Met veel sfeer
Een andere mogelijkheid is om de toestellen in een merkhoek te presenteren. Gebruik hiervoor onder meer het POS-materiaal van de fabrikanten, dat duidelijk de voordelen uitlegt en sfeerbeelden biedt. Maar maak ook zelf werk van een mooie aankleding: een showmodel op kunstgras, aangekleed met accessoires.
Demo's belangrijk
Geef ook geregeld een demonstratie. Dat levert heel wat publiciteit op, voor meer brand recognition en brand loyalty, én het verlaagt de drempel voor bezoekers om over een merk te praten en te proeven. Uw klanten krijgen de smaak letterlijk te pakken.
Bij tuinmeubelen en aan de ingang
Barbecues kan u onder meer voorzien bij de aan tuinmeubelen verwante producten. Naast die grote presentatie kan u in de buurt van de ingang nog een kleinere opstelling voorzien.