Blenders spelen in op gezonde levensstijl
Hoe kiest de klant?
De laatste jaren hebben gezonde voeding en een fitte levensstijl gestaag aan populariteit én marktaandeel gewonnen bij een groot deel van de bevolking. Blenders sluiten handig aan op die groeiende drang en spreken daarnaast ook nog eens hobbykoks aan door de veelzijdigheid van het toestel. De ene blender durft echter veel te verschillen van de andere. Er is een wijde en mogelijk overweldigende keuze voor de consument die breed varieert in zowel functies en uitzicht als resultaat, gemak, kwaliteit en accessoires. Daardoor kan er dus flink wat keuzestress komen kijken bij de aankoop van een blender. Als retailer is het daarom belangrijk te weten wat consumenten wel en niet zoeken, waar ze belang aan hechten en hoe ze een onderbouwde keuze maken.
Voor elk wat wils
Elke klant heeft een ander profiel en dus andere motivaties om een blender aan te schaffen. Om uw klanten het beste te helpen, is het onontbeerlijk om inzicht in hun beweegredenen te hebben. Hieronder zetten we even de opvallendste voorkeuren op een rij.
Instapmodel, kracht of multifunctionaliteit?
Het gamma aan blenders varieert tussen basismodellen die alleen zachte ingrediënten blenden of duurdere, multifunctionele modellen die beschikken over meer vermogen en vaak meer functies aan de man brengen. Hierbij speelt vooral de kracht van het toestel mee in het keuzeproces en is het voor consumenten voornamelijk belangrijk dat de blender voedsel goed fijnmaalt. Wanneer twee blenders in dezelfde prijsklasse vallen, gaat de voorkeur dan ook meestal uit naar die met het hogere wattage.
Onderhoudsgemak is van belang voor de consument
De krachtigste blenders zijn zogenaamde powerblenders die over meer dan 1.000 watt vermogen beschikken. Door dat grote vermogen moeten ingrediënten minder voorgesneden worden en bekomt de gebruiker een fijnere mix. Bovendien behouden powerblenders hun toerental bij een volle mengkom in tegenstelling tot gewone modellen, wat het een aantrekkelijke optie maakt voor de meer veeleisende klant.
Verder valt het op dat klanten die een blender kopen om gewicht te verliezen en gezonder te leven, vaak betere, meer high-end modellen aanschaffen. Zij zoeken vaak een krachtiger toestel dat intensief gebruikt kan worden. Als de blender daarentegen gekocht wordt met het oog op sporadisch basisgebruik, is een iets minder kwalitatief en minder krachtig toestel meestal voldoende. Bijkomende functies of speciale programma's zoals een crushed ice-programma of een soepfunctie, lijken meestal meer een bijkomstigheid of een leuke extra te zijn voor de klant.
Onderhoudsgemak
Een functie die wel in het oog springt is een automatisch spoel- of reinigingsprogramma. Onderhoudsgemak is van belang voor de consument. Maar, zo leert de ervaring, ontdekken kopers vaak pas na aankoop hoe handig of onhandig de blender is schoon te maken. Op dat vlak kunnen er zich zonder duidelijke informatie gemakkelijk miskopen voordoen.
Materiaalgebruik
Naast onderhoudsgemak, is ook het materiaal van de kan belangrijk. In het geval van de kan gaat de keuze uit naar glas of BPA-vrij plastic met het oog op veiligheid, gemak en onderhoud terwijl de voorkeur voor een glazen kan afneemt. Alhoewel glas beter bestand is tegen krassen en verkleuringen, worden kunststof alternatieven steeds beter en dragen ze dus steeds vaker de voorkeur weg. Glas zorgt verder ook voor een zwaarder toestel dat minder gemakkelijk op te bergen is en een beker heeft die breekbaar is.
Ook het materiaal van de messen kent een voorkeur. Hierbij blijkt roestvrij staal een publieksfavoriet omwille van het onderhoudsgemak en de duurzaamheid van het materiaal. Maar er spelen nog andere overwegingen buiten het materiaal. De leidvragen hier zijn of het messenblok (veilig) uitneembaar is voor schoonmaak en of de messen geschikt zijn om hardere ingrediënten, zoals noten of diepgevroren voedsel, even efficiënt te vermalen.
Design boven alles?
"Opvallend is de populariteit van totaallijnen van bijpassende toestellen"
Het merendeel van de eigenaars van een blender laat het toestel op het aanrecht staan. Design vervult dus ook logischerwijs een grote rol in het koopgedrag. Heeft de blender een tijdloos design en past het wel bij de overige keukentoestellen? Ook zulke vragen neemt de klant mee in zijn aankoop. Opvallend hierbij is de populariteit van fabrikanten die een totaallijn van bijpassende toestellen uitbrengen. Onthoud wel dat een mooi, elegant of efficiënt design niet automatisch garant staat voor een goede kwaliteit. Daarnaast lijkt het design ook te baten bij intuïtief ontwerp en functionaliteit bij bediening. Als de beker ook nog eens eenvoudig is los te maken, is dat een pluspunt om op te ruimen.
Van minder belang zijn het uitzicht van de beker en de hoeveelheid lawaai die de blender produceert. Aangezien het maar kortstondige programma's zijn, worden de extra decibels er gewoon bijgenomen. De vorm van de beker lijkt geen rol van belang te spelen, maar maakt wel het geheel af.
Vacuümblender wint gestaag marktaandeel
Met een andere werking dan standaardblenders, was de vacuümblender enkele jaren terug een nieuwigheid die nu een vaste waarde is geworden in veel huishoudens. De vacuümblender mixt de ingrediënten, zoals de naam suggereert, in een vacuüm waardoor zuurstofgevoelige vitamines en mineralen niet kapot geblend worden. Niet enkel zorgt dat voor een voedingsrijker recept, maar ook een bubbel-, schuim- en schiftingsvrije structuur. Zo spreken vacuümblenders dus gebruikers aan die een gezondere levensstijl nastreven.
Dat verklaart waarom de vacuümblender, zowel in Europa als wereldwijd, ook steeds meer marktaandeel afsnoept van de klassieke blenders.
Accessoires en veelzijdigheid
Hoeveel invloed oefent de verkrijgbaarheid van accessoires en de bijkomende diversiteit aan toepassingen uit op het koopgedrag? Alhoewel er veel accessoires beschikbaar zijn – denk maar aan een stamper om ingrediënten omlaag te duwen, verschillende soorten bekers, smoothieflessen, een kookboek, bediening via een app of zelfs een citroenpers – blijven klanten dicht bij de kernfuncties in hun selectie. Voornamelijk de grootte van de mengbeker en eventuele extra bekers zijn populaire opties. Zo is er veel vraag naar bekers van <2,5 liter en zijn smoothie-to-go-bekers een handige, draagbare optie voor veel gebruikers.
Presentatiemogelijkheden
Met zo'n spectrum aan verschillende functies en modellen is het belangrijk om blenders op zo'n manier in de kijk te zetten dat het duidelijk wordt wat de ene blender onderscheidt van de andere. Voldoende uitleg van de functionaliteiten (zoals een schoonmaakfunctie) is dus aangewezen. Daarnaast is een presentatie die rekening houdt met populaire vereisten én het seizoen steeds een schot in de roos. Zo kan u bijvoorbeeld smoothies promoten voor de zomer of soepfuncties uitlichten voor de winterfolder.
Met dank aan Braun Household, IT&M (Espressions) en KitchenAid