KOOKTIJD SCOORT MET PERSOONLIJKE AANPAK
Een snel roterend assortiment is cruciaal
Kooktijd ligt in Turnhout, in een zijstraat van de drukbezochte winkelwandelstraat. Voorzien van een vrolijke roodgestreepte luifel, bloemen tegen de gevel en een stoepbord met een binnenlokker. De winkel is smal en lang, nodigt uit tot snuisteren en het ruikt er heerlijk. Naar fruitige thee, blijkt later. Kortom: een gezellige zaak met een retrosfeertje. Caroline Verdick slaat net een gemoedelijk praatje. Met een vriendin, denk ik. Maar neen, het is wel degelijk een klant. Juist dat is kenmerkend voor de volledige aanpak. Carolines droom? Zo lang mogelijk klanten gelukkig maken.
AL NEGEN JAAR SUCCESVOL
Als je passie je werk wordt
“Als kind vroeg ik een passe-vite voor mijn verjaardag, of ander keukenmateriaal", lacht Caroline. “Ik ben altijd al met koken bezig geweest. Eerst louter hobbymatig. Toen ik een jaar of 20 was, volgde ik zelfs een opleiding tot restauranthouder. Ik had toen een vaste job in een boekenwinkel - weliswaar op de afdeling kookboeken. Mijn hobby is eten, én koken. Ik begon uit te kijken naar ander werk en mijn man zei 'waarom start je geen kookwinkel?' En zo openden wij Kooktijd. Sinds september bestaan we 9 jaar."
Helemaal mijn goesting
“Tijdens de zoektocht naar een geschikt pand kwam ik toevallig dit gebouw in de Leopoldstraat voorbij. Zeer goed qua locatie, met veel passage, maar binnenin volledig vervallen, zag ik door de timmerpanelen. Toch vond ik het heel charmant.
Na het nodige opzoekwerk vond ik de eigenaar, en die stapte mee in het verhaal; beter een goede huurder dan een gebouw dat straks niets meer waard was. Hij zag het helemaal zitten en heeft het pand volledig verbouwd naar mijn zin. Het oorspronkelijke winkeltje kwam maar tot aan de huidige kassa, ongeveer in het midden nu. Hij heeft het koertje overkapt, en daar staat nu een keukenblok."
Koken, koken, koken
“Toen we net startten, was de hype rond koken op een hoogtepunt. Je surft uiteraard mee op het succes van Pascale Naessens & co. Maar ik blijf vooral zelf heel actief.
In mijn demokeuken beneden haal ik dikwijls de kookpotten boven. Of ik bak wafels, en dan laat ik mijn klanten proeven. En als er voor 's avonds stoofvlees op het menu staat, maak ik dat klaar in de winkel, alleen al voor de geur. Elk weekend is er wel een geplande demo in de keuken. Maar ook tussendoor steek ik de handen uit de mouwen. Zo kochten mensen hier onlangs een mandoline, maar ze kenden niet alle toepassingen. Dan zeg ik dat ze gerust een aardappel en een courgette mogen meebrengen. En dan demonstreer ik dat met plezier in de winkel. Toch veel beter dan dat het thuis bij hen in de kast blijft liggen?"
Proeven
Ondertussen komen twee dames de winkel binnen voor meer informatie over koffiemachines. Ze zijn gestuurd door andere tevreden klanten. Het tweetal krijgt meteen een kopje koffie aangeboden - een latte, een cappuccino, volledig naar wens. “Op die manier maken ze achteraf een beter gefundeerde keuze", zegt Caroline.
Workshops
“Op de bovenverdieping heb ik een kookstudio. In september ging de winkel open en een maand later startte ik met workshops. In de beginjaren zo'n 3 tot 4 avonden per week. Maar aangezien ik ook leveringen aan huis doe, was ik bijna nooit meer thuis. Nu zijn er nog wekelijks workshops, op zaterdag. We koken dikwijls Italiaans, er zijn veel bakshops met minitaartjes en patisserie; high tea is ook populair. Af en toe geef ik een barbecueworkshop, op straat, voor de deur. Via de website en op Facebook maak ik reclame. Ik stuur een nieuwsbrief naar een vast klantenbestand, en die mensen krijgen een dag voorsprong om zich in te schrijven. Per sessie zijn er max. 8 deelnemers voor het bakken, 10 voor de kookworkshops. Dat zijn kleine, gezellige groepjes. Voorkennis is niet vereist. Ik werk samen met 2 koks; een leerkracht lager onderwijs doet de koekjes en het zoete gedeelte. Isabella Cozzi leidt de Italiaanse kookworkshops met nadruk op hoe zij thuis kookt, wat de lessen dat tikkeltje meer geeft. Eten gebeurt boven, in de sfeervolle eetkamer. Wanneer er bijvoorbeeld koekjes worden gebakken, voorzie ik een leuk doosje om ze mee naar huis te nemen."
GOED ROTEREND ASSORTIMENT
Beperkt in plaats
“Ik ben gestart met een basisassortiment, daarin gestuurd door leveranciers. Maar ik heb bijvoorbeeld zelf elke pan getest. En ik werk ook liefst samen met vertegenwoordigers die niet moeilijk doen over een retour, mocht een bepaald artikel toch niet goed verkopen. Het blijft bij mij niet wekenlang staan. In de loop der jaren heb ik het gamma stilaan uitgebreid. Momenteel heb ik zo'n 10.000 artikelen. Inspiratie zoek ik op beurzen. Maar dat doet natuurlijk iedereen in de branche. Daarnaast kijk ik op social media naar wat populair is. Ik ga ook graag naar andere kookwinkels in Nederland om nieuwe ideeën op te doen. Ik probeer mijn klanten iets bijzonders aan te bieden en zij appreciëren dat.
Zo verkoop ik nu ongeveer serviesgoed dat echt niet goedkoop is. Maar het artikel past heel goed bij mij, en dan verkoop je zoiets des te liever. Sinds kort heb ik ook de bijpassende handdoeken in huis. Ik ben uiteraard beperkt in plaats, maar op dit moment past alles erin. Het is constant wikken en wegen wat ik er wel of niet bij neem. Ik probeer dicht bij mijn basisartikel te blijven: kookgerief. Zo ga ik bewust niet te ver in mijn barbecue-assortiment."
Seizoenproducten en kookboeken
“Typische seizoenproducten voor de zomer zijn voor mij ijsvormen, wespenvangers, vliegenkappen, heel veel drankdispensers. Ik post op Facebook welke nieuwigheden er binnen zijn, en dan zijn die zo weg. Ik verklap mensen de 'gouden truc van Caroline' voor lekkere ijsthee en zet een gevulde dispenser op de toonbank om te proeven. Mijn assortiment van kookboeken is wel beperkter dan voorheen. Het is een moeilijker product. Wanneer je bijvoorbeeld drie vegetarische kookboeken aanbiedt, dan merk je dat de klant toch nog iets specifiekers zoekt en in jouw aanbod zijn gading niet vindt. Vandaag werk ik rond thema's met mijn kookboeken: hapjes, barbecue, detoxwaters ... en dat loopt vlotter."
UNIEKE EN SERVICEGERICHTE AANPAK
Persoonlijke aanpak
“Mijn hele aanpak is zeer persoonlijk. De meeste vaste klanten spreken mij aan bij mijn voornaam. Ik hou met hen contact via Facebook; daar kondig ik aan wat ik meebreng van mijn beursbezoeken, maar het draait niet alleen om de verkoop. Als ik thuis de restjes van een maaltijd gebruik voor een snelle hap, plaats ik dat op social media. Ook onze hond en onze kinderen figureren in mijn posts. Zo dringen de klanten wel heel diep in mijn privésfeer door, maar dat heb ik ervoor over. Ze krijgen de indruk dat ze in de winkel bij een vriendin over de vloer komen. Ik hou nog op andere manieren voeling. Twee keer per jaar geef ik een folder uit met een foto van mezelf op de cover, in een retrosfeertje. Dat past bij de stijl van de winkel. De consument koopt echt bij mij, en niet bij Kooktijd bvba. Ik heb wel iemand in dienst voor 4 dagen in de week, en tijdens de feestdagen helpen er 3 medewerkers fulltime. Toch merk ik dat mensen liever door mij persoonlijk bediend worden. Dat is ook de reden waarom we niet langer aan een uitbreiding denken. In de begintijd zag ik dat wel zitten: een Kooktijd 1, 2 en misschien wel 3 in de nabije omgeving. Maar ik wil zelf in de winkel staan; daarvoor komen de mensen. Beter een goed draaiende winkel dan drie waar ik niet volledig achter sta. Die persoonlijke aanpak maakt mijn zaak sterk."
Ook service aan huis
“Ik onderscheid mij van allerlei websitetoestanden door de service. Zo lever ik bijvoorbeeld een verkochte Green Egg aan huis. Zo'n barbecue neem je natuurlijk niet zo gemakkelijk mee vanuit de winkelstraat. Ik steek ze zelfs voor het eerst aan bij de klant thuis en demonstreer de mogelijkheden. Ook de volautomatische koffietoestellen zijn niet zo simpel, er staan heel wat knopjes op met uitgebreide functies. Ik stel het toestel bij de levering samen met de klanten in, voor de perfecte koffie naar wens. Dat is mijn grootste troef." En inderdaad, Caroline overdrijft niet. Een meneer is speciaal op de fiets gesprongen vanuit een aangrenzend dorp om iets te vragen over zijn koffiemachine. “Mijn telefoonnummer staat nochtans op het garantieboekje, maar deze klant komt het mij liever persoonlijk vragen."
Kleine attenties, grote respons
“Nog een voorbeeld van mijn persoonlijke aanpak. Vroeger keek ik eind december de aankopen na, en de goeie klanten stuurde ik een kerstkaart. Tegenwoordig check ik tussendoor regelmatig mijn klantenbestand en stuur ik een kaartje om hen te bedanken voor de aankoop. Mensen appreciëren dat. Het kost mij slechts een postzegel, maar ik krijg er heel veel reactie op."
Divers publiek
“Wie mijn doelpubliek is? Dat is eigenlijk een moeilijke vraag. Een kookwinkel is een dankbaar concept, met voor elk wat wils. Met mijn taartdecoratie bereik ik ook jongere mensen van 12-15 jaar. Ik krijg koppels over de vloer die gaan samenwonen en die goeie kookpotten willen. En oudere klanten met geld die een machine zoeken voor echt lekkere koffie. Ik verkoop bijvoorbeeld ook veel geschenken. We hebben cadeautjes in alle prijscategorieën, zowel voor studenten die op kot gaan, als voor de hobbykok en de semiprof. Schoolkinderen halen bijvoorbeeld aan het einde van het jaar een zakje thee voor de juf. Thee is echt een interessant artikel om erbij te nemen. Veel van mijn shoppers komen uit Turnhout en de omringende gemeenten, maar aangezien we dicht bij de grens zitten, zijn daar ook heel wat Nederlanders bij."
Collegiale tips
“Mijn advies voor collega's is: blijf niet op de stoel achter de kassa zitten. Stap als kookwinkel niet te ver af van je artikel; probeer niet én badkamerspullen én kookpotten aan de man te brengen. Ik onderscheid mij door mijn aanpak en service met gekende merken, maar ook 'speciallekes' krijgen hier dikwijls een plaats. Zoals een assortimentje van keukenschorten, stuk voor stuk unieke exemplaren, én 'made in de Kempen'. Ik aarzel ook niet om op bestelling te werken. Bijzondere bakvormen of aparte zeeppompjes bijvoorbeeld bestel ik met plezier. Klanten doen niet moeilijk over een levering die een dag langer duurt dan via een of andere webshop. Mijn klanten stappen naar de detailhandel om persoonlijk en met service geholpen te worden door een specialist. Ik ga ook alleen naar die specifieke schoenenwinkel waar ze je maat kennen en waar je geholpen wordt met degelijk advies. Verder blijf ik altijd vriendelijk. Maar daarvoor hoef ik geen moeite te doen."