ROBOTSTOFZUIGERS
STABIELE NICHEMARKT
Terwijl steelstofzuigers de afgelopen jaren een mooi groeiparcours hebben afgelegd, blijft de vraag naar robotstofzuigers veeleer stabiel. Dat heeft vooral te maken met het feit dat ze een nichemarkt vormen. Ze blijven immers een 'extraatje': ze zijn een ideale aanvulling op een eerste stofzuiger, voor de tussentijdse stofzuigbeurt, maar ze kunnen het manueel stofzuigen nooit helemaal vervangen. Een robotstofzuiger stoot immers onvermijdelijk op bepaalde grenzen: hij kan geen trappen, sofa's, hoogpolige tapijten enz. reinigen. Daar komt nog bij dat er aan een degelijke robotstofzuiger een stevig prijskaartje hangt. Logisch dus dat slechts een minderheid van de consumenten deze tussentijdse 'schoonmaakassistent' ook effectief in huis haalt.
INNOVATIE
Ook binnen de categorie van robotstofzuigers wordt er blijvend ingezet op zuigkracht en performantie. Denk maar aan de lancering van toestellen met een triple cleaning systeem waarbij de robot achtereenvolgens draait, veegt en stofzuigt, of toestellen met diverse reinigingsmodi, zoals een 'corner modus', die ervoor zorgt dat hoeken en randen een dubbele reinigingsbeurt krijgen. Ook het gebruik van virtuele muren en smart navigation (met plafondcamera, sensoren en innovatieve software) om zones heel secuur af te bakenen, is in het topsegment een vaste waarde geworden. Terwijl robotstofzuigers vroeger wel eens durfden vast te lopen in het geval van een niveauverschil, zijn er tegenwoordig steeds meer robotstofzuigers op de markt die moeiteloos over (laagpolige) tapijtranden en tot 2 cm hoge drempels raken. Naast de zuigkracht en de performantie werd ook de autonomie fors opgekrikt: steeds meer fabrikanten stappen over op krachtige en duurzame (lithium)batterijen, die het toestel een autonomie van 120 minuten verlenen.