KansspelenPremium

SUPERMARKT IS TWEEDE BELANGRIJKSTE VERKOOPPUNT VAN NATIONALE LOTERIJ

2018 brak alle records

Ruim 6,7 miljoen. Dat is het aantal spelers die in 2018 meespeelden met een van de spelen van de Nationale Loterij. Bij de 256 miljoen spelmomenten door de ruim 6,7 miljoen spelers leverde dat ruim 80 miljoen keer iets op. Bij dat aantal mogen er zich op vandaag 44 miljonair noemen. Ook de supermarkten dragen hun steentje bij tot dat succes. Met 2.199 verkooppunten bent u het tweede belangrijkste verkooppunt voor de producten van de Nationale Loterij.

Nationale Loterij cijfers

RECORDS SNEUVELEN

Onder de 80 miljoen winnende spelen verdeelde de Nationale Loterij iets meer dan 910 miljoen euro, het grootste winstbedrag ooit. Het totale omzetcijfer klokte af op 1,237 miljard euro waarvan er 320 miljoen euro terugvloeide naar de maatschappij in de vorm van steun aan goede doelen en niet-gouvernementele organisaties in de culturele-, sport-, vrijwilligerswereld.

LOTTO BLIJFT POPULAIR

Lotto blijft de ruggengraat van de Nationale Loterij. Het spel telde wekelijks gemiddeld 1,2 miljoen spelers. In mei voerde de Nationale Loterij enkele spelaanpassingen door, die positieve gevolgen kende. In totaal waren er 25 miljoen Lotto-winnaars. Dat is een verdubbeling van het aantal winnaars in 2017. Het totaal uitbetaalde Lotto-winsten bedroeg 221 miljoen euro, ook hier is dat een toename in vergelijk met 2017. De uitbetalingen stegen met 12,5%.

Nationale Loterij cijfersEUROMILLIONS

Euromillions blijft een bijzonder aantrekkelijk spel voor de Belg. 2018 leverde 4 grote winnaars op en daarenboven 5 miljonairs. In totaal waren er 15 miljoen Euromillionswinnaars. Omzetgewijs blijft Euromillions een stabiel spel met een totaalomzet van 501,5 miljoen euro.

"De dagbladhandel blijft ons beste verkooppunt, maar we willen wel differentiëren naar andere verkooppunten toe"

KRASBILJETTEN

Ook in de segment sneuvelden enkele records. Zo werd een omzet opgetekend van 294,9 miljoen euro. Een stijging met 33 miljoen euro tegenover 2017. De traditionele merken bleven stabiel, de boost komt er door de geslaagde lancering van het Woohoo!-gamma. De Woohoo! e-games zijn een online equivalent van de traditionele krasspelen.

HERINVESTERING IN ONS LAND

Zoals elk jaar investeert de Nationale Loterij een deel van haar winst in goede doelen. Dit jaar was dat meer dan 320 miljoen euro. Het geld komt ten goede aan tal van instellingen. Zowel liefdadige, sportieve, culturele als wetenschappelijke organisaties zijn voorbeelden daarvan.

GESTAGE GROEI

De Nationale Loterij hamert erop dat ze veel mensen willen bereiken die spelen voor een laag bedrag. Gemiddeld werd er voor 5,1 euro gespeeld. Dat houdt de Nationale Loterij laagdrempelig en toegankelijk voor iedereen. “We zijn fier op de gestage groei in deze zeer concurrentiële markt. Ondanks het aanbod van privébedrijven blijft de Nationale Loterij groeien, en houden we de drempel laag”, vertelt Jannie Haek, CEO van de Nationale Loterij.

Nationale Loterij cijfers

WAT BRENGT 2019?

De Nationale Loterij zal niet inzetten op nieuwe producten. De kans bestaat dat de traditionele producten in een nieuw jasje worden gestoken, zonder dat daar veel vernieuwing mee gepaard gaat. Daarnaast wordt een derde Lotery Shop geopend, zo komen er in totaal 8 in België. Hier zal de volledige boodschap van de Nationale Loterij verteld worden, iets wat in retail verkooppunten soms verloren gaat. De volgende winkel die geopend wordt is te Brussel. Daar zullen ook de wekelijkse trekkingen plaatsvinden. Spelers zullen zowel fysiek bij de trekkingen aanwezig kunnen zijn als de trekking kunnen volgen op tv.

WAAIER VAN VERKOOPPUNTEN OPENTREKKEN

“Omdat we zoveel mogelijk mensen willen bereiken, moeten we overal aanwezig zijn. Daarom mikken we op meerdere verkooppunten. De dagbladhandel blijft echter ons beste verkooppunt en blijft voor ons heel erg belangrijk. Het volledige gamma is daar te vinden, in tegenstelling tot supermarkten en andere verkooppunten. Maar we willen de waaier van verkooppunten opentrekken. We hebben op vandaag 7000 verkooppunten, en ook dat is een record. Dat omschrijft wat we willen doen: veel mensen bereiken, voor kleine bedragen. De supermarkten mogen zeker het verhaal van de Nationale Loterij mee helpen uitdragen. Het verhaal van de investering in de maatschappij, de goede doelen, de laagdrempeligheid en dat er echt wordt gewonnen. Dat komt iedereen die betrokken is bij de Nationale Loterij ten goede”, vertelt Jannie Haek.

Nationale Loterij cijfers

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Jonas Verhoest

Gerelateerde artikels

"meer omzet dankzij producten nationale loterij"

Een lotto-verkooppunt in de supermarkt brengt niet alleen een omzetstijging met zich mee, er zijn nog een heleboel andere voordelen aan verbonden als retailer. “maar het belangrijkste van alles is de aangename sfeer aan mijn onthaal”, aldus zaakvoerder van ad delhaize opwijk dieter debaveye. bekijk hier de video. 

Nationale loterij streeft naar meer transparantie

De trekkingen van de nationale loterij gaan sinds 1 juli live door in een glazen studio op het de brouckèreplein in brussel. het nieuwe concept moet een antwoord bieden op de vraag van de consument naar meer transparantie – uiterst belangrijk voor spelers zoals bleek uit een onderzoek dat de nationale loterij heeft laten doen. 

Scheiding tussen horeca en retail verdwijnt

“we willen anders zijn dan de zoveelste supermarkt in een rij", aldus john debaene van db center in beernem. een doelstelling die hij samen met zijn twee broers waarmaakt met hun naadloze concept van restaurant, drankcentrale en supermarkt ineen. de keuze om te kiezen voor een zelfbedieningsconcept, zowel in de winkel als in het restaurant, zorgde voor meer gemotiveerd personeel en tevreden klanten. hun laatste nieuwe innovatie, een eigen bakkersatelier, blijkt meteen een schot in de roos.

Klein keukenmateriaal

Van soeplepel tot spatel: handige keukentools zijn onmisbaar in zowat elke keuken. bovendien is klein keukenmateriaal een interessante categorie voor de supermarkt. ze sluit immers perfect aan bij de voedingsrayons.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine