NATIONALE LOTERIJ STREEFT NAAR MEER TRANSPARANTIE
Trekkingen kunnen nu live bijgewoond worden
De trekkingen van de Nationale Loterij gaan sinds 1 juli live door in een glazen studio op het de Brouckèreplein in Brussel. Het nieuwe concept moet een antwoord bieden op de vraag van de consument naar meer transparantie – uiterst belangrijk voor spelers zoals bleek uit een onderzoek dat de Nationale Loterij heeft laten doen. Over de goede doelen die de Nationale Loterij ondersteunt, kunnen spelers eveneens meer te weten komen. Vlak voor de uitzending van de Lotto-trekking op zaterdag wordt telkens een organisatie in de schijnwerpers gezet.
OPENBARE TREKKING
Hartje Brussel
De Lotto-trekking is altijd publiek gebeurd door middel van uitzending op nationale televisie. “Het was altijd mogelijk de trekkingen live bij te wonen maar de procedure was niet bekend en de plaats van de trekkingen was niet gemakkelijk toegankelijk met het openbaar vervoer”, vertelt Philippe-Edgar Detry (Subsidy Strategy & Draws Management). “Vanuit dat idee en het feit dat de spelers meer transparantie willen, zijn we vertrokken om het concept van de openbare trekking uit te werken. Die gaan nu door in een glazen studio op het de Brouckèreplein en die plaats hebben we niet zomaar gekozen. Het is een moderne buurt waar iedereen, ongeacht zijn of haar achtergrond, kan samenkomen – een plek compleet in lijn met de waarden die de Nationale Loterij hoog in het vaandel draagt.”
"De publieke trekking gaat door op een plek waar iedereen kan samenkomen"
Meer transparantie
“Iedereen is nu vrij om langs te komen en de trekkingen mee te volgen”, gaat Christiane Luypaert (Subsidy Management) verder. “Die trekkingen worden bovendien ook gefilmd en verspreid via onze website en op tv. Op die manier bieden we meer transparantie dan voordien en willen we nog dichter staan bij onze spelers.” Detry voegt daar nog aan toe: “En waar we vroeger enkel Lotto en Joker+ uitzonden op tv, kunnen nu ook de Keno- en Pick 3-trekkingen live gevolgd worden. Alle trekkingen verzamelen in één studio was ook deels ons doel bij de invoering van dit concept.”
GOEDE DOELEN
“Uit hetzelfde onderzoek kwamen we ook te weten dat nog te weinig spelers op de hoogte zijn van wat de Nationale Loterij doet met haar inkomsten”, aldus Luypaert. “4 van de 5 ondervraagden weten dat de Nationale Loterij goede doelen ondersteunt en subsidieert. Weinigen weten echter welke organisaties we steunen. En 9 op 10 van de ondervraagden gaf aan dat ze er meer over willen weten. Aan de hand van korte reportages die we telkens op zaterdag laten zien net voor de Lotto-trekking willen we hen hierin verder informeren. Daarvoor hebben we zo’n 60 organisaties gecontacteerd waar een filmploeg is langsgegaan om een korte getuigenis te filmen. Die organisaties gaan over alle domeinen, van sport tot cultuur over wetenschappen.”
"Ook al wint hij niet, nu zal de speler zich nog meer bewust zijn van het feit dat hij bijdraagt aan de financiering van organisaties die zijn dagelijks leven bevorderen alsook dat van de gehele maatschappij"
BELANG VAN VERKOOPPUNTEN
De publieke trekkingen en de nieuwe transparantie moeten de perceptie van de spelers verbeteren. Maar ook het feit dat de Nationale Loterij bijdraagt aan goede doelen is een belangrijk punt voor de verkooppunten in supermarkten. “Ook wanneer de speler niet wint, zal hij zich vanaf nu nog meer bewust zijn van het feit dat een deel van zijn inzet gebruikt zal worden voor de financiering van een goed doel. En dat komt uiteindelijk ook zijn dagelijks leven en dat van de gehele Belgische maatschappij ten goede”, concludeert Luypaert. “Bovendien ben ik ervan overtuigd dat de retailers aangesproken zullen worden door de consument over de publieke trekking of de reportages die op tv te zien zijn. Dit kan voor de retailer een fijne manier zijn om een gesprek aan te knopen en te communiceren met hun klanten.”