SHOPPER ZOEKT HERKENBARE SMAKEN EN VARIATIE IN MEDITERRANE MAALTIJDEN
VERSE LASAGNE EN VRIESVERSE PIZZA BLIJVEN TOPPERS, PASTA BRENGT TOEGEVOEGDE WAARDE
Mediterrane maaltijden kennen een hoge penetratiegraad en winnen nog steeds veld, vooral de klassiekers, naast vleesloze variaties met meerwaarde. Vernieuwde en innovatieve recepturen zorgen voor consumententrouw en trekken een nieuw publiek. De verschillende campagnes richten zich tot de eindconsument en focussen op drie punten: smaak, herkenbaarheid en zichtbaarheid in het rayon. Beleving creëren in de koel- en vriesversafdeling dankzij opvallend promomateriaal en proeverijen is cruciaal.
NOG VOLOP KANSEN VOOR DE RETAILER
Klassiekers doen het prima
Stefan Van Boven, category manager ready meals Ter Beke: “Binnen de bereide maaltijden wordt de verscategorie gedomineerd door het mediterrane segment met zo'n 60%. Een op de drie bereide maaltijden is daarbij een lasagne. Come a Casa blijft de categorie trekken, voornamelijk met bolognaise in verschillende formaten. Bolognaise groeit nog steeds, maar de vegetarische varianten en deze met zalm zitten in de lift. De belangrijke referenties zijn nog steeds de klassiekers. Daarnaast is het zaak de consument te inspireren, zonder daar te ver van af te wijken. Niches zijn nog relatief beperkt.
Come a Casa zorgt als merk voor toegankelijkheid en kwaliteit naar de consument toe en beantwoordt als category builder aan de vraag van de consument die enerzijds op zoek is naar bereide maaltijden met verse en gekende ingrediënten, en anderzijds nood heeft aan een 'comforting moment'."
Groeipotentieel dankzij variatie
Caroline Wick, senior trade & category manager Dr. Oetker Belgium: “Een Belgische studie van Dr. Oetker toont dat 46% van de totale pizzaomzet te danken is aan variety seekers. Daarom geven wij de keuze tussen verschillende toppings én types van deeg. Niet alle consumenten zijn zich bewust van deze verschillen, wat groeipotentieel toelaat wanneer de shopper hierover beter ingelicht wordt. Extra waarden zoals innovatie, productkennis en ervaring worden hoofdpijlers."
RAYONTIPS BEREIDE MAALTIJDEN
- Segmenteer in duidelijke blokken: mediterraan/traditioneel/wereldkeuken, met binnen mediterraan veggie, recepten op basis van vis, gevogelte, vlees (de meer traditionele recepten), pastamaaltijden.
- Italiaans is met een marktaandeel van bijna 60% een topper; geef dit segment de nodige ruimte.
- Merkblokken zorgen voor de verdere afbakening.
- Promoties zetten de consument aan om te proeven.
- POS-materiaal stimuleert een verhoogde zichtbaarheid en extra verkoop.
Uitgebalanceerde recepturen
Lieven Vanlommel, CEO Starmeal en Foodmaker: “Opvallende trend bij productinnovaties is dat er steeds meer voor gebalanceerde productontwikkelingen wordt gekozen. Minder vlees, meer peulvruchten of andere eiwitvervangers. Dit komt doordat de markt van vegetariërs of veganisten steeds meer groeit. Er is ook een evolutie naar meer transparantie. Consumenten worden steeds beter geïnformeerd en zijn zich bewuster van additieven, E-nummers, bewaarmiddelen ... En gelukkig maar, want dat is altijd onze filosofie geweest: maaltijden op basis van groenten zonder enige toevoeging of toegeving aan kwaliteit en smaak."
Caroline Wick: “Daarnaast is er een groeiend aanbod glutenvrije producten. Ook Dr. Oetker doet hieraan mee met de recente lanceringen van de glutenvrije bestsellers Dr. Oetker Ristorante Mozzarella en Dr. Oetker Ristorante Prosciutto. De eerste resultaten wijzen op een groot succes, waarmee de glutenvrije vriesverse pizzamarkt verdrievoudigd is sinds de introductie van deze laatste." (Nielsen, YoY P12-Unit sales)
Romy Tourné, head of trade marketing, IGLO: “Ook wij zien potentieel in het verder ontwikkelen van mediterrane maaltijden. Vooral het pastasegment is nog ondervertegenwoordigd in diepvriesmaaltijden. Daarom komen we met drie nieuwe pastamaaltijden. En omdat we continu de kwaliteit van onze maaltijden naar een hoger niveau tillen, worden de spaghetti- en lasagnerecepten vernieuwd. De kwaliteit van het vlees, de saus en de pasta wordt verhoogd. En we gaan tevens voor een perfecte garing van de pasta vanuit de diepvries. Daarom hebben we ook voor een iets dikkere en nog betere kwaliteit van pasta gekozen."
Optimaliseren versrayon
Stefan Van Boven: “De versafdeling is een belangrijk rayon. De consument staat niet zo lang voor de rekken; daarom moet de fabrikant efficiënt communiceren en tegelijk nieuwe shoppers aantrekken. Come a Casa zet in op een optimale zichtbaarheid die de promoties eruit doet springen. De consument die weet wat hij zoekt, vindt zijn product gemakkelijk dankzij opvallende verpakkingen, terwijl we de onbesliste shopper inspireren en aanzetten om te proeven. Een van de grote uitdagingen in het versrayon is beleving creëren."
Verleidelijke diepvriesafdeling
Caroline Wick: “Vriesverse pizza is tot 70% een geplande aankoop. Consumenten besteden niet graag veel tijd in de diepvriessectie. Het is dus belangrijk de shoppers een aangename winkelervaring te bezorgen. Het groeiende pizzasegment volgt niet altijd een logisch schema. Dr. Oetker investeert in medewerkers die het beste advies geven, met een vertaling van de beslissingsboom en een duidelijke visie op de diepvriessegmenten. Front-facing pizza's zijn aantrekkelijker en vereenvoudigen de schapnavigatie.
Een warme atmosfeer creëren we met de juiste kleurencodes, een aantrekkelijk en overzichtelijk planogram. POS-materiaal zoals shelf dividers en displays stimuleert de impulsaankoop. Regelmatige animaties zijn essentieel; proeverijen buiten de diepvrieszone met een extra diepvrieskist of een proefstandje hebben een grote impact."
Toekomstige opportuniteiten
Stefan Van Boven: “Convenience zit meer en meer ingebakken bij de consument. Enerzijds kookt hij graag zelf in het weekend, maar tijdens de week zoekt hij een gemakkelijke oplossing en we gaan ervan uit dat dit nog groeit, aangezien de consument zoekt naar een 'comforting moment'. De smaak primeert, daarom blijven we innoveren in recepten en betere recepturen. Daarnaast is de zichtbaarheid cruciaal, dankzij promopackaging die eruit springt en zo nieuwe kopers aantrekt."
Lieven Vanlommel: “Duurzaamheid scoort steeds beter. Consumenten kijken ook naar de herkomst van een product. Bij producten van een Belgische leverancier met een korte keten en de juiste certificaten voelen consumenten zich beter. Daarnaast zien wij in de toekomst de verdere ontwikkeling van duurzame verpakking. Recent hebben wij in onze Foodmaker shops eetbaar servies gelanceerd op basis van tarwezemelen."
VOOR U SAMENGEVAT
- Een op de drie verse mediterrane maaltijden is een lasagne.
- Focus in het schap ligt op klassiekers, naast innovaties die meerwaarde brengen.
- Bijna de helft van de pizzaverkoop is te danken aan variety seekers.
- Fabrikanten brengen beleving in de koel- en diepvriestoog met aantrekkelijke promo's, opvallende verpakkingen en aangepast POS-materiaal.