Bereide maaltijden nog nooit zo goed geweest als nu
Anneleen Vandewynckel (Brema): “Retailers, walk the talk”
Om te onderzoeken welke toekomst weggelegd is voor bereide maaltijden, konden we met onze vragen niet beter terecht dan bij Anneleen Vandewynckel, secretaris-generaal van Brema, de sectorfederatie van bereide maaltijden in België. Haar enthousiasme voor bereide maaltijden is groot: “Logisch” zegt ze. “De producenten van bereide maaltijden zijn echte professionals en bereiden de maaltijden op een duurzame manier. Ongelooflijk hoe safe en kwalitatief zo’n bereid gerecht wel is.”
UITDAGINGEN
Welke zijn de belangrijkste uitdagingen voor de fabrikanten van bereide maaltijden?
Complexiteit
Anneleen Vandewynckel (AV): “Met stip op 1: omgaan met de complexiteit. Een fabrikant moet thuis zijn in voedselveiligheid, duurzaamheid, productontwikkeling en -verbetering, digitalisering enzovoort. En hij moet voor dat alles personeel vinden en het gemotiveerd houden. Hij dient altijd mee te zijn met de nieuwste technieken. R&D-afdelingen zijn nog nooit zo sterk gegroeid als in de laatste jaren.”
Prijs
En ze gaat verder: “Een correcte prijs krijgen voor producten is een andere uitdaging. Vandaag een product maken, is 20% duurder dan een jaar geleden. Dat komt door de gestegen grondstof- en productieprijzen, andere eisen voor verpakkingsmateriaal, duur personeel (gestegen indexen) en de niet te onderschatten hoge energiekost voor het verwarmen en afkoelen van de maaltijden. Die kosten zouden moeten doorgerekend kunnen worden. Dit doet fabrikanten de das om.”
"Bezoek eens de fabriek van een producent. U zult versteld staan"
FOCUSPUNTEN
Welke zijn de focuspunten voor de komende jaren?
AV: “De hele sector moet veel meer vertellen hoe goed bereide maaltijden zijn. De wetenschap beaamt het: onze verwerkte voeding is van hoogstaande kwaliteit. Onze producenten koken duurzaam. Bijvoorbeeld: vele kilo’s groenten van lokale landbouwers in één ketel, gedurende een beperkte tijd. Daar waar de consument kleine hoeveelheden thuis kookt met groenten van overal en die vaak veel te lang laat doorkoken.”
“Als ik zie hoe onze eigen koks – vaak jonge, creatieve chefs – experimenteren met nieuwe smaken en toepassingen, welke analysetechnieken er bestaan. Hoe fabrikanten afval verwerken tot biogas, hoe ze hun afvalwater zuiveren. En toch blijven bereide maaltijden kampen met een slecht imago. Wist je dat in testen, kant-en-klare maaltijden, op nutritioneel vlak vaak beter scoren dan de door de consument individueel klaargemaakte maaltijden?”
VERWACHTINGEN
Welke gedragsveranderingen verwacht u op het gebied van aankoop en consumptie van bereide maaltijden?
AV: “In het algemeen: ik hoop dat iedereen meer vertrouwen krijgt in onze sector. Zoals ik al zei, is een bereide maaltijd nog nooit zo goed geweest als vandaag, zowel op nutritioneel vlak als op het vlak van verpakkingen enzovoort. Ik hoop ook dat iedereen beseft dat als ergens toch additieven in zitten, dat wel een reden heeft (voedselveiligheid).”
Discrepantie denken-doen
“Laat me hier toch even zeggen dat er een grote discrepantie is tussen denken en doen. De burger tekent voor betere lonen, duurzame producten, lokale producten enzovoort. Maar als het erop aankomt, als hij voor het rek staat, wil hij wel het goedkoopste. En ja, helaas liggen er goedkopere alternatieven in de retailhandel, gemaakt in de omliggende landen. Maar die zijn vaak niet even kwalitatief of duurzaam.”
“Ook de retail wil ik vragen: walk the talk. Verkoop bereide maaltijden die hier gemaakt zijn. Laten we met z’n allen wat chauvinistischer zijn. Laten we de meerwaardecreatie in eigen land houden. En vooral: betaal een faire prijs en kies zo voor fairtrade van bij ons.”
INNOVATIES
Welke technische innovaties mogen we verwachten bij de bereide maaltijden?
AV: “De producten worden continu verbeterd, dus op dat vlak zijn er altijd wel innovaties: nóg minder zout, zout vervangen door kruiden, minder vet, meer vezels … En wat de verpakkingen betreft: er beweegt veel, maar naast innovatie is voedselveiligheid natuurlijk ook belangrijk. Opgelet: soms ziet een verpakking er alleen maar duurzaam uit maar is ze het niet. Bedrijven zullen moeten blijven investeren. Een verpakking moet de juiste etikettering hebben, moet tegen het transport kunnen, moet voldoen aan de normen voor voedselveiligheid, moet het product houdbaar houden enzovoort. Dus een retailer die toch vraagt naar voedzame en veilige producten, dient zich er dan ook bewust van te zijn dat daarvoor wel moet betaald worden.”
tips
Welke tips heeft u voor zaakvoerders van supermarkten?
- Zet het Belgische aanbod in de kijker.
- Stel uw klanten gerust: het is meer dan oké om bereide maaltijden op tafel te zetten.
- Verruim uw aanbod bereide maaltijden met ook niet-klassiekers.
- Bezoek de fabriek van een producent. U zult versteld staan.
- En vooral: contacteer Brema: Anneleen Vandewynckel - info@brema.be