Luc Rogge, gevestigde waarde in Gent, houdt ermee op. De kookwinkel in de Voldersstraat kreunde al even onder het veranderende koopgedrag, vertelde Luc mij. "Ik heb het koopgedrag de laatste tien jaar sterk zien veranderen, met de opkomst van het internet en de teloorgang van de huwelijkslijsten. Het circulatieplan in Gent is niet de grote schuldige, maar het heeft er wel voor gezorgd dat grote klanten met grote aankopen wegbleven." Het interview dat ik een tijd geleden met zijn zoon Gilles had, kunt u hier teruglezen.
Stefan Acke
ELK SEIZOEN IETS NIEUWS AANBIEDEN
Luc Rogge speelt steeds in op nieuwe trends
De naam Rogge is een instituut in Gent. Onophoudelijk in het straatbeeld aanwezig sinds 1880, heeft de zaak al vele gedaantewisselingen ondergaan en is ze op verschillende locaties in Gent aanwezig geweest. De huidige incarnatie van Luc Rogge bevindt zich sinds 2012 in de Voldersstraat; de relatief beperkte oppervlakte noopt hier tot een dynamische presentatie en dito aanbod. “We kiezen heel bewust wat we wel en niet aanbieden."
STEEKKAART
- opgericht: 1880;
- zaakvoerders: Gilles en Luc Rogge;
- oppervlakte: 200 m²;
- specialisatie: keuken en gedekte tafel;
- klantenkaart: via Qustomer.
CONSTANTE VERANDERING
Gilles Rogge behoort tot de vijfde generatie Rogges in Gent en runt de zaak samen met zijn vader, Luc, en een verkoopster. In 2012 verhuisde Rogge voor de vijfde keer. “Zelf werk ik hier nu ongeveer vijf jaar de oppervlakte is ongeveer gelijk gebleven. Wat wel sterk veranderd is, is het assortiment. In de tijd van mijn vader vormden porselein en bestek het hoofdproduct, nu ligt de nadruk veel meer op koken."
Niet breed, wel diep
“De merken hadden we uiteraard al. We hebben het kookassortiment stelselmatig uitgebreid, maar we hebben er bewust voor gekozen om dat niet met meer merken te doen. We zijn dieper gegaan in plaats van breder. In de kookpotten hadden we vroeger bij wijze van spreken twee modellen, nu doen we ze allemaal. Ik ga liever diep in twee merken dan dat ik er vijf zou aanbieden. Dan worden de klanten overweldigd, ze beginnen te twijfelen. Naar presentatie toe wordt dat ook veel mooier."
Kookhype
“We zien nog steeds positieve effecten van de kookhype. Het is niet meer zoals in het begin. De mensen gaan nu gerichter kopen. Vroeger zagen ze een penseeltje op televisie en moesten ze dat meteen hebben. Nu staat hun keuken vol en vragen ze meer en meer degelijk materiaal. Het valt ook op dat hun vaardigheden zijn verbeterd. We bieden natuurlijk ook wel wat gadgets aan, maar die zijn dan heel bewust gekozen."
Selectief aankopen
“Ik ben zeker ook selectief in de zaken die ik van een merk aanbied. Ik koop niet voor mezelf, ik koop voor iemand anders, dat hou ik altijd in mijn hoofd. Na vijf jaar zie ik ook wel wat werkt en wat niet werkt; je kunt de mensen wel eens inspireren met een speciale kleur, maar daar is uiteraard minder vraag naar dan naar de klassiekers. We proberen wel elk seizoen iets nieuws te doen. Soms lukt dat, soms niet je kunt dat uiteraard niet voorspellen, dat zou wel zo makkelijk zijn.“
Buiten categorieën kijken
“Momenteel hebben we enkele high-end portefeuilles en sleutelhangers, en die doen het heel erg goed we moeten ze elke week aanvullen. Je vindt die ook niet overal. Zulke dingen komen toevallig tot jou ik had ze gezien op een beurs en dan moet je daarop durven te springen. Het is altijd een risico. Ik heb ze dan ook wel in de etalage gezet, met een mooi display met een scherm. De mensen komen daarvoor binnen, ze zien dan ook andere producten. Eens buiten de categorieën kijken kan enorm verfrissend zijn. Design, verlichting … Je kunt van alles proberen, maar je moet je onderscheiden."
STERKTES BENUTTEN
“Er is de voorbije jaren natuurlijk ook extern veel veranderd. Op het internet vind je nu heel veel kookgerei. Zelf hebben we een website, maar geen webwinkel. Dat was opnieuw een bewuste keuze. Als je een kookpot opzoekt op het internet, zijn we lang niet de eerste die je terugvindt anderen zijn daar beter in. Het kost ook veel tijd en geld. Ik steek mijn energie dan liever in mijn klanten. Aan publiciteit doen we weinig. We hebben wel een Facebook pagina waar we regelmatig updates plaatsen, maar de nadruk ligt toch echt op de zaak zelf."
Uitleg en service
“Dan doe je beter datgene waar je het sterkst in bent. Wij bieden een goede service en staan daarom bekend in Gent. Er is een verschil tussen een pot van 50 euro en een pot van 200 euro. Op het internet kun je daarover lezen, maar wij gaan dat uitleggen en de klanten de kans geven om alles eens vast te nemen. De mensen waarderen dat. Cadeaus pakken we mooi in en onze cadeaubons zijn mooi ingepakt drukwerk. Zoiets is leuk om te geven."
AANTREKKELIJK MAKEN
“Het is altijd zoeken naar manieren om de winkel aantrekkelijk te maken. Vast staat dat de presentatie een grote invloed heeft op de verkoop. We verplaatsen heel regelmatig iets: nergens heeft iets een vaste plaats. Zo hou je je zaak ook dynamisch. We merken dat ook: we verplaatsen iets wat niet goed loopt, en de dag nadien is bij wijze van spreken alles weg. Presentatie doet veel, maar er is natuurlijk ook geen gouden regel voor. Je plaatst iets in de kast in plaats van op tafel en iedereen gaat ernaartoe, en de volgende dag kan het alweer anders zijn."
Gemengd presenteren
“Wat ik ook nooit zal doen, is een merk een eigen hoekje geven. We proberen de presentatie te doen zoals het bij de mensen thuis zou zijn: gecombineerd. Natuurlijk zullen er wel eens een paar glazen samen staan, maar het esthetische primeert. Ook in het keukengerief doen we dat zo veel mogelijk. Een schap met allemaal kookpotten naast elkaar, dat ziet erf niet aantrekkelijk uit. Je moet de mensen inspireren."
Jongeren
“Opvallend: sinds de verhuizing komen er meer jonge mensen binnen. Op de vorige locatie hadden we een zeer grote etalage. De mensen keken binnen en zagen dure glazen en karaffen staan: misschien schrikte dat hen een beetje af. Ik heb ook de indruk dat jongeren weer meer openstaan voor kwalitatief materiaal dan vroeger. Het is ook op hen dat we inspelen met producten als design en bureaulampen. Zo trek je ze als het ware binnen."
Etalage
“Onze drempel ligt nu dus lager. Een etalage doet heel veel, we vernieuwen ze om de drie weken. Een etalage bepaalt voor een deel welke mensen binnenkomen. Ook voor de vaste klanten: ze zien iets staan waarvan ze soms niet wisten dat we het hadden, en zijn weer geprikkeld. Onze straat is nu een tweetal jaar autovrij. In het begin was ik daartegen, maar er is nu wel meer passage
binnenkort wordt het voetpad nog eens verbreed en wordt de straat nog meer een winkelstraat. Ik heb dan liever geen auto voor mijn etalage."
LOCATIE, LOCATIE, LOCATIE
“We hebben altijd in de Gentse binnenstad gezeten. Een verschil met vroeger is dat er, naast het internet uiteraard, ook in de stadsrand winkels bij gekomen zijn. Het stadscentrum was vroeger ook toegankelijker voor auto's. Dat brengt dan wel weer het voordeel mee dat er meer mensen passeren. Dan moet je goed beginnen na te denken: wat ga je in zo'n zaak verkopen? Barbecues, bijvoorbeeld: de grote gaan de mensen echt niet hier kopen, daarvoor gaan ze naar ergens anders. Dan moet je daar ook geen winkeloppervlakte aan opofferen."
Tuinmeubilair
“Er is hier een mooie binnentuin, in het begin hebben we daar geëxperimenteerd met klein tuinmeubilair. Bewust klein, want opnieuw, de mensen kopen geen grote ligstoel in het centrum. Helaas was het moeilijk om daar een grote stock van te nemen. Meubelen die een paar maanden buiten hebben gestaan, kun je ook niet meer als nieuw verkopen. Nu hebben we daar occasioneel enkele beelden, dat werkt wel goed. De volgende keer staat er wellicht weer iets anders. Steeds blijven vernieuwen, dat is het belangrijkste.“