Carrosserie Daniel Legrand, een referentie in de sector
Een veelbelovende toekomst

Daniel Legrand heeft een carrosseriebedrijf van ruim 2.800 m² met 17 werknemers in de industriezone Wex in Marche-en-Famenne. Sinds zijn eerste werkervaring als arbeider in een carrosseriebedrijf, heeft hij een enorme weg afgelegd. Dat erkennen ook zijn conculega’s, die van alle uithoeken van België komen om de nieuwe installaties in zijn bedrijf, een echte referentie in de carrosseriewereld, te bezichtigen. Deze gloednieuwe vestiging telt 24 werkposten en geavanceerd technisch materieel. Vandaag werkt de meester-carrossier samen met zijn echtgenote Christine en zijn zoon Boris.
Een avontuur van 40 jaar
Daniel Legrand was 18 jaar toen hij in de carrosseriesector aan de slag ging. Hij was eerst zes jaar arbeider in een carrosseriebedrijf en daarna, vanaf 1990, zaakvoerder met een vennoot. In 1995 vestigde hij zich alleen in een werkplaats van 450 m² en had hij twee arbeiders in dienst. In 1998 bouwde hij een nieuw gebouw van 800 m² en wierf hij vijf arbeiders aan. Twee jaar later breidde het carrosseriebedrijf nog verder uit tot een totale oppervlakte van zo'n 1.200 m² en kwam er een tweede spuitcabine bij.
Gloednieuwe gebouwen
In april 2019 verhuisde het carrosseriebedrijf naar een gloednieuw gebouw van ruim 2.800 m² in de industriezone Wex in Marche-en-Famenne. Na de plaatsing van de eerste steen (in juli 2018) waren de werkzaamheden in een recordtempo afgerond. Merk op dat Daniel Legrand niet alleen de supervisie had over de werkzaamheden, maar er ook persoonlijk aan deelnam. “Alles wat ik zelf kon doen, heb ik gedaan”, vertelt hij ons.
Moderne voorzieningen

De oppervlakte van het carrosseriebedrijf is op de volgende manier ingedeeld: een werkplaats van 2.300 m² uitgerust met de modernste voorzieningen, met 24 werkposten en een carwash, 100 m² voor de expertise, 100 m² voor de bandenmontage met een ultramodern 3D-infraroodgeometriecontrolesysteem, 150 m² kantoren en 150 m² administratieve ruimte met een refter. Dat alles vertegenwoordigt een mooie investering verspreid over de gebouwen en de voorzieningen, elk goed voor 50%.
Een goed uitgeruste werkplaats
De garage is met name uitgerust met het droogsysteem Dry Fly van Symach, het eerste in Wallonië. Dit systeem droogt tot in de kern in enkele minuten tijd (12 minuten in plaats van 40), is doeltreffend op het gebied van personeel en maakt een aanzienlijke energiebesparing mogelijk in vergelijking met andere systemen. Bovendien biedt het een belangrijk voordeel wat de uitstoot in de atmosfeer betreft. In vergelijking met de conventionele werkmethodes maakt het Symach-systeem het mogelijk om arbeidskosten en levertermijnen te beperken. “Het Symach-proces in combinatie met de Axalta-lakken geeft de beste resultaten en kortere uitvoeringstijden. De watergedragen lakken hebben het beste dekvermogen op de markt en drogen perfect met de robot. De vernis wordt vervolgens op traditionele wijze aangebracht en gedroogd in de oven. Het geheel van spuitcabine en oven wordt Kombitron genoemd. De routing van de werkplaats is op mijn ervaring gebaseerd en ik kreeg ook begeleiding van Symach, dat een studie uitvoerde en het project aan de hand van een 3D-film voorstelde”, benadrukt Daniel Legrand nog. Zo bereikte Carrosserie Daniel Legrand een referentieniveau. De grote spelers van de Belgische carrosseriewereld komen de werkplaatsen immers bezichtigen.

Mond-tot-mondreclame
“Mond-tot-mondreclame werkt voor ons het best. We maken helemaal geen reclame. Ik ga altijd tot het uiterste om de klanten 100% tevreden te stellen. Dat is onze beste reclame”, oordeelt Daniel Legrand. “De mensen zijn op zoek naar oplossingen en wij zijn er om hen die aan te reiken.” Vanuit deze invalshoek beschikt het carrosseriebedrijf over 17 vervangwagens. Het carrosseriebedrijf onderhoudt ook zeer goede banden met de verzekeringsmakelaars en -maatschappijen. “Ik garandeer hen immers veel werk. We werken daarentegen niet met leasingmaatschappijen, want hun budgeteisen laten ons niet toe om goed werk te leveren”, vindt Daniel Legrand. Let wel: een herstelling neemt soms minder tijd in beslag dan de tijd die nodig is voor het verkrijgen van een opdracht van een verzekeringsmaatschappij.
Samenwerking met concessiehouders

“We werken ook almaar meer samen met concessiehouders van automerken of met garagegroepen die geen carrosseriewerkzaamheden meer willen uitvoeren, dit door de steeds zwaardere investeringen en het steeds beter geschoold personeel die ze vereisen. Ik denk dat daar onze toekomst ligt. We moeten hen een dienst aanbieden in ruil voor fabrikantgegevens voor sommige geconnecteerde voertuigen. We moeten inderdaad over die gegevens kunnen beschikken, omdat ze ons helpen bij de herstellingen van voertuigen die met almaar meer geavanceerde software worden uitgerust”, verduidelijkt Daniel Legrand nog.
Toestemming van de fabrikanten
“Weet dat we voor bepaalde herstellingen de toestemming aan de fabrikant moeten vragen om verbinding te kunnen maken met het voertuig en bepaalde zaken te kunnen instellen. We hebben er dus alle belang bij om relaties zo goed mogelijk te onderhouden. Weet ook dat er platformen worden opgericht om onze werkplaatsen een gelijkwaardige service te bieden. Voor andere herstellingen brengen we oplossingen aan op basis van eerder voorgekomen gevallen. Dat noemt men ervaring”, benadrukt Daniel Legrand. “De gemiddelde kosten voor herstellingen blijven stabiel, ondanks de stijgende kosten van de vervangingsonderdelen. Om die stijging te compenseren, zijn we verplicht om de interventietijd te beperken. Vandaar dat we in voorzieningen investeren, waardoor we doeltreffender en dus sneller kunnen werken. We hebben ook almaar minder grote herstellingen. De kleine ongevallen zijn minder ernstig. Bij ernstigere ongevallen worden de voertuigen dan weer vaak gedeclasseerd en in dat type herstellingen komen we dus niet meer tussen. We beschikken ook over een specifieke post voor ‘smart repairs’ om de demontage, de voorbereiding en de kleine herstellingen uit te voeren.”
Trouw personeel

Momenteel worden er in de garage ongeveer 50 voertuigen per week hersteld, maar dat zouden er met gemak 80 kunnen zijn. Daarvoor zou het carrosseriebedrijf nog personeel moeten kunnen aanwerven. De onderneming heeft vandaag de dag 17 personen in dienst. De meesten hebben tien tot twintig jaar anciënniteit in het bedrijf. Daniel Legrand is echter voortdurend op zoek naar nieuwe arbeiders, maar die zijn helaas zeer moeilijk te vinden, zelfs voor een carrosseriebedrijf zoals dat van hem. “Idealiter vinden we natuurlijk opgeleide arbeiders met ervaring, maar we kunnen ze ook zelf opleiden op voorwaarde dat ze gemotiveerd zijn en bereid zijn om zich ten volle voor hun werk in te zetten”, vertelt Daniel Legrand.
“Ik ken dit beroep door en door. Ik heb niets anders gedaan en ik kan op elke post staan” – Daniel Legrand –
Meester-carrossier
Daniel Legrand gaat elke editie naar AutoTechnica in Brussel om er de nieuwigheden te ontdekken. “Maar je moet de nieuwigheden filteren”, vertelt hij ons. “Je moet nooit blindelings iets kopen. Ik ken dit beroep door en door. Ik heb in mijn leven niets anders gedaan en ik kan op elke post van de werkplaats staan. Ik behoud dus een kritische blik op dit beroep. We zullen ons wellicht nog moeten aanpassen met de elektrische en toekomstige conventionele wagens, maar dat zal allemaal weer van politieke beslissingen afhangen, al dan niet terecht. We doen almaar meer esthetisch werk, met almaar delicatere demontages en we zullen steeds meer nood hebben aan ervaren mensen om de carrosserie te demonteren en opnieuw te monteren, mensen met liefde voor het vak dus. Als er twee arbeiders zijn die zichzelf in deze omschrijving herkennen, dan mogen ze met mij contact opnemen”, besluit Daniel Legrand.
Carrosserie Daniel Legrand
- Zaakvoerder: Daniel Legrand
- Vestiging: Marche-en-Famenne
- Oprichting: 1995
- Activiteiten: carrosserie
- Aantal herstellingen per week: 50 (capaciteit: 80)
- Personeel: 17 (3 administratieve medewerkers, 14 arbeiders)
- Oppervlakte: 2.800 m²
- Investering: 2,5 miljoen euro (50% gebouw, 50% voorziening)