De installatie en het onderhoud
Alles evolueert, ook het gebruik van onze sleutels. Waar we vroeger vaak rondliepen met een hele sleutelbos, wordt die vandaag meer en meer vervangen door digitale oplossingen; denk aan toegangscontrole via een vingerafdruk, een badge of kaart of via de smartphone. Die toegangscontrole is volledig te beheren met tijdelijke profielen, een hiërarchie in rechten of automatische instellingen.

SLIMME GEBOUWEN
Vandaag is elk gebouw intelligent geworden. Verlichting, verwarming en elektronica kan vanop afstand beheerd en bediend worden via een smartphone, tablet of computer.
Onderdeel van dat intelligente systeem is ook de toegangscontrole tot (delen van) het gebouw – een woning, een kantoor, een ziekenhuis … Voor elk gebouw kun je aangepaste toegangscontrole voorzien.
Hiervoor zijn heel wat opties van verschillende fabrikanten beschikbaar. Hun gemeenschappelijke doel is dat, zodra ze geïnstalleerd zijn, het gebruik van een klassieke, fysieke sleutel overbodig is en het intelligente slot vergrendeld en ontgrendeld kan worden vanop afstand.
INSTALLATIE
Heel wat slimme sloten zijn bedoeld voor retrofit installatie. Vaak maken ze gebruik van dezelfde boorgaten en zijn ze eenvoudig over het bestaande slot te monteren.
Andere intelligente sloten kunnen dan weer gebruikt worden in combinatie met het bestaande slotmechanisme. Het is met andere woorden steeds belangrijk om op voorhand te controleren of een slim slot wel geschikt is voor de deur in kwestie.
De slimme sloten worden draadloos of bedraad gekoppeld aan het softwaresysteem en geconfigureerd, waarna de kous daarmee af is.
Onderhoud
De batterijlevensduur is enorm toegenomen. Slimme sloten zijn intussen zo energiezuinig geworden dat cycli van 100.000 of zelfs 180.000 openingen de norm zijn. Vertaal je dat na jaren, dan gaat dat om 8 à 12 jaar, afhankelijk van het gebruik; een huisdeur wordt minder vaak gebruikt dan de toegangscontrole op een werf of een kantoor.
Onderhoud is nagenoeg niet nodig en de vervanging van de batterij kan perfect ingepland worden. Elke nacht controleert het toestel immers de status van de batterij. Gaat die onder een bepaalde drempel – bijvoorbeeld 15% – dan geeft die een bepaalde indicatie, zoals een knipperend licht. Daarna is er nog meer dan tijd genoeg om een moment in te plannen om de batterij te vervangen.
De batterij van slimme sloten gaat vandaag tot 12 jaar mee
Prijs
Een intelligent slot kost niet veel meer dan een premiumstandaardslot. Ondanks het feit dat ze veel functionaliteiten en pluspunten delen met elkaar, verschillen ze sterk qua ontwerp en werking. We sommen enkele hedendaagse opties op en bespreken telkens uit welke onderdelen ze bestaan, hoe ze geïnstalleerd worden en hoe ze werken.

naargelang hun toegankelijkheid
PARTICULIER VERSUS PROFESSIONEEL
Zo goed als alle intelligente sloten zijn van toepassing op zowel particuliere woningen, als professionele bedrijven. Het grootste verschil tussen toegangscontrole voor bedrijven en particulieren is dat de noden voor beide een stuk anders zijn. Zo zal de toegangscontrole voor professioneel gebruik een stuk uitgebreider, veelzijdiger of veiliger moeten zijn dan bij particulier gebruik, waardoor ook het slottype kan verschillen.
BACK-UP
De meeste slimme sloten bieden in geval van een foutmelding of calamiteit nog de mogelijkheid tot toegang, bijvoorbeeld via een noodfunctie op de cilinder. Zo kan de B&B-uitbater nog steeds de deur bedienen als de verbinding met zijn codeklavier wegvalt.
Tevens kan een smartphone aangevuld worden met een klassieke sleutel of een pincode als back-up. Er bestaan ook digitale sleutelhangers die tijdelijk toegang bieden. Er wordt dus steeds een back-up voorzien.
On site vs off site
Bij bedrijven heerst vandaag het debat over de locatie van de software – waar ook slimme sloten onder vallen: bewaar je die on site of off site? IT wil alles in de cloud, maar voor beveiliging en facility management is dat een ander verhaal: je wilt te allen tijde een overzicht hebben, lijsten van aanwezigheden … Als het netwerk dan zou wegvallen, heb je een probleem: alles staat in de cloud, is bijgevolg onbereikbaar en je kunt niets meer doen. Bij een calamiteit zoals brand beschik je niet over de meest recente lijsten, het beheer van nooduitgangen of evaucatierapporten.
Het is dus zaak om goed te onderzoeken wat het meest geschikte systeem is voor een organisatie. Zo kan een school perfect in de cloud werken; die heeft weinig dagelijkse wijzigingen zoals het verloop of persoonsgegevens. Bij een ziekenhuis is dat dan uiteraard een ander verhaal.
Met dank aan EVVA, Nuki - youEngine en SimonsVoss