ééN AANSPREEKPUNT VOOR DE KLANT
Toinon Van Eycken managet schildersbedrijf op haar eentje
Toinon Van Eycken is dé sterke vrouw achter Decoratieteam Van Eycken uit Oostende. Zij staat alleen aan het roer van dit derde generatie familiebedrijf met acht schilders in dienst. Schilderen doet ze niet, dat laat ze over aan haar vaste team schilders. Zelf leidt ze de werven in goede banen, bewaakt ze de kwaliteit, doet ze de administratie en is ze hét aanspreekpunt voor de klant.
3DE GENERATIE SCHILDERSFAMILIE
Het was de grootvader van Toinon, Henri Van Eycken, die het schildersbedrijf Van Eycken oprichtte. Hij was actief in de buurt van de Vuurtorenwijk in Oostende en schilderde vooral industriële gebouwen en boten. In 1986 kwam zijn zoon Walter Van Eycken aan het hoofd van het bedrijf te staan. Hij breidde de activiteiten van de firma uit met ook residentiële projecten en nam uiteindelijk alle binnen- en buitenschilderwerken voor zijn rekening. In 1996 stapte ook Toinon in het bedrijf. “Ik was 26 jaar en kwam uit de reissector. Gepassioneerd voor verf kon je me niet noemen, maar ik was wel heel erg ambitieus. Ik wou een carrière uitbouwen.”

Vrouw aan het roer
“Mijn vader vroeg me of ik in zijn bedrijf wou komen werken en de administratie wou doen”, vertelt Toinon. “Ik heb hem meteen gezegd dat ik niet enkel administratie wou doen. Dus vanaf dag één zijn mijn vader en ik samen de baan opgegaan. Ik heb heel veel van hem geleerd, maar heb ook verschillende opleidingen gevolgd, waaronder de richting ‘Woninginrichting’. Een achttal jaar geleden is mijn vader op pensioen gegaan, en sindsdien ben ik enige zaakvoerster van het bedrijf.”
Vooral herhaalklanten
Decoratieteam Van Eycken doet vandaag vooral gevel- en binnenschilderwerken. “Geen boten meer, want dat is een stiel apart met eigen regelgeving. Vanuit de industrie is er ook minder vraag. Vandaag doen we vooral projecten in het middenklasse segment in de regio West-Vlaanderen, waarvan veel projecten aan de kust. 70% tot wel 80% van mijn klanten zijn herhaalklanten, namelijk bedrijven, architecten, bouwpromotoren, agences enz. die tevreden zijn en ons voor andere projecten opnieuw aanschrijven.”

Één aanspreekpunt
“Dat ik het enige aanspreekpunt ben, dat is een grote meerwaarde voor de klant. Van de offerte tot aan de factuur, ik volg alles op. Ik ben ook altijd degene die de mails en telefoontjes beantwoord”, aldus Toinon. De zaakvoerster ziet ook streng toe op de kwaliteit van de uitgevoerde werken. “Zelf schilder ik niet, maar dat maakt de eisen die ik stel aan het schilder- en decoratiewerk er niet minder streng op, integendeel!”. Ze gaat langs op alle werven. “We hebben meestal vijf à zes werven tegelijkertijd lopen. Ik ga meermaals kijken op iedere werf. Wat is er al gedaan? Wat moet er nog gebeuren? Is er materiaal nodig? Is alles goed uitgevoerd? Ligt de werf er proper bij? Is alles afgedekt? …”

Groot organisatietalent
Toinon slaagt erin om de zaak op haar eentje draaiende te houden door de gestructureerde manier waarop ze te werk gaat. “Ik hou mij aan een strakke dagplanning. Ik stel daarvoor ook lijstjes op met alle taken die ik tegen ‘s avonds zeker moet hebben voltooid.” Een doorsnee dag van Toinon is goed gevuld. “Iedere morgen spreek ik met de schilders af aan het pakhuis. Daar heb ik hun materiaal de avond voordien klaargezet. Van daaruit vertrek ik naar klanten of naar een werf. Eens terug op mijn bureau maak ik de offertes op, doe ik de bankzaken, check ik mijn mails, en rond de vooravond plaats ik mijn bestellingen bij de leverancier, ga ik die ophalen en zet ik die klaar voor ‘s anderendaags.”
Samenwerking met Mathys
“Ik heb mij in de loop der jaren bewust omringd met mensen waarmee ik vlot samenwerk. Mijn vader schilderde reeds met de verven van Mathys, en vandaag werken we nog steeds met hun producten. 80% van onze werken, schilderen we met Mathys. Het zijn kwalitatieve verven, en we krijgen een goede technische ondersteuning. Bovendien zijn onze schilders het gewoon om met Mathys te werken. Ze kennen de producten, waardoor ze minder fouten maken en ik dus zeker kan zijn van een goed eindresultaat.” Toinon kijkt wel uit naar een verdere vergroening van de verfmarkt. “Mathys heeft al heel wat verven met een groen label, en die genieten toch wel mijn voorkeur. Ik hoop dat die groene trend zich voortzet.”
“Ik ben in het vak gestapt, toen geel nog in de mode was”, aldus Toinon Van Eycken. “Daarna waren volledig witte interieurs de trend, en vandaag zien we toch dat warmere kleuren en flashy accentbehang de overhand nemen. Verder is ook de kwaliteit en afwerking sterk verbeterd in vergelijking met de jaren 90. Met dank ook aan de producten die alsmaar beter worden! Wel zou er wat meer aandacht mogen worden besteed aan ergonomie op de werkvloer. Zakken van 25 kg of potten van 15 kg, waarom moet dat zo zwaar zijn?”

VASTE PLOEG SCHILDERS
Het schilderwerk zelf laat Toinon over aan haar team van schilder-decorateurs. “Normaal heb ik een tiental schilders vast in dienst. Nu zijn dat er acht, twee te weinig dus, maar het is helaas zeer moeilijk om nieuw personeel te vinden. Ik mag van geluk spreken met mijn huidige mensen. Drie ervan hebben zelfs nog voor mijn vader gewerkt. De oudste werkt hier volgend jaar 30 jaar.” Sommige van de werkkrachten kwamen rechtstreeks van school in het bedrijf terecht. “Drie dagen hier komen werken, en twee dagen naar school. Dat is perfect om iemand op te leren in je bedrijf. Zo geef je hen meteen ook je bedrijfswaarden mee. Wij zijn een familiebedrijf, en vinden het belangrijk om onze schilders te ondersteunen. Ook als ze het moeilijk hebben, op werkvlak of privé, dan staan we er voor hen.”

Verder gewerkt tijdens corona
De coronaperiode was wel erg heftig. “Je staat op en plots mag je niet meer buiten. Je ziet dat iedereen rondom je de werken stillegt. Toen heb ik toch wel eventjes goed in- en uit moeten ademen. Maar ik heb beslist om verder te blijven werken. Op een lager pitje weliswaar. Ik heb mijn schilders alleen aan het werk gezet in lege appartementen. En dat is achteraf gezien een goede beslissing geweest.”
Flexibel inzetbare schilders
De schilders hangen onderling goed samen. “Ik organiseer elk jaar een teambuilding, met in de voormiddag een opleiding en in de namiddag een leuke activiteit zoals paintball.” Toinon kiest er bovendien bewust voor om niet steeds dezelfde schilders samen de baan op te sturen. “Onze schilders hebben geen vaste partner. Op de ene werf werken ze met de ene collega samen, terwijl ik hen dan op een andere werf aan iemand anders koppel. Op die manier leert iedereen mekaar goed kennen en kunnen ze van elkaar bijleren. Ikzelf kan hierdoor bij het plannen meer flexibiliteit aan de dag leggen doordat ik iedereen kan inzetten waar ik dat wil. Op die manier kan ik de capaciteiten van mijn personeel ook ten volle benutten, want de ene is bijvoorbeeld zeer goed in het leggen van vinyl en de andere is een krak in behangen.”
"Met onderaannemers werk ik niet omdat zij niet de kwaliteit leveren die ik nastreef"

Geen onderaannemers
“Met onderaannemers werk ik niet”, aldus Toinon Van Eycken. “Ik heb dat in het verleden geprobeerd, maar zij kunnen niet de kwaliteit leveren die ik nastreef.” Bij schoolverlaters merkt Toinon wel op dat ze nog heel veel moeten leren over het schildersvak. “In bepaalde scholen valt schilderen onder de richting ‘Onderhoud’. Maar schilderen is veel meer dan dat! Ik vind dat bepaalde facetten van de schildersstiel in het onderwijs onderbelicht blijven. Wij hadden bijvoorbeeld al stagiairs over de vloer die niet weten hoe ze moeten aftapen. Nochtans zouden kinderen die de stiel in al zijn rijkdom leren, zonder twijfel veel meer voldoening hebben aan hun opleiding en beslist wat trotser zijn over het schildersberoep.”
Kwalitatief uitbreiden
Toinon hecht veel belang aan het opleiden van haar personeel. “Onlangs nog volgden onze schilders bij Mathys een opleiding in speciale verfeffecten, namelijk de Stucco D’Or Concreto wandafwerking. Door mijn personeel goed op te leiden en zelf de vinger aan de pols te houden wat trends en nieuwe technieken betreft, wil ik ons bedrijf kwalitatief laten groeien. Maar uitbreiden wil ik niet. Een bedrijf met tien schilders vind ik ideaal. Ik wil het familiaal en leuk houden voor iedereen. Want weet je, het klinkt misschien vreemd, maar als mijn schilders graag naar hun werk komen, dan heb ik ook plezier in mijn job.”