Wat is de beste software voor u als schilder-decorateur?
de beste Administratieve software voor uw bedrijf
Goede software herkennen is niet eenvoudig. Idealiter combineert de applicatie gebruiksvriendelijkheid en functionaliteit.

KEUZE MAKEN
Goede software herkennen is niet eenvoudig. Idealiter combineert de applicatie gebruiksvriendelijkheid en functionaliteit.
- Is het programma flexibel en kunt u het aanpassen naar uw eigen situatie en behoeften?
- Is de programmering solide?
- Biedt het pakket effectief een meerwaarde voor uw bedrijf?
- Zit de flow ervan logisch en overzichtelijk in elkaar?
- Is de interface herkenbaar en intuïtief?
- Kunt u de software koppelen met andere, bestaande programma’s?
- Kan uw software meegroeien als uw bedrijf groeit?
Het speelt allemaal mee. Twijfelt u, neem dan zeker de proef op de som en vraag een demo aan.
Standaard, op maat, of beide?
Zowel standaardpakketten als maatwerk hebben hun voor- en nadelen. Maar voor vele kmo’s zou een standaardpakket de juiste fit zijn, klinkt een opmerking uit de sector. Bij maatwerk kan de investering ook vrij snel oplopen. Werken met modules is een interessante tussenoplossing tussen standaardsoftware en maatwerk in. In dat geval start u met een basispakket, waarbij u waar nodig uitbreidingen laat implementeren, bijvoorbeeld voor voorraadbeheer of boekhouding. Maar dan moet u dus goed op voorhand nadenken over wat u wilt en wat u nodig hebt, om nodeloze software (en dus kosten) te vermijden. De leveranciers die wij gesproken hebben, bieden een standaardpakket aan, waarop verder kan worden gebouwd, naargelang uw vraag. Daarom is het belangrijk dat u open en eerlijk met uw leverancier overlegt: een goede softwareontwikkelaar zal naar u luisteren, u adviseren en een voorstel op maat doen.
Opleiding en begeleiding
Goede ontwikkelaars willen u ook begeleiden en opleiden. Na de implementatie van een (test)versie zullen ERP-consultants de werking van de software verduidelijken. Zo’n opleiding gebeurt vaak hands-on, bij u op kantoor, en wordt dan gegeven aan een of meerdere gebruikers. Soms worden enkele key users opgeleid, waarna ze hun kennis aan de andere medewerkers doorgeven. Bij SaaS (Software as a Service) geniet u ook ondersteuning na verkoop, per mail, chat of telefoon. Soms kunt u ook heropfrissingscursussen of bijkomende opleidingen over bepaalde onderwerpen volgen (bijvoorbeeld wanneer de basissoftware wordt uitgebreid). Een update wordt mogelijk toegelicht via een webinar. Goed om te weten: een deel van het budget dat u aan opleidingen besteedt, kunt u in Vlaanderen mogelijk terugvorderen via de kmo-portefeuille.