GEEF GARANTIE OP UW SCHILDERWERK
Garantiesystemen op gevel- en lakwerk

Staan er dit jaar gevelschilderwerken op uw agenda? Denk er dan zeker over na om een garantiesysteem af te sluiten! Een garantiesysteem is in feite een contract tussen de klant, de schilder en de verfproducent. De schilder volgt daarbij het door de verfproducent opgelegde technisch advies. In ruil geeft de verfproducent garantie op de uitgevoerde werken! Sommige van deze garantie-overeenkomsten zijn niet enkel van toepassing op gevelverfsystemen, maar ook op uw buitenlakwerk!
Ontdek hier het huidige aanbod garantiesystemen
WAAROM KIEZEN VOOR EEN GARANTIESYSTEEM?
Met een garantiesysteem geeft u uw klant garantie op uw schilderwerk, zowel bij nieuwbouw als renovatie. In de praktijk is dat meestal voor een periode van vijf tot tien jaar, maar in sommige gevallen kan die garantieperiode zelfs oplopen tot 20 jaar. Komt de verf binnen die garantieperiode toch los of vertoont het verfsysteem voortijdig schade? Dan vergoedt uw verfproducent zowel het gebruikte materiaal als de werkuren om de schade te herstellen.

HOE WERKT HET?
1) Nodig een technisch expert uit voor een werfanalyse
De meeste verffabrikanten vereisen dat een van hun experts ter plaatse komt voor een werfanalyse. Zeker bij grote werven (groter dan 160 m²) is dat het geval. Op kleine werven is er bij sommige fabrikanten geen voorafgaande controle nodig door een expert en wordt er op de ervaring en de expertise van de schilder vertrouwd om de schilderwerken op een correcte manier tot een goed einde te brengen. In dat geval moet de schilder het garantiesysteem voorstellen aan de klant. Indien de klant hierop wilt ingaan, voert de schilder eerst de werken uit en vraagt die nadien online een garantiesysteem aan.
2) De technisch expert komt ter plaatse en inspecteert grondig de muren en het schrijnwerk
De expert voert een controle uit, doet een vochtmeting, kijkt of er aan de muren, ramen en deuren gebreken zijn die eerst opgelost moeten worden en beslist of de hele gevel of slechts een deel van de gevel een garantie kan krijgen. Er wordt rekening gehouden met de zon, hoeveel regen er op de gevel zal terechtkomen en met de kleurkeuze (omdat de ene al sneller aftakelt dan de andere). Verder wordt er ook gecheckt of de gevel is nageïsoleerd. Indien er op een nageïsoleerde gevel geschilderd moet worden, wordt er zo goed als nooit een garantiesysteem uitgeschreven. Hiervoor zou de fabrikant elke spouw moeten onderzoeken.
Met een garantiesysteem geeft u uw klant garantie op uw schilderwerk, zowel bij nieuwbouw als renovatie

3) Er wordt een technisch rapport gemaakt met advies op maat van het project
De technisch expert maakt op basis van zijn bevindingen een technisch advies op. Daarin staat vermeld welk verfsysteem er het best gebruikt wordt, welke opbouw er vereist is en hoe en in welke omstandigheden de schilder te werk moet gaan. Bij het bepalen van de garantieduur kijkt de expert naar de gekozen verf, de opbouw van het verfsysteem en vooral het aantal lagen verf. Zo wordt er voor een dunlagig gevelverfsysteem, bestaande uit één grondlaag en maximum twee afwerkingslagen, een garantie uitgeschreven van vijf jaar. Indien het daarentegen om een elastisch systeem gaat, bestaande uit één grondlaag, twee tussenlagen en één of twee afwerkingslagen, wordt een garantie van tien jaar gegeven. Al kan het aantal vereiste lagen variëren van fabrikant tot fabrikant. Omvat het project ook ramen en deuren, dan kan u bij sommige fabrikanten ook rekenen op een garantie voor het lakwerk (tot wel 10 jaar als er periodiek wordt herschilderd). Eens het technisch advies goedgekeurd is door de fabrikant zelf, krijgt de schilder een contract toegestuurd en kan hij aan de uitvoering van de werf beginnen volgens de voorgeschreven verfsystemen.

4) Volg het advies en uw klant is zeker van het afgesproken aantal jaar garantie!
Om garantie te verkrijgen dient het voorgeschreven technisch advies steeds te worden gevolgd. Daar waar geen advies voorzien is, wordt best de technische fiche gevolgd. Zowel de schilder als de fabrikant kennen een vorm van aansprakelijkheid tijdens en na de werken. De klant verwacht kwaliteit en die kan alleen geleverd worden indien de schilder alles uitvoert zoals dat hoort en zoals de fabrikant voorschrijft in zijn garantiesysteem. De fabrikant is dan weer verantwoordelijk voor het product op zich.
De verantwoordelijkheid van de eigenaar bestaat erin de geschilderde oppervlakken regelmatig te reinigen. Sommige verffabrikanten stellen hiervoor een informatiefiche ter beschikking waarin per type ondergrond vermeld wordt wat dit 'regelmatig reinigen' inhoudt.

WAT ALS DE VERF LOSLAAT?
Falen van het verfproduct
Een garantiesysteem houdt in dat wanneer er aangetoond kan worden dat het om het falen van een product gaat, de fabrikant de kosten van de gebruikte verf en/of het gebruikte materiaal en/of de nodige uren voor de herstelling van het probleem zal terugbetalen. De terugbetaling van de werkuren werkt daarbij degressief. Dat wil zeggen dat wanneer er zich in jaar acht (van de tien jaar garantie) een probleem voordoet dat binnen de garantie valt, er minder financiële vergoeding zal zijn dan wanneer hetzelfde probleem zich voordoet in jaar één van de garantie. Indien er zich problemen voordoen die buiten de wil van de fabrikant om gaan waardoor het verfsysteem sneller zal degraderen of zich bepaalde gebreken zullen voordoen, dan vallen die uiteraard niet binnen de garantie.
Onderzoek
Indien een probleem zich voordoet, zal er steeds een onderzoek uitgevoerd worden door de fabrikant. Die kan achteraf, aan de hand van enkele factoren, bepalen of het contract gevolgd is en zo controleren of er onder normale, voorgeschreven omstandigheden geschilderd is of niet. Men kan namelijk veel afleiden uit de laagdikte, maar kan bijvoorbeeld ook via het KMI de weersomstandigheden van de dag van de werken opvragen en zo zien of het niet te warm was die dag en of er te veel zon of regen was.
