Bouwen aan een duurzame toekomst
Overgang naar een circulaire en koolstofarme bouwsector
Op 31 maart organiseerde de Europese verhuurvereniging ERA (European Rental Association) een online event met als centraal thema: ‘Bouwen aan een duurzame toekomst: overgang naar een circulaire en koolstofarme bouwsector’. Tijdens dat event kwamen in twee panels verschillende Europese beleids- en industrie-experten aan het woord.
Europees beleid
Het eerste panel behandelde het Europees beleid, waarin de bouw wordt gezien als de prioritaire sector voor het bevorderen van de circulaire principes en voor het verminderen van emissies. De panelleden waren Europees Parlementslid Iskra Mihaylova (Renew Europe), Philippe Moseley (DG GROW) en Audrey Nugent (World Green Building Council). De moderatie werd verzorgd door Carole Bachmann van ERA.
Hun algemene consensus was meteen dat de bouwsector absoluut een prioriteit is in de circulaire economie. De bouw is immers verantwoordelijk voor een groot aandeel in de Europese afvalberg. Bovendien gebruikt de sector ongeveer de helft van de grondstoffen die in Europa worden gewonnen. De Europese Unie wil er dan ook alles aan doen om samen naar circulaire oplossingen en principes toe te werken. Zo is er de Europese Green Deal, een initiatief van de Europese Commissie. Die Green Deal moet een soort actieplan worden, met concrete richtlijnen voor het invoeren van circulariteit in de bouw. Belangrijk daarbij zal zijn om niet alleen te focussen op de emissies tijdens de bouw van een constructie, maar ook tijdens de hele levensduur ervan.
De bouwsector is absoluut een prioriteit in de circulaire economie
Om de circulaire bouwsector te stimuleren en de verspreiding ervan te versnellen, gaven de panelleden aan dat het cruciaal zal zijn dat overheidsopdrachten zo duurzaam mogelijk zijn. Al zullen enkel groene (overheids)opdrachten niet volstaan. Goeie opleidingen en constante vervolgopleidingen zullen doorslaggevende stapstenen zijn in de transitie naar een circulaire bouwsector. Daarbij zullen ook bedrijven de nodige actie moeten ondernemen.
Uiteraard heeft de coronapandemie nu voor een domper gezorgd, de panelleden onderstreepten dan ook nogmaals hoe belangrijk de nationale herstelplannen zullen zijn voor de bouwsector. Al gaven ze wel aan dat ook de verplichte renovatiegolf de sector de kans zal geven om zich te herstellen na deze crisis.
Het volledige panel kan u hieronder bekijken, of via deze link.
Bouw en industrie
In het tweede panel werd het perspectief van de sector zelf belicht. Want hoe staan zij nu tegenover de overgang naar een circulaire en koolstofarme bouwsector, en welke inspanningen worden al geleverd? Onder leiding van moderator Murray Pollok (KHL) kwamen daarvoor enkele vertegenwoordigers van de Europese bouwsector en toeleveringsketen aan het woord, waaronder Michel Petitjean (ERA), Sue Arundale (FIEC), Douglas McLuckie (Sunbelt Rentals) en Peter Jordansson (Volvo CE).
Het panel begon met een poll, waarin aan de deelnemers werd gevraagd of wel snel genoeg werk wordt gemaakt van duurzaamheid in de bouwsector. Een overtuigende 70% vond van niet. Ook de panelleden deelden die mening, maar gaven meteen aan dat het antwoord niet zo rechtlijnig is. Er worden immers heel wat inspanningen geleverd om duurzame methodes aan een versneld tempo te implementeren, maar er moeten nog heel wat obstakels worden overwonnen. Daarbij werd het voorbeeld gegeven van secundaire materialen, die niet altijd mogen worden gebruikt van de opdrachtgevers.
Ook in de verhuursector ziet men een stijgende vraag naar duurzaam materieel
Door de aanwezigheid van Peter Jordansson van Volvo en Douglas McLuckie van Sunbelt Rentals ging het tijdens het panel ook over bouwmaterieel. Peter Jordansson haalde aan dat Volvo al geruime tijd focust op geëlektrificeerde machines, ook al was er daarvoor nog geen wettelijk kader. Daarnaast bekijken ze de mogelijkheden van waterstof, vooral als brandstof voor de grotere machines. Douglas McLuckie ziet ook in de verhuursector een stijgende vraag naar duurzaam materieel, maar hij waarschuwde voor een mogelijks opkomende storm. Er zijn immers nog inspanningen nodig om te verzekeren dat er voldoende elektriciteit beschikbaar zal zijn om alle voertuigen en machines op te laden. Daarom ziet hij nog steeds een leven voor diesel – want niet alle bedrijven kunnen de hogere prijs voor elektriciteit betalen – en ook waterstof kan een oplossing zijn.
Tevens werd benadrukt dat de evolutie naar meer duurzame machines en het streven naar een verminderde uitstoot van schadelijke stoffen (zoals CO2 en geluid) geen recente ontwikkeling is. De evolutie naar Stage V en Euro 6 motoren is al even aan de gang en maakt eerder deel uit van een natuurlijk evolutie. Daarbij kan de coronacrisis wel een eye-opener zijn geweest, als laatste duwtje om voor 100% in te zetten op duurzaamheid.
Het volledige panel kan u hieronder bekijken, of via deze link.
ERA CO2 Calculator
Tijdens de twee panels door gaf Michel Petitjean, secretaris-generaal van ERA, een demonstratie van de vernieuwde ERA CO2 Calculator. In die vernieuwde versie kunnen gebruikers nu ook rechtstreeks twee afzonderlijke scenario's voor het gebruik van bouwmaterieel vergelijken. Lees er hier alles over.
