Trends in bestelwageninrichting
In de wereld van de bestelwageninrichting staat alles in het teken van een lichter, veiliger en uitgebreider assortiment. Een andere tendens betreft de keuze voor duurzame materialen.
MARKTSITUATIE
All-in-one
Soms wordt een bedrijfsvoertuig (inclusief inrichting) zowel voor het werk als tijdens de vrije tijd gebruikt. Het is dus erg belangrijk dat de inrichting over een zekere multifunctionaliteit beschikt. Tijdens de week moet de klant eenvoudig aan de slag kunnen gaan met zijn voertuig, maar tijdens het weekend moet er in de laadruimte bijvoorbeeld voldoende plaats zijn voor een fiets.
Veiligheid
De inrichting moet uiteraard op de correcte manier gemonteerd worden in de bestelwagen. Bij een ongeval aan een snelheid van ongeveer 50 km/u wordt de lading immers blootgesteld aan krachten tot 30G. Dat is dertig keer het gewicht van de inrichting en de lading samen. Dat kan verschrikkelijke gevolgen hebben, maar door een stevige verankering met een beugel of riemen kunnen die in sterke mate beperkt worden. Om de veiligheid te verzekeren, worden inrichtingen dan ook onderworpen aan zware crashtests.
Heavy duty
Bestelwagens kunnen ook worden uitgerust voor professionelen die zware en/of grote materialen willen vervoeren. Er wordt dan gewerkt met wijde schappen uit composiet of staal, zodat alles toch zorgvuldig kan worden opgeborgen. Voor materiaal dat niet in de schappen of lades past, maar toch stevig verankerd moet worden, kunnen speciale ladingssteunen worden voorzien.
Flexibiliteit
Aangezien iedereen zijn eigen manier van werken heeft, moet een bestelwagen op maat steeds voldoen aan de persoonlijke eisen van de klant. Daarom zijn veel inrichtingen modulair opgebouwd. Dankzij een ruime keuze aan basiselementen en accessoires kan elke gebruiker zijn mobiele werkplaats naar zijn hand zetten.
TRENDS
Aluminium en composiet
In de wereld van de bestelwageninrichting staat alles in het teken van een lichter, veiliger en uitgebreider assortiment. Dat is zeker het geval bij kleinere bedrijfswagens met een beperkter laadvermogen. Daarom wordt tegenwoordig veelal gewerkt met aluminium, dat zowel erg licht als enorm sterk is. Bovendien laat aluminium overbruggingen tot 2 m met een draagkracht tot 120 kg toe.
Ook de combinatie van aluminium en composiet wint marktaandeel, maar voor zware belasting blijft metaal de koploper. Indien de voertuigen en rekken zwaar geladen zullen worden, wordt sowieso geadviseerd om voor metaal te kiezen. In dat gamma blijven innovaties echter ook niet uit, bijvoorbeeld door te werken met ultralicht staal.
Ecologie
Er is nog een tendens betreft de keuze voor duurzame materialen. Zo zijn er bijvoorbeeld laadvloeren op de markt uit FSC-gecertificeerde multiplex, wat recycleerbaar is. Daarnaast proberen veel vakmannen bewust het totale gewicht van hun voertuig (plus inrichting) te verminderen. Lichte uitvoeringen in aluminium komen steeds vaker voor, want ze kunnen de uitstoot en het verbruik van een bestelwagen aanzienlijk beperken.
Werkbanken
Tegenwoordig is er ook een verhoogde interesse voor werkbanken. Daarmee wordt de inrichting immers omgebouwd tot een kleine werkplaats. Dankzij de plank met bankvijs bovenop de kasten kunnen vakmannen profielen buigen, zagen of boren waar ze maar willen. De kastenlades met een werkbank aan de bovenzijde zijn meestal ook apart bruikbaar. Voor buitenwerk kan ook een uitschuifbaar houten werkblad met bankschroef worden voorzien.