Gault&Millau geeft Young Horeca Talents eigen platform
Gault&Millau presenteert meerjarenproject rond hotelscholen in België en Luxemburg
Vijf scholen, drie uit Vlaanderen, één uit Brussel en één uit het Groothertogdom namen bij wijze van proef en op eigen initiatief spontaan deel aan de eerste 'Challenge'.
Leerlingenteams van drie tot vier laatstejaars scholieren, bijgestaan door een begeleidende leerkracht, gaven antwoorden op vragen over hoe zij het onderwijs ervaren, wat de sterke en te verbeteren topics zijn en hoe ze hun toekomstplannen zien. Een uniek concept dat complementair is met andere waardevolle initiatieven, maar vaak eerder gericht zijn op koken zelf of praktijkproeven.
Challenges
Op de voorstelling in Hotelschool Gent waren ook diverse andere scholen aanwezig om kennis te maken met de 'Challenges' die in september starten en tot het voorjaar van 2025 lopen.
Leerlingen werden bevraagd en worden gechallenged om een conceptueel restaurant voor hun school uit te werken, waarbij actuele thema’s zoals bijvoorbeeld duurzaamheid een belangrijke rol zullen spelen.
Wat leeft er bij Next Gen Z?
Waar dromen ze van?
Wat zijn hun uitdagingen?
Hoe zien ze zichzelf in 2030?
Hotelschool Koksijde Ter Duinen
- Opleiding is voor ons een middel om onze kennis te vergroten en creativiteit bot te vieren.
- Ook sociale media zijn een bron van kennis en inspiratie.
- In horeca werken is een roeping, maar wel een die veeleisend is.
- Leren stopt nooit, ook niet na een opleiding.
Presentatie Hotelschool Koksijde Ter Duinen
École d’Hôtellerie et de Tourisme du Luxembourg
- Onze opleiding biedt uitzicht op werk in hotellerie of toerisme.
- De opleiding zorgt voor een goede persoonlijke ontwikkeling, is gebaseerd op praktijklessen.
- Graag meer willen leren over onder andere marketing, leiderschap, principes van duurzaamheid, sociale verantwoordelijkheid en interculturele bekwaamheden.
- AI zal binnen vijf jaar voor diverse opportuniteiten zorgen.
Presentatie École d’Hôtellerie et de Tourisme du Luxembourg
Hotelschool PIVA
- Deze opleiding biedt professionele kansen, ook buiten klassieke horeca zoals hotels en restaurants.
- We willen werken in 'fine dining restaurants', fusion restaurants,… maar ook als privékok of als diëtist in een eigen praktijk of als voedingsconsulent.
- Nog meer praktijklessen, ook gefocust op niet-Europese keukens zijn wenselijk.
- Erasmusjaar voor taalverbetering is een plus.
- Leefbaar werken & financiële stabiliteit zijn een prioriteit.
Institut Emile Gryzon
- Onze opleiding zorgt voor een geordende en efficiënte werkmethode, versterkt onze cultuur en bereidt ons voor op de wereld na onze opleiding.
- We hebben de ambities om bijvoorbeeld een mooi en klassevol restaurant te runnen.
- We willen leren delegeren, ook vanop afstand.
- Leren omgaan met stress is belangrijk
- We willen nieuwe eetculturen leren kennen.
Presentatie Institut Emile Gryzon
Presentatie Instituut Stella Matutina
- We willen niet alleen een 'fine dining restaurant' openen. Ook eetgelegenheden waar o.a. gezonde fast food, tapas, poke bowl,… geserveerd worden genieten onze interesse.
- We willen ons laten inspireren door gerenommeerde koks, door stages in bekende restaurants zowel in binnen- en buitenland te doen en contacten te leggen met lokale producenten. Het principe van de korte keten is belangrijk.
- Huidige opleiding biedt daartoe kansen met stages en workshops in samenwerking met bijvoorbeeld NorthSeaChefs en Horeca Forma.
- Voor een leefbare job is een goede work-life balance met haalbare uren en een correcte verloning essentieel.
Presentatie Instituut Stella Matutina
Waarom stakeholders uit de sector dit project mee ondersteunen
Hotelschool Gent
“Hotelschool Gent laat culinaire talenten zich dagelijks ontwikkelen op basis van de kernwaarden culinaire innovatie, creativiteit en ondernemerschap in een stimulerend en zorgzaam kader. Onze moderne infrastructuur met de nieuwste snufjes ondersteunt hen hierbij”, vertelt directeur Luc De Wispelaere.
Jet Import
“Met Jet Import geloven wij in de toekomst van de horeca. Hospitality en kennis zijn key om zich te kunnen onderscheiden en om het concept van morgen uit te werken.”, aldus zaakvoerder Stefaan Bettens.
Winterhalter
"Geen topgastronomie zonder slimme technologie. Wij zijn blij dat we onze knowhow over onze innovatieve vaatwassystemen kunnen delen met het aanstormende jonge talent. Hiermee zullen zij ongetwijfeld het verschil kunnen maken, want de eerste indruk – een briljante vaat – telt", lacht Eddy Croes, CEO Winterhalter.
Sligro
“Sligro staat voor 'passie voor food' en is dan ook trotse partner van dit mooie project.Jong keukengeweld geven we graag een podium!”, zegt Kim Thuysman.
Horeca Expo
Nancy Lippens, Directeur Horeca Expo: “Horeca Expo ondersteunt graag het Young Horeca Talents Project omdat wij als horecaplatform en -trefpunt niet enkel de ervaring van het verleden omarmen, we willen evenzeer het jonge talent van de toekomst een plaats geven op onze vakbeurs en hen inspireren om aan de slag te gaan in de mooiste sector van het land.”