In virtual reality verwarmingsinstallaties inregelen
Leerlingen leren waterzijdig inregelen met een XR-bril op
Leerlingen die met een XR-bril op verwarmingsinstallaties waterzijdig inregelen. Het lijkt een ver-van-ons-bed-show, maar dat is het dus niet! Dankzij een unieke samenwerking tussen de secundaire scholen GTI Mortsel en PTS Boom is een virtuele opstelling waarin leerlingen de verschillende verwarmingsonderdelen kunnen inregelen een feit!
Alternatief voor klassieke inregelmuur
Het project, dat de naam HYDREG+ kreeg, is een Smart Education @ Schools project uitgevoerd door de secundaire scholen GTI Mortsel en PTS Boom, met steun van de Vlaamse overheid en imec. Opleiding en Techniek vzw coördineert de samenwerking. De XR toepassing werd uitgewerkt door DEXR, een Vlaamse ontwikkelaar van XR leerapplicaties.
De bedoeling van het HYDREG+ project is om een aantrekkelijk alternatief te ontwikkelen voor de klassieke didactische opstelling voor het waterzijdig inregelen van verwarmingsinstallaties. “De klassieke inregelmuur in de klas neemt veel plaats in, is duur en het inregelen is tijdrovend”, aldus Patrick Uten van Opleiding en Techniek vzw. “De leerlingen moeten elk hun beurt afwachten en de installatie heeft tijd nodig om op te warmen, in evenwicht te komen of af te koelen. Maar het is wel een essentieel onderdeel van de opleiding, want in de nieuwe leerplannen is het inregelen van verwarmingsinstallaties opgenomen in de beroepskwalificaties.”
Essentieel onderdeel opleiding
Speciaal voor de leerlingen van de derde graad secundair onderwijs uit het studiegebied ‘koeling en warmte’ en voor het Se-n-Se jaar werd samen met experts en partners een innovatieve mixed-realitytoepassing ontwikkeld waarin de leerlingen de competenties over het waterzijdig inregelen kunnen aanleren. Ook de studenten van HBO5 (graduaat) en de cursisten van het volwassenonderwijs kunnen deze toepassing gebruiken.
Pilotversie met radiatoren en gasketel klaar
“Na een jaar hard werken, is de pilotversie van de virtuele toepassing klaar”, aldus Patrick Uten. “Er werd een virtueel appartement gecreëerd met radiatoren, en aangestuurd door een ketel op gas. De leerlingen kunnen in deze setting het kraanwerk, de pompen … inregelen, en krijgen zo een goed inzicht in de werking van de diverse onderdelen. Ook het meten van de debieten, de drukverschillen en de temperaturen kan virtueel. En in tegenstelling tot een echte verwarmingsinstallatie, is het inregelen onmiddellijk merkbaar.”
Leerlingen staan te springen
De virtuele toepassing werd reeds uitgebreid getest door de leerlingen van GTI Mortsel en PTS Boom. “Van zodra de leerlingen de XR-bril opzetten, komen ze in een voor hen vertrouwde, gaming-gerelateerde wereld terecht”, aldus Patrick Uten. “Ze bedienen de controller met alle gemak en staan bij wijze van spreken te springen om zelf met de XR-bril aan de slag te gaan. Eens in de virtuele wereld pikken ze de leerstof en handelingen ook makkelijker op.”
“De lesgever kan de acties van de leerling te allen tijde volgen of hulp bieden indien nodig. Er is voor de lesgever ook de mogelijkheid om de virtual reality te personaliseren door er theoretische ondersteuning, extra oefeningen of evaluatievragen in te integreren. De resultaten worden geregistreerd in de toepassing, zodat de leraar de evolutie voor het bereiken van de competenties (leerdoelen) kan opvolgen.”
Potentieel is groot
Het project HYDREG+ concentreert zich op het waterzijdig inregelen van verwarmingsinstallaties, maar het potentieel van het project is groot. “In plaats van een gasketel met radiatoren, kan ook een virtual reality worden uitgewerkt met een warmtepomp, vloerverwarming en zonnepanelen, zoals ‘The Green Goggles’-project ons heeft voorgedaan”, aldus Patrick Uten. “Het is ook mogelijk om andere opleidingsthema’s uit te werken zoals het uitvoeren van brandveilige doorvoeringen, het verbinden van leidingen en het aansluiten van verwarmingstoestellen of sanitair kraanwerk.”
“Voor de verdere uitwerking van het project, dat nu in een eerste fase is afgerond, zijn we nog op zoek naar partners. Dus instanties of bedrijven die geïnteresseerd zijn, mogen steeds contact opnemen via hydreg@opleidingentechniek.be.”