De toekomst van de fysieke retail in 4 opmerkelijke evoluties
Van 26 februari tot en met 2 maart 2023 zal EuroShop opnieuw doorgaan in Messe Düsseldorf. De vakbeurs zal opnieuw het internationale highlight voor de mondiale detailhandel zijn. Hun rol wordt belangrijker dan ooit na de drie voorbijgaande jaren en de uitdagingen waar we in de toekomst nog op zullen botsen. Daarom bewapent de beurs u met voldoende ammunitie om van die uitdagingen opportuniteiten te maken. We lichten alvast een tipje van de sluier. Ulrich Spaan, lid van de directie van het EHI Retail Institute, zet voor u 4 opmerkelijke evoluties uiteen die een impact zullen hebben op de toekomst van de fysieke winkel.
1. Lokaal, klein en klantgericht
Smartphone speelt belangrijke rol
Waar winkels zo’n twintig jaar terug werden ingericht in grote ruimtes weg van het stadscentrum, maken we anno 2023 een complete ommekeer. De retail keert terug naar daar waar de klant zit: het stadscentrum. Kleine winkels voor de lokale community worden dus de toekomst. En daarbij komt de klant centraal te staan. Veel handelsondernemingen zoeken een steeds dichter contact met consumenten, om hen zo een gepersonaliseerde en geïndividualiseerde digitale klantenservice te kunnen bieden. Daarbij speelt de smartphone een grote rol. Hoe vul je dat in? "Met onder meer digitaal advies en assistentie, persoonlijke aanbiedingen, coupons en loyaltysystemen", verduidelijkt Ulrich Spaan.
Succes in de praktijk
In de praktijk zijn enkele grote namen reeds aan het experimenteren met winkels die dichter staan bij hun klanten, zowel in plaats als in de leefwereld. Nike bijvoorbeeld opende een Nike Unite-winkel in Berlijn, compleet weg van de grote winkelstraat en volledig toegewijd aan de lokale gemeenschap. Ze gaan nauwe samenwerkingen aan met de lokale sportclubs en sportfiguren. Ikea daarentegen opende een winkel in hartje Parijs voor de wijkgenoten daar. Het aanbod werd compleet afgestemd op hun noden en focust eerder op decoratie en kleine meubelstukken die gemakkelijk getransporteerd kunnen worden naar het appartement. LaEsse in Corso (Italië) is dan weer een kleine convenience store met bar waar digitaal geshopt kan worden. Online gekochte boodschappen kunnen opgepikt worden in lockers.
2. Duurzaam, natuurlijk en groen
Klimaatneutrale waardeketen
Voor de complete handelsbranche is duurzaamheid een strategisch zeer belangrijk thema geworden de voorbije 10 jaar. Anders voor de komende 10 jaar is de focus op het klimaatneutraal maken van de gehele waardeketen van de winkel – van het product over het transport tot de vloer in de fysieke winkel. "Tijdens Euroshop wordt hieraan meer dan ooit aandacht besteed."
Succes in de praktijk
Veja, het vegan schoenenmerk, zet binnen deze trend de toon. De duurzame productwaarden worden doorgetrokken naar hun services en winkelinrichting. Klanten kunnen er hun oude schoenen komen deponeren – die worden opnieuw gerecycleerd door Veja. Een sober interieur van duurzame materialen zoals beton maken het plaatje af. Dichter bij huis vinden we in Antwerpen Ace & Tate, die laten zien dat gerecycleerde materialen wel degelijk kunnen bijdragen tot een poppend en uniek interieur. Accenten van gerecycleerd plastic sieren hun wanden en kasten.
Gewassen op het dak
Maar ook supermarkten trekken duurzaamheid door in elke vierkante meter van hun winkel. Rewe in Duitsland bijvoorbeeld is een zelfvoorzienende supermarkt met een volledig perceel gewassen op het dak die ze zelf oogsten en verkopen. In de winkel zelf vinden we houten kasten terug waar de groenten en fruit in worden gepresenteerd. Het gevoel op een markt rond te lopen, wordt meteen opgewekt.
"Aan u om uw winkelruimte meer betekenis te geven dan puur de verkoopfunctie"
3. Third places
Beleving, beleving, beleving
Het woord vliegt u om de oren. Maar het is wel zo dat al uw producten door de consument ook simpelweg online gevonden kunnen worden. "Aan u dus om uw winkelruimte meer betekenis te geven dan puur de verkoopfunctie. Creëer een plek waar mensen bij het binnenwandelen thuiskomen, waar ze graag tijd doorbrengen en die ze niet niet alleen vanwege de aankoop die ze willen doen, opzoeken. Een ‘third place’ dus, een plek waar consumenten na thuis en werk het meeste van hun tijd spenderen", vertelt Ulrich Spaan.
Succes in de praktijk
Een mooi voorbeeld is Mercato Centrale in Milaan, een duurzame modernisering van de traditionele markten. Het is een ontmoetingsplek waar consumenten kunnen samenkomen om iets te eten of te drinken en hun boodschappen te doen. Een compleet andere aanpak vinden we bij MediaSaturn Tech Village in Berlijn. Daar werd de winkel opgedeeld in 6 ‘experience spaces’ per merk. In die ruimtes kunnen klanten ongelimiteerd producten uittesten waarvoor die bedoeld zijn – een tv testen vanuit de zetel of een stofzuiger rechtstreeks op het tapijt.
Van cosmeticawinkel naar salon
Maar het mooiste voorbeeld vinden we in Douglas Düsseldorf, een cosmeticawinkel die volledig werd omgetoverd tot beautysalon. Consumenten kunnen er met de gekochte nagellak meteen de nagels laten doen of gezichtsproducten uittesten met een rustgevende massage. Klanten komen er gegarandeerd terug voor wat qualitytime en hun favoriete producten.
4. Slim, geconnecteerd en digitaal
De digitalisering van de retailbranche is de afgelopen jaren met grote snelheid opgerukt en heeft ertoe geleid dat fysieke winkels met steeds meer technologie worden uitgerust. Denk aan autonome winkels waar met behulp van zelfscannen, automatische toegangspoorten, sensorische en beeldtechnologieën, elektronische prijsetiketten en ‘smart’ winkelschappen het winkelen in verregaande mate gedigitaliseerd wordt. De technologie staat al ver, maar zaken zoals image recognition en slimme winkelkarren staan nog in de kinderschoenen. "Het is maar de vraag of dergelijke technologie ooit betaalbaar zal worden en wat daarvan de meerwaarde is", aldus Ulrich Spaan. "Een winkelkar die door middel van een camera alle producten scant en de prijs berekent, is boeiende technologie. Maar hoeveel sneller werkt dit dan bijvoorbeeld de zelfscanner?"
Succes in de praktijk
Als we even spieken bij onze buren in het oosten, zien we dat China hier reeds heel ver in staat. Social media is daar, nog veel meer dan bij ons, geïntegreerd in het dagelijkse leven. De app WeChat wordt dagelijks gebruikt en daar speelt Burberry Shenzhen mooi op in. Het kan bestempeld worden als de eerste ‘Social Retail Store’. Door middel van interactieve services, gepersonaliseerd advies en product offerings via WeChat, bereiken ze online hun klanten.
Digitale service in een offline omgeving
Nog een mooi voorbeeld vinden we in Keulen. Daar heeft de DHZ-keten Kurts x OBI een box geplaatst op de parking waar u tools online via de app kan huren en 24/7 kan komen afhalen. Heel handig voor wie niet wil investeren in een bepaald type gereedschap dat heel wat kost en tenslotte maar één of twee keer gebruikt zal worden tijdens een renovatie of project. Te groot om te vervoeren? Geen probleem, je boekt ook meteen een aanhangwagen. Een mooi voorbeeld van hoe digitaal en fysiek mooi met elkaar samengesmolten kunnen worden.