DiefstalbeveiligingPremium

netwerkaudio VOOR veiligheid en klantervaring

Audio in retail

Door geïntegreerde audio- en video-oplossingen kunnen ongewenste gebeurtenissen en noodsituaties voorkomen worden
(foto: Axis Communications)

We hebben allemaal wel eens gehoord hoe winkels hun sluitingstijd of bepaalde aanbiedingen omroepen. Een medewerker of bandje doet de mededeling: eentonig, het trekt de aandacht niet en de variaties zijn beperkt. Er zijn nochtans veel andere mogelijkheden als het gaat om het gebruik van audio in retail. Dit artikel bespreekt drie toepassingen die een meerwaarde kunnen creëren voor elke handelszaak.

veiligheid van klanten en personeel garanderen

Veiligheid is natuurlijk een essentieel onderdeel van de winkelervaring: zowel klanten als medewerkers willen zich in en rondom de winkel veilig voelen. Videobewaking in combinatie met netwerkaudio-oplossingen kan helpen bij het bewaken en beveiligen van de winkel.

Zo kunnen camera-analytics bijvoorbeeld rondhangende mensen buiten de winkel herkennen, waarna de camera een melding naar de beveiligingsafdeling stuurt en de operator ervoor kan kiezen een audiobericht af te spelen om de personen in kwestie dringend te verzoeken te vertrekken. Maar ook een door een pallet geblokkeerde uitgang kan snel door een camera opgemerkt worden, waarna personeel direct actie kan ondernemen zodat er geen opstopping ontstaat.

Door deze meldingen kunnen verdachte en gevaarlijke situaties snel worden opgevolgd. Dit leidt tot minder incidenten, beperkt de noodzaak om beveiligingsmedewerkers in te zetten, wat uiteindelijk geld en tijd bespaart. Dit zie je bijvoorbeeld terug in Italië bij Le Piazze Center, een winkelcentrum waarbij ze het complete beveiligingssysteem hebben geüpgraded. Door de geïntegreerde audio- en video-oplossingen kunnen ongewenste gebeurtenissen en noodsituaties voorkomen worden. Hierdoor daalden ook de kosten, zowel door een vermindering in valse alarmen als door afschaffing van fysieke patrouilles.

We raken hier voornamelijk veiligheidsrisico’s aan die te maken hebben met criminaliteit of noodgevallen, maar ook gezondheid valt onder dit thema, denk maar aan de huidige coronamaatregelen en de handhaving ervan.

Relevante promoties en updates via het netwerkaudio kunnen klanten adviseren bij hun aankoop, of wijzen hen op aanbiedingen en acties

Risico op winkeldiefstal en voorraadverlies verminderen

Je verwacht het misschien niet, maar in Europa verliezen retailers maar liefst 49 miljard euro per jaar als gevolg van winkeldiefstal en voorraadverlies. Als winkelbediende is het onmogelijk om alles in de gaten te houden, de presentatie van de producten te verzorgen, klanten te assisteren én winkeldiefstal persoonlijk tegen te gaan. Ook hier komt audio van pas. Zo kan de bewakingscamera een melding versturen naar de beveiligingsafdeling als hij verdacht gedrag detecteert, bijvoorbeeld wanneer iemand lang rondhangt bij waardevolle producten. Maar er kan bijvoorbeeld ook omgeroepen worden dat een medewerker onderweg is om te helpen. Ook dit ontmoedigt diefstal.

Een goed voorbeeld van audio-oplossingen in retail is dat van RC Willey, een grote interieur winkelketen in de VS. Ze hadden erg veel last van diefstal en plaatsten camera’s met luidsprekers die indringers en vandalen aanspraken wanneer ze door camera’s werden gedetecteerd. De gecombineerde implementatie zorgde ervoor dat de kosten voor diefstal en vandalisme van 40-50.000 euro per jaar tot nul (!) daalden.

Audio in retail
De juiste achtergrondmuziek kan een rustgevende, aangename sfeer creëren. Daarnaast kan audio het winkelpersoneel aansturen om klanten te helpen (foto: Axis Communications)

Verbetering van winkelprestaties en de klantervaring

Naast de veiligheidsrisico’s die met behulp van audioboodschappen worden aangepakt, kan audio ook worden ingezet om in te spelen op de klantervaring. Wanneer klanten een fijne ervaring met een winkel hebben, kan dit aanzetten tot een sterkere klantbinding en uiteindelijk meer verkoop.

Maar wat kan netwerkaudio hierin betekenen? De juiste achtergrondmuziek kan een rustgevende, aangename sfeer creëren. Daarnaast kan audio het winkelpersoneel aansturen om klanten te helpen. Een gesproken bericht kan de klant laten weten dat een medewerker onderweg is. Overigens is audio niet alleen voor ‘hulp’ inzetbaar. Relevante promoties en updates adviseren klanten bij hun aankoop, of wijzen hen op aanbiedingen en acties. Deze kunnen zelfs automatisch worden afgespeeld op het moment dat een klant zich in een specifieke zone van de winkel bevindt. 

Niet alleen in retail kan netwerkaudio een grote rol spelen. Ook in fitnesscentra waar geen personeel op locatie aanwezig is, kan de inzet van audio voor een veilige en fijne ervaring zorgen. Door gebruik te maken van netwerkcamera’s en audio-oplossingen kan 24/7 toegang tot het gebouw gecontroleerd worden, kunnen mededelingen worden afgespeeld en kunnen bezoekers direct in contact komen met een centrale meldkamer in geval van bijzonderheden of noodgevallen. Zonder personeel kan er hierdoor toch een fijne beleving gecreëerd worden. 

Al met al zijn er dus veel mogelijkheden voor retailers (en andere organisaties) om zowel de veiligheid als de klantervaring te optimaliseren. Maar dit betekent niet dat audio alle problemen oplost. Uiteindelijk zorgt de combinatie van video, audio en goed opgeleid personeel ervoor dat klanten zich veilig en gewaardeerd voelen. Betere beschikbaarheid van het personeel zal bovendien een hechtere band creëren. Op die manier zorgt de combinatie van technologie en mensen voor een betere customer experience, en dus voor meerwaarde binnen de retail.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Edwin Beerentemfel
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine