WinkelbeveiligingPremium

Europese studie over hoe retailers RFID inzetten

 RFID tag

Het nieuwe onderzoeksrapport 'Utilising RFID in Retailing: Insights on Innovation' is geschreven door emeritus hoogleraar Adrian Beck van de Universiteit van Leicester en de ECR Retail Loss Group, ondersteund door Checkpoint Systems. Het rapport laat zien hoe bedrijven RFID-technologie voor een breder scala aan doeleinden gebruiken. Uit het rapport blijkt ook dat meer retailers dan ooit de voordelen van RFID erkennen en de technologie willen implementeren.

Radio-frequency identification (RFID) is een technologie waarmee voorwerpen draadloos kunnen worden geïdentificeerd en gevolgd. Een RFID-systeem bestaat uit een tag of label, dat vastgehecht is aan een object of persoon en waarop de unieke informatie staat. De informatie wordt gelezen door een RFID-lezer (RFID-reader) en vervolgens verwerkt door intelligente software.

Gebruik RFID technologie

Gebruik RFID technologie

Gebruik RFID technologie

Gebruik RFID technologie

Voorraadbeheer verbeteren

Meer en meer retailers zeggen RFID met name te gebruiken om het auditproces te stroomlijnen (als alternatief voor onregelmatige inventarisaties), wat niet alleen aanzienlijke kostenbesparingen oplevert maar ook regelmatiger inzicht geeft in de status van voorraden. Bovendien meldt het rapport dat RFID ook een aanzienlijke impact had op de winkelprocessen. Hoewel RFID altijd al de sleutel tot voorraadnauwkeurigheid is geweest, gebruiken sommige bedrijven deze gegevens nu om hun bedrijfsactiviteiten verder te verbeteren. Zo wordt dankzij RFID bijvoorbeeld vermeden dat medewerkers onterecht denken dat producten zijn uitverkocht en kunnen ze producten snel opzoeken en vinden. Voor retailers kan het nuttig zijn om een efficiënte SFS-capaciteit (Ship-from-Store) op te bouwen.

online bestellingen beter opvolgen

Naast het meer traditionele retailmodel, werd RFID door alle ondervraagden gezien als een belangrijke facilitator van omnichannel retailing. Zonder de voorraadnauwkeurigheid die RFID biedt, waren maar weinig retailers ervan overtuigd dat ze hun winkels op betrouwbare wijze konden gebruiken als fulfilmentcentra om online bestellingen uit te voeren. Eén retailer gaf dan ook toe dat hij alleen voor dit doel gebruikmaakt van een RFID-compatibele winkelvoorraad. Het gebruik van RFID om de nauwkeurigheid van online bestellingen te verbeteren wordt ook steeds meer gebruikt om fouten in het picking- en verpakkingsproces te verminderen en zo de klanttevredenheid te verbeteren. Eén retailer meldde een vermindering van 90% in foutieve bestellingen en klachten van klanten sinds de invoering van RFID. 

afrekenen versnellen

Kijkend naar de toekomst, begint men de voordelen van RFID voor zelfscankassa's te testen. Hoewel het momenteel nog beperkt is omdat een 100% van de items SKU-getagd moet zijn, beginnen retailers de voordelen in te zien die de technologie kan bieden. Zo gaat het afrekenproces sneller en is er minder kans op dubbel scannen, wat leidt tot een verbeterde klantenservice. Een ander gebied waarop retailers ook meldden dat ze de vruchten van RFID hadden geplukt, was dervingpreventie. Hoewel geen van de ondervraagden beweerde dat dervingpreventie de belangrijkste reden was om in RFID te investeren, erkenden velen dat ze baat hadden bij de technologie om restitutiefraude aan te pakken, dynamische profilering van producten met de hoogste kans op derving mogelijk te maken, e-fraude te beheersen en gestolen producten te identificeren.

technologie in volle ontwikkeling

Auteur Adrian Beck: “Eerder onderzoek heeft aangetoond dat RFID-technologieën in de juiste retailcontext waardevolle informatie verstrekken en duidelijke voordelen kunnen opleveren op het gebied van voorraadnauwkeurigheid. In dit onderzoek wilden we nagaan hoe het gebruik ervan in de loop van de tijd is geëvolueerd, begrijpen hoe innovatie eruitziet en ons verdiepen in de voordelen en beperkingen van de technologie. Terwijl sommige retailers zeker de grenzen verleggen als het gaat om hoe ze RFID gebruiken, hebben anderen een veel meer stapsgewijze en geleidelijke aanpak.”

Mariano Tudela, VP Europe Sales van Checkpoint Systems: “Het is geweldig om te horen dat bedrijven verder kijken dan de traditionele voordelen van RFID om nieuwe en innovatieve manieren te vinden om gebruik te maken van de technologie. Het zal heel interessant zijn om te zien hoe dit zich de komende jaren ontwikkelt. Een van de belangrijkste evoluties van RFID de laatste tijd was in omnichannel retail, en met name na de COVID-19-pandemie verwachten we dat dit een vlucht zal nemen. RFID-technologie is de enige manier om een succesvolle omnichannelstrategie te garanderen. Retailers die hun aanbod niet aanpassen, zullen waarschijnlijk moeite hebben om bij te benen. 

Download hier het complete rapport

Meer info:
Jantien B. Guerreiro - Sloots
Marketing & EMEA Communications Manager 
Checkpoint Systems
Akkermansbeekweg 12, 7061 ZA, Terborg
Office: +(31) 88 008 2540   Mobile +(31) 655392134
www.checkpointsystems.nl

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine