Shop design awardsPremium

Anna Pops

INGEDIEND DOOR: Anna Pops
NAAM EN VOORNAAM: Tina Marijke Daem
TELEFOONNUMMER: 0477931014
E-MAILADRES: info@annapops.be
PROJECT: Uitbreiding van een bestaande winkel in combinatie met winkelvernieuwing 
DOELSTELLING(EN): Het doel van de uitbreiding was om meer ruimte te creëren en nog meer in te zetten op beleving.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Eugeen Bosteelsstraat 10, 9300 Aalst
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: architect Filip van Langenhove
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: OpMaak, Gent
BUDGETTERING
Vooropgestelde budget: € 70.000 EXCL BTW
Uiteindelijke budget: € 77.000 EXCL BTW

Anna Pops

ARCHITECTUUR/DESIGN Anna Pops

Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?

Het ontwerp van de winkel is opgebouwd rond het “circulaire” aspect en het aspect van “upcycling”. Dat zijn uitgangspunten waarbij het reduceren van restafval en het opwaarderen van bestaande materialen centraal staan.

Bij het ontwerp en de uitvoering van de winkeluitbreiding is alle opsmuk (voorzetwanden, verlaagde plafonds, ..) uit de bestaande ruimte verwijderd zodat enkel nog elementen in goede staat bewaard bleven. Het opzet is om het levensverhaal van het pand zichtbaar te maken en mee te geven dat wat oud is daarom nog niet onbruikbaar is. Deze benadering sluit aan bij het circulaire gedachtengoed.

Tijdens de inrichting ( rekken, legplanken, tafels,...) zijn we nog verder gegaan. Deze is gerealiseerd uit gerecycleerde materialen (plaatmaterialen, glassoorten, textielstukken) die zijn opgewaardeerd naar winkelmeubilair. Dit past binnen het upcycling gedachtengoed.

Beide aspecten sluiten aan bij het DNA van Anna Pops waarbij we aandacht schenken aan de oorsprong van het textiel, het leder, de duurzame verwerking ervan en de uiteindelijke kwaliteit van de modestukken. Nadat ze een eerste maal dienst hebben gedaan komen ze terecht in ons Repops concept omtrent herwonnen kledij.

Anna Pops

Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?

Zoals in punt één toegelicht versterkt de (interieur)architectuur het DNA van Anna Pops, modevondsten voor kinderen, en het nevenproject dat ook deel uitmaakt van de winkel Repops, herwonnen kledij.

Anna Pops wil steeds inspireren. Onze kledij en schoenen hebben een eigenzinnig en origineel karakter en dit willen we ook doortrekken in de architectuur. De klanten vinden de architectuur van de winkel dan ook perfect aansluiten bij het gevoel dat Anna Pops teweeg brengt.

We hebben met behulp van de (interieur)architectuur verschillende 'huiskamers' gecreëerd met elk hun eigen beleving op vlak van materiaalgebruik, type artikelen die worden gepresenteerd, een koffieplek waar klanten elkaar en ons ontmoeten, een speelplek opgebouwd met gerecycleerde materialen,...
Alle 'huiskamers' worden met elkaar gelinkt door een op maat gemaakte lijnvormige pendelarmatuur van meer dan 40 meter lang die doorheen alle ruimten loopt.
Het heel sterk verbonden zijn met de klant is ook één van de troeven van Anna Pops, hierbij sluit de huislijke sfeer dan ook perfect aan.

Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?

Omdat het interieur uniek en op maat gemaakt is, is er veel energie gekropen in het ontwerp en de uitvoering ervan. De ontwerpers/uitvoerders waren ontzettend betrokken. Zo werd er tijdens de uitvoering en plaatsing nog bijgestuurd tot iedereen tevreden was. Een open communicatie was de sleutel tot het succes. De timing en opvolging hebben we strak in de hand gehouden.

Verder is er gefaseerd gewerkt. Tijdens de sluitingsdagen werden de aanpassingswerken in de bestaande winkel uitgevoerd en tijdens de dagen dat de winkel open was werd er gewerkt in de uitbreiding van de winkel. In één dag is de verbinding tussen bestaand en nieuw gerealiseerd. De winkel heeft hierdoor ook geen sluiting gehad tijdens de verbouwingswerken.

INVULLING RUIMTEAnna Pops

In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?

Het concept omvat ‘huiskamers’. Voorheen had de winkel immers een woonfunctie. Daarom hebben we deze oorspronkelijke woontypologie bewaard in het winkelconcept. De verschillende ruimten staan met grote openingen met elkaar in verbinding.
In elk van de ‘huiskamers’ vind je de verscheidenheid van ons winkelaanbod. Maar in de ene ruimte ligt de focus op textiel, in een andere ruimte op schoeisel en nog een andere op accessoires. Om deze manier valt er overal wat te ontdekken en worden verschillende klantenprofielen getriggerd alle ‘huiskamers’ te bezoeken.
Het huislijke karakter van de zones/kamers past ook perfect bij de verbondenheid die we willen hebben met onze klanten.

Is er een bepaalde routing uitgetekend?

Door de huiskamers en de verscheidenheid in winkelaanbod was het niet gemakkelijk om de perfecte routing te realiseren.
Bij het binnenkomen staat de kassa bijvoorbeeld rechts opgesteld terwijl dit beter links zou zijn omdat een klant meestal naar rechts gaat bij het binnenwandelen van een winkelruimte.
Door de laagdrempelige sfeer hebben we echter niet het gevoel dat de klant terughoudend is.
Het winkelbeeld wordt vaak vernieuwd om de terugkerende klant te blijven triggeren.

In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?

Verlichting vervult een cruciale rol. Via grote ramen en een lichtstraten dringt natuurlijk licht tot diep in de winkel binnen.
Een op maat gemaakt lijnvormig vrij hangend pendelarmatuur van meer dan 40 meter lang leidt de bezoeker doorheen de verschillende ruimten. Je wordt als klant als het ware helemaal naar achteraan in de winkel gezogen door het verlichtingsarmatuur. Dit armatuur verbindt de verschillende ‘huiskamers’ met elkaar. Daarnaast zorgen verschillende pendelarmaturen voor warme sfeervolle accentverlichting. Alle verlichting is LED.

Hoe is de etalage opgevat?Anna Pops

Aan de straatzijde bestaat onze winkel uit twee woningen. De ene is een burgerwoning die over twee ramen (100 cm x 200 cm) beschikt. Hierin worden etalagepoppen geplaatst die de bezoeker inspireren. Het andere pand heeft één groot etalageraam (300 cm x 250 cm) dat start vanaf winkelvloer. Hier kunnen we experimenterend te werk gaan. Vaak werken we in deze etalage samen met een startende ondernemer (florist, meubelmaker,…) voor het uitwerken van het etalagebeeld. Op deze manier ontstaat een fijne kruisbestuiving.

KEUZE MATERIALEN

Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?

Op voorhand was geen specifiek materialenpalet beschreven. Bij de vloeren, wanden en plafonds zijn het de oorspronkelijke materialen die opnieuw zichtbaar zijn geworden na het verwijderen van de decoratieve eindlagen zoals bepleistering, voorzetmuren in cellenbeton en verlaagde plafonds. Op die manier zagen de bakstenenmuren en het betonplafond opnieuw het daglicht.
Bij het meubilair hebben we gewerkt met de materialen die op dat ogenblik voorhanden waren om te hergebruiken. Ze bestaan uit verschillende soorten houtachtige plaatmaterialen, glassoorten en textielproducten.
Gordijnen brengen enige sereniteit en zorgen er ook voor dat plaatsen die niet toegankelijk zijn voor de klanten op een niet-dwingende manier afgesloten worden.
De paskamers en zithoek zijn heel neutraal en rustgevend ingericht.

In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?

Interieur en meubilair vormen in ons concept één geheel en versterken elkaar. Het circulaire en upcycling aspect vinden we niet enkel terug in het materiaalgebruik van de meubels, legplanken, plooitafels, ... maar ook in de materialen van de vloer, plafond en wanden. Door het opnieuw zichtbaar maken van de oorspronkelijke materialen vervullen deze naast hun dragende functie ook een esthetische en conceptuele functie. Materialen met een levensverhaal zijn immers niet altijd versleten. Dit willen we letterlijk zichtbaar maken en dit past in het concept (circulaire gedachtengoed) van de winkel.
Het huislijke karakter van de winkel versterkt de belevingsfactor.

Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?Anna Pops

Ons klantenprofiel is voornamelijk een publiek dat enerzijds op zoek is naar modevondsten en anderzijds zeer betrokken met zijn leefomgeving omgaat. Om aan te sluiten bij het aspect van de modevondsten hebben we een interieur ontworpen dat uniek en op maat is gemaakt. Daarnaast zijn we bewust met gerecupereerde materialen aan de slag gegaan voor de complete winkelinrichting.
De persoonlijkheid van onze producten, winkeluitbating en winkelinrichting sluiten op deze manier aan bij de waarden van onze klanten.

KLEUREN

Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?

Ook hier hebben we de natuurlijke tinten van de materialen behouden uit respect voor het materiaal. Zo worden gezandstraalde muren gecombineerd met betonnen plafonds en messing lesplanken.
Op zich is ons winkelaanbod zeer gevarieerd waardoor een sereen interieur zonder opsmuk het perfecte kader vormt.

VERLICHTING

Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?

Een op maat gemaakte lijnvormige vrij hangende pendelarmatuur van meer dan 40 meter lang leidt de bezoeker doorheen de verschillende ruimten. Deze armatuur verbindt de verschillende ‘huiskamers’ met elkaar. Daarnaast zorgen verschillende pendelarmaturen voor warme sfeervolle accentverlichting. Alle verlichting is LED.

AFWERKING

Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?

De inrichting werd op maat uitgevoerd met kwaliteitsvolle materialen van natuurlijke oorsprong; gepolierd beton, verschillende glas- en textielsoorten, ... Door de bestaande opsmukmaterialen (verlaagde plafonds, voorzetwanden, ...) tijdens het renovatieproject te verwijderen en de ruimte als het ware uit te kleden bleven enkel de kwaliteitsvolle materialen over.

DUURZAAMHEIDAnna Pops

Hoe is er rekening gehouden met het beperken van de ecologische voetafdruk?

Heel het project draait omtrent het “circulair” en ”upcycling” gedachtengoed waar het beperken van de ecologische voetafdruk centraal staat. In een circulaire bouweconomie worden producten en materialen zoveel mogelijk hergebruikt en het restafval geminimaliseerd.
Verder wordt door een doorgedreven isolatie de warmte- en koeltevraag geminimaliseerd. Ook de massieve bouwtypologie van de winkel en het feit dat het gaat om een gesloten bewoning zijn positieve aspecten in de energievraag.

TECHNOLOGIE

Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten zoals bijvoorbeeld digitale schermen, RFID technologie of Beacons?

Hierbij is onze website en bijhorende webshop onze grootste troef. Het is als het ware een etalage in real-time. Onze Gazette vormt een inspiratie waarbij dieper wordt ingegaan op de verhalen die Anna Pops triggeren. Onze online Shop The Look vormt een inspiratiebron omtrent silhouetten. Bezoekers kunnen op een laagdrempelige wijze de kledingstukken en schoeisel aankopen. Ook het inspiratiekanaal bij uitstek Instagram is gekoppeld aan de website.
In de winkel wordt de website aan de hand van tablets actief gebruikt om de geschikte artikelen voor de bezoeker te selecteren in functie van maat, model, geslacht, ...
Geen tv voor de kinderen is voor ons een heel bewuste keuze. Wij willen de kinderen hier triggeren door hen authentiek, gerecupereerd speelgoed aan te bieden. Ze kunnen er zelfs winkeltje spelen.

grondplan Anna Pops

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine