Anne-Marie Vermeulen
INGEDIEND DOOR: Anne-Marie Vermeulen
NAAM EN VOORNAAM: Anne-Marie Vermeulen
TELEFOONNUMMER: 09/369.38.64
E-MAILADRES: info@annemarievermeulen.be
PROJECT: Een nieuwe winkel oprichten op een nieuwe locatie, in een nieuw gebouw.
DOELSTELLING(EN): We wilden een grotere ruimte, meer plaats voor de uitbreiding van onze collectie en vooral een grote parking.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Wetteren
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: architectenbureau Kris Pringels
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: Waltzes ruwbouw, Pieter Jan Vermaercke verlichting, Marc Reynebeau interieur
BUDGETTERING
Vooropgestelde budget: € 800.000
Uiteindelijke budget: € 835.000
ARCHITECTUUR/DESIGN
Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?
We zijn gegaan voor een industriële look.
Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?
We hebben gekozen voor grote ramen, veel lichtinval en ruimte dankzij de hoge plafonds.
Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?
Daar we al 29 jaar onze zaak hadden wisten we perfect hoe we onze nieuwe zaak wilden inrichten.
INVULLING RUIMTE
In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?
Wij hebben onze zaak ingedeeld in een dames-, kinder- en herenhoek. Bovendien beschikken we over een hoek om te wachten en een koffie te drinken.
Is er een bepaalde routing uitgetekend?
Van een routing zou ik niet durven spreken maar we hebben ervoor gezorgd dat de respectievelijke magazijnen
dichtst bij hun zones liggen. Het magazijn voor de kinderen en heren liggen op het gelijksvloers vlak aan de kinder- en herenhoek.Het magazijn voor de dames ligt vlakbij de dameshoek.
In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?
De verlichting is zeer belangrijk. We hebben de zones een aparte lichtbron gegeven die wat speels is en hebben de accent gelegd op de etalagemeubelen zodat de goederen, schoenen en handtassen goed uitkomen. Daarnaast hebben we erop gelet dat er geen overbelichting is zodat de kleuren van de schoenen correct overkomen. Dankzij de hoge ramen komt er voldoende natuurlijk licht binnen.
Hoe is de etalage opgevat?
De etalages kunnen ingedeeld worden in twee delen met de ingang ertussenin. Aan de ene kant van de ingang bevindt zich de heren- en kinderetalage en aan de andere kant de damesetalage. De hoge ramen zorgen voor veel lichtinval.
KEUZE MATERIALEN
Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?
We hebben gekozen voor een industrielook met een gepolierde betonvloer afgewerkt met etalagekasten in hout.
In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?
De coole industrielook afgewerkt met de warme houteffecten en lederen zetels heeft zowel een strakke als warme indruk.
Hier en daar werd er gewerkt met een kleureffect, namelijk rood.
Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?
Wij hebben er grondig opgelet dat de hoogte van de zetels ideaal zijn voor het passen van de schoenen. Daarnaast hebben we voor het comfort van de oudere mensen gemakkelijke, losse zeteltjes voorzien die we bovendien kunnen verplaatsen.
KLEUREN
Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?
De kleuren zijn voornamelijk zwart (vloer), wit en hout (meubels). Daarnaast hebben we gewerkt met een accent van rood (foto-zitpoefen-beeldjes). De kleuren van ons logo zijn immers zwart-wit-rood.
VERLICHTING
Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?
We hebben gekozen voor een algemen verlichting in winkel en etalage via rail en spots en een sfeerverlichting
in de zones, geven een vrij speelse indruk. ook boven de toonbank hebben we dezelfde speelse verlichting herhaald.
AFWERKING
Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?
Wij stonden natuurlijk op een kwalitatieve afwerking en hebben dan ook vele winkels bezocht. Zo wisten we goed wat we wel of absoluut niet wilden en vooral waarop we moesten letten. We hebben geen typische firma van winkelinrichtingen genomen maar hebben gewerkt met losse aannemers die hun stiel kennen en bijgevolg heel goed en kwalitatief werk leveren.
DUURZAAMHEID
Hoe is er rekening gehouden met het beperken van de ecologische voetafdruk?
We hebben gewerkt met natuurlijke materialen en ledverlichting.
TECHNOLOGIE
Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten zoals bijvoorbeeld digitale schermen, RFID technologie of Beacons?
Wij hebben er enkel voor gezorgd dat er een tv scherm in de kinderhoek staat. Wij zijn namelijk een zelfstandige schoenzaak dat persoonlijk contact vooropstelt. Wij luisteren naar wat een klant zoek of nodig heeft en gaan hen begeleiden in hun zoektocht naar de juiste schoen. Daarom streven we naar een aangename en huiselijke sfeer.
De aangename muziek in de zaak stelt de klant meteen op zijn/haar gemak.