't Kapelleke Fashion
INGEDIEND DOOR: 't Kapelleke Fashion
NAAM EN VOORNAAM: Heinz Tanghe
TELEFOONNUMMER: 0472990002
E-MAILADRES: heinz.tanghe1@telenet.be
PROJECT: Nieuwe locatie voor de winkel in nieuwbouwpand die 4x zo groot is als het bestaande pand
DOELSTELLING(EN): Met onze nieuwe locatie wilden wij een breder en jonger publiek aantrekken, zonder het bestaande, oudere publiek te verliezen. Alsook wilen wij het gevoel van persoonlijkheid en service behouden.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Deerlijk
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Bossuyt Shop Interiors
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: Bossuyt Shop Interiors
ARCHITECTUUR/DESIGN
Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?
Het interieur is klassevol, open met warme en natuurlijke materialen maar toch zijn de technieken zichtbaar. We beschikken over veel etalages en hebben nood aan voldoende presentatiemogelijkheden, vandaar de halfhoge tussenwanden tussen de etalage en de winkel.
Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?
Het pand is hoog en heeft veel ramen voor lichtinval en openheid.
Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?
De winkel ligt op het gelijkvloers van een nieuwbouwproject met woningen. De inrichtingswerken werden uitgevoerd in een pand dat nog in ruwbouw was. De bouw liep vertraging op maar de gewenste openingsdatum bleef gelukkig behouden. We hebben dit opgelost dankzij de nodige flexibiliteit en communicatie met alle betrokkenen.
INVULLING RUIMTE
In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?
De jongere collecties werden vooraan gepositioneerd omdat dit de doelgroep was die we meer wilden aanspreken. De kassa werd in de middenzone gepositioneerd omwille van de centrale functie en het zicht op de ganse winkel. De oudere collecties bevinden zich meer achteraan, alsook de outlook corner en het zitgedeelte. De stock werd in twee gesplitst en de paskamers zijn verdeeld over de hele winkel.
Is er een bepaalde routing uitgetekend?
Er is geen duidelijke routing, maar we hebben wel met zones gewerkt. Er is een duidelijk overzicht met wat hoekjes en kantjes om op ontdekking te gaan.
In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?
Er heerst een mooi evenwicht tussen sfeerverlichting en functionele verlichting met de focus op het uitlichten van de producten.
Hoe is de etalage opgevat?
De etalage heeft een achterwand voor een mooie compositie waar licht kan binnenvallen. Op sommige plaatsen kun je binnen kijken om te teasen.
KEUZE MATERIALEN
Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?
We gebruikten keramische tegels, parket voor de vloer en een deel natuursteen bij het kassagedeelte. Het meubilair bestaat uit zwart staal en houtimitatie HPL. Het element van de houten latten creëert zones die toch doorzichtig zijn. Het zwarte plafond bevat technieken. Bovendien schonken we veel aandacht aan gordijnen.
Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?
Ja, de winkel is aan de ene kant tijdloos maar gaat toch mee met de tijd.
KLEUREN
Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?
Donkere houttint, witte wanden, lichte steen, ...
VERLICHTING
Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?
We werkten met een combinatie van pendels, tracks en wandelementen als eye catchers.
DUURZAAMHEID
Hoe is er rekening gehouden met het beperken van de ecologische voetafdruk?
We hebben samengewerkt met een lokale partner voor de installatie en productie en hebben gebruik gemaakt van natuurlijke materialen.
TECHNOLOGIE
Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten zoals bijvoorbeeld digitale schermen, RFID technologie of Beacons?
Tags, beveiliging, ...