EuroShop 2023
Opmerkelijke trends voor de fysieke winkels
Praktisch
22 tot 26 februari 2026
Messe Düsseldorf
Sinds de vorige editie van EuroShop in 2020 heeft de retailbranche door de covidcrisis een enorme evolutie doorgemaakt, en momenteel moet de sector het hoofd bieden aan nieuwe uitdagingen door o.a. de inflatie en energiecrisis. Anderzijds zoekt de klant terug de fysieke winkel op en is een comfortabele beleving een must, het liefst op ieder moment van de dag. Tijdens EuroShop 2023 presenteerden ruim 1.800 exposanten uit 55 landen het hele spectrum van actuele trends en toekomstgerichte oplossingen. Wij selecteerden voor u enkele opmerkelijke evoluties.
24/7-shops
Geen personeel of kassa
Het aantal autonome shopconcepten en oplossingen om de klant 24 op 24 en 7 op 7 te bedienen is opmerkelijk gestegen. Op de stand van Wanzl was er bijvoorbeeld de SupremeStore CX. "Een 24/7-shopconcept zonder personeel of kassa", vertelt Alex Declerck, managing director van Wanzl. "Met bijvoorbeeld reksystemen die automatisch de inventaris opmaken. Maar ook een Smart Exit, waarmee de klant zelf afrekent. Veel digitalisering dus, om de kosten te drukken, terwijl het aangenaam shoppen blijft."
Ook regionale concepten
Een ander concept is AckerBox®: een zelfbedieningsconcept voor hoogwaardige, regionale levensmiddelen in de vorm van een zeecontainer. De focus ligt hierbij op het zo eenvoudig en intuïtief mogelijk maken van de winkelervaring voor de klanten. Zo wordt het betaalproces audiovisueel ondersteund en kan er via AI gecommuniceerd worden met de bezoekers die de winkel binnenkomen.
Hybride winkels
Ook bij Axis stond hun beursdeelname in het teken van de 24/7-winkels. Via hun (camera)systemen kunnen bestaande winkels omgevormd worden tot hybride winkels: overdag bemand en 's nachts onbemand. De basis voor dergelijke winkelconcepten zijn IP-gebaseerde beveiligingssystemen. Netwerkvideocamera's met geïntegreerde videoanalyse helpen niet alleen tegen diefstal en vandalisme: in combinatie met andere technologieën zoals toegangscontrole, audio-oplossingen en telsystemen maken ze een autonome winkelervaring voor de klant mogelijk. Met behulp van toegangscontrole via een pinpaslezer of via een app en een QR-code weet de winkelier altijd wie wanneer de winkel binnenkomt.
AI en flexibele check-out
Artificiële intelligentie (AI) heeft nieuwe mogelijkheden gecreëerd. Zo kunnen autonome check-outsytemen via AI ook producten als groenten en fruit herkennen en zo het afrekenen voor de klant vergemakkelijken en versnellen. Via een camera kunnen autonome check-outsystemen ook een analyse maken van het gezicht van de klant om zijn leeftijd te bepalen. Zo is er steeds ook een controle bij de aankoop van alcoholische dranken. Daarnaast worden de check-outsystemen ook flexibeler. De DN Series EASY ONE van Diebold Nixdorf is ontworpen voor retailomgevingen waar maximale flexibiliteit is vereist en kan worden geconfigureerd voor assistentie, semi-assistentie of volledige selfservicekassa's, terwijl er ook opties zijn voor randapparatuur en montage. Door een clip-on/clip-offsysteem kunnen er schermen voor consumenten en medewerkers, printers of scanners worden gekoppeld.
Ook oplossingen voor cash
Ook cash betalingen blijven mogelijk bij een autonome winkel. Cashmanagementsystemen vormen een centraal instrument om aan verschillende behoeften te voldoen. De CASHINFINITY serie van Glory omvat oplossingen voor geautomatiseerd cashmanagement in de front- en backoffice. De huidige CI-X generatie is verder ontwikkeld met het oog op nieuwe uitdagingen en op basis van feedback van klanten. De oplossingen bieden detailhandelaren nog meer mogelijkheden om hun geldverwerking aan te passen aan de relevante processen en vereisten.
Third places
Opnieuw meer beleving
Een van de hot topics op EuroShop was het concept 'creating third places'. Het gaat over een plek creëren waar mensen zich prettig voelen, waar ze graag vertoeven en die ze idealiter steeds opnieuw bezoeken, en niet alleen om te winkelen. Het doel is een prettige sfeer te creëren en van winkelen een belevenis te maken. Third places zijn (semi-)openbare plaatsen waar mensen elkaar ontmoeten, relaties opbouwen, ideeën uitwisselen en hun gemeenschapsgevoel versterken. Klassieke voorbeelden zijn cafés, musea, parken of bibliotheken. Maar hoe creëer je een third place? Design, materialen, licht en een gastronomisch aanbod, maar ook digitale tools kunnen een doorslaggevende bijdrage leveren aan het succes. Op de beurs was er een indrukkend aanbod aan ledschermen te zien die de consument enerzijds informeren en begeleiden bij de aankoop en anderzijds een sfeer brengen die op iedere moment kan worden aangepast. Naast digitale prijslabels zagen we ook extra schermen verschijnen op de rekken die de aandacht trekken en extra productinformatie aanreiken. Hologrammen maken de beleving compleet door producten of modellen in 3D in de ruimte te projecteren.
Inspirerende voorbeelden
Een voorbeeld is SuperHub in de Nederlandse wijk Groningen: het gebouw richt zich op een lange levensduur dankzij flexibele ruimtes die plaats bieden aan detailhandel, gastronomie, culturele evenementen en woningen. Het doel is de wijk om te vormen tot een interactieve sociale ruimte. Een compleet andere aanpak vinden we bij MediaMarkt Tech Village in Berlijn. Daar werd de winkel opgedeeld in 6 'experience spaces' per merk. In die ruimtes kunnen klanten ongelimiteerd producten uittesten waarvoor die bedoeld zijn: een tv testen vanuit de zetel of een stofzuiger rechtstreeks op het tapijt. Bij de cosmeticawinkel Douglas in Düsseldorf werd de winkelruimte omgetoverd tot beautysalon. Consumenten kunnen er met de gekochte nagellak meteen de nagels laten verzorgen of gezichtsproducten uittesten met een rustgevende massage. Klanten komen er gegarandeerd terug voor wat qualitytime en hun favoriete producten.
Energiebesparing
Klimaatverandering en energiebesparing zijn 2 belangrijk uitdagingen voor veel bedrijven en retailers, en daar speelden veel exposanten op in.
Koeltechnologie
Energy Recovery, een fabrikant van drukwisselaars uit Californië, kondigde op EuroShop aan dat zijn PX G1300 energieterugwinningsapparaat een "featured component" wordt van de volgende generatie commerciële CO2-koeltechnologie van Epta Group: de XTE (Extra Transcritical Efficiency). De XTE is ontworpen om de efficiëntie van CO2-koelsystemen in warme omgevingen te verhogen. CO2-koeling is een duurzaam alternatief voor klimaatschadelijke fluorkoolwaterstoffen, maar er zit een addertje onder het gras: vooral als het buiten warm is verbruikt het veel energie. De PX G1300 biedt een betrouwbare manier om die uitdaging op te lossen.
De eerste Europese supermarkt die een PX G1300 energieterugwinningsapparaat in een Epta CO2-koelingssysteem heeft ingebouwd, zag een efficiëntieverbetering van 25–30% bij temperaturen van 35–40 °C vergeleken met een standaard CO2-boostersysteem, aldus Energy Recovery. De winkel bevindt zich in Italië. Energy Recovery kondigde tijdens EuroShop ook aan dat de Belgische leverancier van koelsystemen en -diensten Fieuw Koeltechniek de exclusieve distributeur in de Benelux wordt van zijn PX G1300-apparaat.
Een andere energiebesparende innovatie, de Arrondi, werd geïntroduceerd door Smeva. Dit is een gesloten zelfbedieningsmeubel dat klanten van vier kanten kunnen benaderen. Het concept verbruikt minimaal 50% minder energie met tot 35% minder vloeroppervlak dan open koelmeubels. Henk Dibbets, algemeen directeur Smeva: "Een open koeling voor zelfbediening is niet meer van deze tijd. Versproducten koelen zonder deuren is pure verspilling van kostbare energie."
Slimme verlichting
Dynamische en slimme verlichting is tegenwoordig eenvoudiger dan ooit wat betreft installatie, configuratie en onderhoud. Voor elke behoefte is er een passend digitaal besturingssysteem. Verlichtingsdeskundigen benadrukken keer op keer dat het renoveren van conventionele verlichtingsoplossingen met ledarmaturen tot 50% aan energiekosten kan besparen. Als ledverlichting echter ook wordt gecombineerd met lichtmanagementsystemen en sensoren – zoals bewegings- of daglichtsensoren –, kan het energiebesparingspotentieel zelfs aanzienlijk hoger zijn. "We zijn erin geslaagd om de lichtopbrengst te verdubbelen, wat ook de terugverdientijd verkort", zegt Chris Bright van ITAB. "Eenvoudige – indien nodig – voorprogrammeerbare lichtregelsystemen die met behulp van bluetooth of andere draadloze technologieën moeiteloos kunnen worden aangepast, kunnen ook merkbare energiebesparingen opleveren." Dit betekent dat slim gebouwbeheer inclusief een aangesloten verlichtingsinfrastructuur de beste voorwaarden biedt voor een duurzame optimalisatie van het energieverbruik en de werkstromen in winkelruimtes.
Foodservice in retail
Ruim aanbod mogelijk
Het combineren van food met het winkelbezoek wordt gezien als de succesformule van de toekomst. In tijden van online winkelen stelt elke aangeboden foodservice retailers in staat om zich te onderscheiden en de winkeltijd te verhogen. Daarom werd reeds op de vorige editie van EuroShop een nieuwe dimensie toegevoegd: de Food Service Equipment experience.
Als het goed gedaan is, draagt foodservice bij aan de sfeer en de beleving van de klant en zorgt het voor een stimulans om langs te komen. Zo'n 60% van de bezoekers maakt tijdens hun bezoek gebruik van de foodservices. Zo'n 40% selecteert zelfs een winkelcentrum aan de hand van het eten dat daar wordt aangeboden.
Naast (af)bakken wordt nu ook het koken geïntroduceerd in retail. Combitoestellen zoals afbakovens met een combisteamer maken een ruimer assortiment van vers bereide snacks mogelijk.
Bij Rational stond alles in het teken van takeaway catering op EuroShop en werd er o.a. uitgepakt met de iCombi Pro waarmee je zowel kunt afbakken, stomen, koken en grillen, en dat op minder daner dan 1 m2.
Het intelligente iDensityControl zorgt voor tot 50% meer productiviteit en verkort de kooktijd met ongeveer 10%. Dit dankzij de krachtige luchtcirculatie en -ontvochtiging. Het intuïtieve besturingssysteem zorgt ervoor dat ook niet-deskundige medewerkers het toestel makkelijk kunnen bedienen.
Ook gezonde snacks
Zummo toonde dat retailers hun voedingsbewuste shoppers gezonde extra's kunnen aanbieden, zelfs in een kleine ruimte. Hun nieuwe product Isla is een nieuwe retailmachine die verse en volledige ananassen omvormt tot kant-en-klare stukjes, sticks of schijfjes en de klanten een extra winkelervaring biedt. In de detailhandel is de behoefte ontstaan om een ruimte te creëren die Zummo omschrijft als 'Fresh Corner'. Daarom hebben ze nu ook moderne, hoogwaardige en modulaire meubelen gecreëerd met daarin hun sapcentrifuges.
Warm en koud gecombineerd
Bij verschillende leveranciers ontdekten we volledige transparante en modulaire toonbanken die zowel warme als koude food-to-goproducten kunnen presenteren. De combinatie van warme en koude producten is een succesvolle manier gebleken om de verkoop van verse producten te stimuleren. Bovendien zorgt een dergelijke presentatie voor een optimale bewaring en minder waste. Daarnaast was er ook een nieuwe toonbank te zien die warme producten op een optimale manier op de juiste temperatuur houdt.
BAKISTO
Broodproducten zijn cruciaal in elke supermarkt, maar van groot belang daarbij is het juiste personeel vinden en behouden. En perfect weten hoeveel u wanneer moet afbakken om optimaal aan de vraag te blijven voldoen. Daarom heeft Wanzl samen met ovenfabrikant Wiesheu het bakproces in de winkel geautomatiseerd: van het laden en bakken tot de presentatie en de AI- en vraaggerichte besturing. Het systeem beheert de voorraad van bakkerijproducten in de winkel en bakt automatisch bij indien nodig. Bovendien leert het systeem via AI over het shopgedrag en kan het zo inspelen op iedere situatie: afhankelijk van de dag of bijvoorbeeld het weer gaat het systeem de productie aanpassen op basis van data uit het verleden.