Presentatie mediterraanse producten
Plaats alle mediterraanse producten bij elkaar om de consument te inspireren
Aangezien de consument veel bewuster koopt, is een duidelijke verpakking met gezondheidslabels belangrijk. Bovendien trekken de mediterraanse producten sneller aan wanneer ze worden gecombineerd in de rekken dan wanneer ze per categorie worden onderverdeeld tussen de andere producten in de winkel.
Duidelijke en ecologische verpakking
Verpakkingen moeten het product perfect weergeven zoals het is en richten zich bijgevolg tot een bepaald soort consument. Dit kan een sobere verpakking zijn, een luxueuze verpakking of een verpakking met gezondheidslabels. Veel hangt af van wat de klant verlangt. Premiumproducten worden bijvoorbeeld lokaal geproduceerd en gaan gepaard met een stijlvolle verpakking. Deze producten vindt men meestal terug in de speciaalzaken. Bovendien wil men duidelijkheid over zijn aankopen. Daarom is het altijd interessant om gebruik te maken van een (gedeeltelijk) doorzichtige verpakking en labels die de Nutri-Score weergeven. Zo ziet de consument meteen wat hij of zij koopt. Aan de andere kant hecht de consument meer en meer belang aan het milieu. Daarom wordt de plastieken verpakking beperkt in de mate van het mogelijke. Kartonnen verpakkingen verkleinen de ecologische voetafdruk. Diepvriesproducten beantwoorden ook aan deze eis door hun grote verpakkingen en lange houdbaarheidsdatum. Op deze manier creëren ze minder afval en gaan ze voedselverspilling tegen.
De kunst van het combineren
De verkooptechnieken zijn afhankelijk van het type winkel en tot welk doelpubliek ze zich richten. Delicatessenzaken streven bijvoorbeeld meer naar luxeproducten, terwijl anderen eerder budgettair gericht zijn. Als de mediterraanse producten echter gecombineerd worden in de rekken, verkopen ze beter. De klanten worden sneller aangetrokken tot de dipstokjes wanneer ze naast de dipsauzen gepresenteerd worden dan wanneer ze tussen de chips en toastjes staan. Etaleer bijvoorbeeld de paellarijst bij de visen schaaldieren of leg de link tussen paddenstoelen en risotto. Op deze manier maakt de klant sneller connecties en is hij of zij geneigd om de producten meteen te combineren. Dit wordt voornamelijk toegepast in delicatessenzaken, maar ook de supermarkten kunnen deze techniek toepassen. Omdat de Italiaanse gerechten mainstream geworden zijn, hebben ze meestal een aparte rayon, terwijl de rest onder Wereldkeuken valt.
RAYONTIPS BEREIDE MAALTIJDEN
- Segmenteer in duidelijke blokken: mediterraan/traditioneel/wereldkeuken, met binnen mediterraan veggie, recepten op basis van vis, gevogelte, vlees (de meer traditionele recepten), pastamaaltijden.
- Italiaans is met een marktaandeel van bijna 60% een topper; geef dit segment de nodige ruimte.
- Merkblokken zorgen voor de verdere afbakening.
- Promoties zetten de consument aan om te proeven.
- POS-materiaal stimuleert een verhoogde zichtbaarheid en extra verkoop.