Sterke drankenPremium

BLIJVEN INZETTEN OP PREMIUMDRANKEN LOONT

De klant wil niet meer, maar beter drinken

De markt van de sterke dranken en aperitieven blijft de gevolgen ondervinden van de verhoging van de accijnzen in 2016. Toch zijn deze producten nog steeds aantrekkelijk voor de consument. Zo blijft de opmars van malt whisky verder gaan en ook rum doet het opvallend goed. Daarnaast zijn cocktails en longdrinks aan een revival toe. Eindejaar is een topperiode en een aantrekkelijke verpakking en extraatjes zoals een bijhorend glas zijn zeker factoren die kunnen bijdragen tot een meerverkoop.

ACCIJNSVERHOGING NOG STEEDS VOELBAAR

De overheid besloot om in 2016 de accijnzen op wijn en gedistilleerde dranken te verhogen met respectievelijk 30 en 41%. Volgens cijfers van de FOD Financiën daalde de verkoop van wijn en sterke dranken in België na het invoeren van de bijkomende accijnzen met 7,8 en 22%.
Uit diezelfde cijfers blijkt dat de accijnsinkomsten uit alcoholhoudende dranken blijven afnemen. In 2016 waren die inkomsten nog voor 830,73 miljoen euro, in 2017 was het nog 823,23 miljoen euro en in 2017 viel met 815,48 miljoen euro een verdere daling te noteren.

drank lokaal internationaal
Enerzijds wil de consument graag lokale producten, maar anderzijds willen we de huidige internationalisering eveneens in ons glas terugvinden. Dat gaat van Afrikaanse drankjes tot cocktails met een ‘Asian twist’

MEER VERKOOP OVER DE GRENS

Volgens Vinum Et Spritus (de Belgische federatie voor wijn en gedestilleerde dranken) schiet de accijnsverhoging haar doel voorbij. Met de verhoging van de accijnzen wilde de overheid de alcoholconsumptie doen dalen, maar dit heeft er niet toe geleid dat de Belg minder is gaan drinken. Integendeel, volgens een rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is onze alcoholconsumptie gestegen van 11,4 naar 12,1 liter zuivere alcohol per jaar.
Vinum Et Spiritus liet door IVox een studie uitvoeren bij duizend Belgen. Uit die studie blijkt dat een op de drie Belgen geregeld de grens oversteekt om daar alcoholische dranken in te slaan. Dit wordt bevestigd door een studie van het onderzoeksbureau GfK. Belgische gezinnen hebben in 2018 bijna de helft meer wijn en bijna driemaal zoveel sterke dranken in de buurlanden gekocht als in 2014.
Frankrijk (47%) en Luxemburg (51%) zijn hierbij de populairste bestemmingen. Opmerkelijk is dat niet alleen de Belgen die het dichtst bij de grens wonen in het buitenland hun wijnen en sterke dranken kopen. De provincies Luxemburg (75%) en Henegouwen (54%) spannen weliswaar de kroon, maar ook in de provincies Antwerpen, Vlaams-Brabant en de regio Brussel gaan een kwart van de inwoners geregeld alcohol in het buitenland aankopen. 
Uit cijfers die CD&V-kamerlid Roel Deseyn opvroeg bij minister van Financiën Alexander De Croo bleek bovendien dat de douane meer fraude met alcohol ontdekte. In 2017 werd voor 10,9 miljoen aan rechten ontdoken, in 2018 was dat al opgelopen tot 17 miljoen.

Bacardi Añejo rum
Rum, zoals deze Añejo Cuatro van Bacardi, doet het opvallend goed. Net als drinks waar gember aan werd toegevoegd

VERDERE OPMARS VAN MALT WHISKY EN RUM

De markt van de sterke dranken staat onder druk, maar toch zijn er lichtpunten. Zo houdt de opmars van malt whisky aan. Een verklaring voor het stijgend succes van deze drank ligt zeker in het enorme aanbod en de diversiteit. Zo zijn niet minder dan vijfduizend verschillende maltvariëteiten beschikbaar met een smaakaanbod dat gaat van licht sherryachtig en fruitig tot zwaar geturfd, dit in kleuren die gaan van licht wittewijnachtig tot zelfs zwart (Black Bowmore).
Een deel van het succes van malt whisky is toe te schrijven aan het stijgend aantal whiskyclubs over heel Vlaanderen. Hier ligt voor de retailsector zeker een opportuniteit met een aantrekkelijke winstmarge. Deze clubs zijn vooral op zoek naar unieke producten, en prijs is hierbij niet het belangrijkste selectiecriterium.
Ook rum doet het opvallend goed, weet Vincent Vanden Poel (Category Development Manager Belux Bacardi). “We zien een algemene groei van 4,5% in deze categorie, en zeker bij de premium en de donkere rums. De consument is duidelijk op zoek naar producten met een hoge kwaliteit en wil graag een unieke ervaring beleven. Met de Bacardi Añejo Cuatro spelen we in op de toenemende interesse in premium dark rums. Deze rum heeft vier jaar gerijpt onder de Caribische zon en bevat een combinatie van vanille, geroosterde eik, kruidnagel en honing. Rum Bacardi (de marktleider) groeit algemeen met 6,5%.
Eristoff blijft als marktleider in wodka verder groeien. Met de nieuwste aanwinst Eristoff Ginger speelt het merk in op de huidige trend van gember in drinks. De trend dat de klant minder en beter wil drinken zet zich door. De consument wil duidelijk meer betalen voor een product van superieure kwaliteit gemaakt met vakmanschap en met een duidelijke origine.”

VOORKEUR VOOR TOEGANKELIJKE APERITIEVEN

De voorkeuren van de consument op het vlak van aperitieven zijn aan een duidelijke wijziging onderhevig. Zo wil de klant liefst minder complexe aperitieven, graag toegankelijk van smaak met een duidelijke hang naar zoeter en zachter. Schuimwijnen zoals cava en zeker prosecco zitten hierbij in de lift.
Vincent Vanden Poel: “Een aperitief die het bij ons goed doet is Martini Fiero op basis van rode appelsien en citrusvruchten. Ideaal in een 50-50 mix met tonic.”

Eristoff
Gember is een trend waar Eristoff op inspeelt met Eristoff Ginger

COCKTAILS

Cocktails en longdrinks zijn aan een ware revival toe. Net als bij de aperitieven is er bij de consument een duidelijke vraag naar kwaliteit en originaliteit. De bartender en de ‘cocktail barista’ zijn de nieuwe chefs geworden en een aantal trends tekenen zich af. Zo zien we ter vervanging van fruit steeds meer groenten in onze drankjes opduiken. Ook is er sprake van een opmerkelijke polarisering wat de herkomst van de ingrediënten betreft. Enerzijds wil de consument graag lokale producten, maar anderzijds leven we ook in een periode van internationalisering die we eveneens in ons glas willen terugvinden. Van Afrikaanse drankjes tot cocktails met een ‘Asian twist’: lokale helden reizen tegenwoordig de wereld rond.

… EN GRAAG OOK ZONDER ALCOHOL

Een trend die zich ook in 2019 verder doorzette is ‘NOLO alcohol’: ‘no’ of ‘low’ alcohol. Steeds meer premium alcholvrije softdrinks met vaak pittige en uitgesproken smaken richten zich specifiek op de markt van de volwassenen.
Een alcoholvrije aperitief of cocktail is niet langer iets waarvoor de consument zich schaamt. Dit kadert in de tijdsgeest waarbij gezondheid een steeds belangrijker argument wordt. Mede onder invloed van sociale media vinden mensen het vaak ‘stoer’ om er mee uit te pakken dat ze een bepaalde periode niet gedronken hebben. Dit leidt tot een contrabeweging ‘pro alcohol’. Er is ook een groep consumenten die zich net uitspreekt voor het drinken van geestrijke dranken en dit ziet als een vorm van ‘lifestyle’. Hierbij wordt kwaliteit boven kwantiteit verkozen, en voor de retail is dit een interessante groep om maximaal op in te zetten.

GIN BLIJFT STABIEL

Gin was de voorbije jaren een ware hype. Het hoogtepunt lijkt voorbij, maar toch is een solide basis gelegd en kunnen we gin-tonic intussen als een klassieker beschouwen. Hier is sprake van een interne verschuiving in de markt. Voor de retailsector is het belangrijk om in het intussen enorme aanbod aan gin op zoek te gaan naar een een duidelijk afgebakend assortiment met enerzijds de klassiekers maar anderzijds ook referenties met een duidelijke toegevoegde waarde. Intussen zijn ook meerdere niet-alcoholische gins (waaronder ook Belgische) verkrijgbaar zodat iedereen van gin kan genieten.
Ook wordt geëxperimenteerd met andere combinaties tussen tonic en bijvoorbeeld porto, martini, tequila …
Vincent Vanden Poel: “Bombay English estate is een verfrissende limited edition gin geïnspireerd op de Engelse afkomst. Het is een combinatie van typische citrustonen van Bombay Sapphire aangevuld met Pennyroyal munt, rozenbottel en geroosterde hazelnoot.”

Eindejaar blijft dé periode bij uitstek om in te zetten op de verkoop van spirits. Voor de retailsector is dit ook een ideale periode om in te zetten op bijkomende prijskortingen

EINDEJAAR BLIJFT BELANGRIJK

Eindejaar blijft dé periode bij uitstek om in te zetten op de verkoop van spirits. Het is nog steeds de verkooppiek voor alle dranken, van het aperitief tot en met het digestief. Voor de retailsector is dit ook een ideale periode om in te zetten op bijkomende prijskortingen. Ook het oog wil wel wat. Een aantrekkelijke verpakking en extraatjes zoals een bijhorend glas zijn zeker factoren die kunnen bijdragen tot een meerverkoop in deze typische geschenkperiode.

bartender cocktail barista
Cocktails en longdrinks zijn aan een ware revival toe. Net als bij de aperitieven is er bij de consument een vraag naar kwaliteit en originaliteit. De bartender en de ‘cocktail barista’ zijn de nieuwe chefs geworden
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Peter Everaert
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine