ChocoladePremium

Vlamingen kopen steeds vaker bio

en brusselaars spenderen er het meest aan

bio salade
In 2012 waren er nog net geen 9.000 producten, maar vorig jaar lagen er al 16.500 verschillende producten in de winkelrekken! 
© VLAM

 

Mooie marktcijfers voor bio in 2021. Na de sterke stijging van de bioaankopen in 2020 (+16%), gaven de Vlaamse consumenten in 2021 7% meer uit aan biovoeding dan in 2020. De bio-eitjes zijn nog steeds erg gewild, en ook verse producten zoals aardappelen, groenten en fruit blijven toppers. Vlaanderen loopt wel nog wat achter op Wallonië: in 2021 werd in Wallonië een flinke 447 miljoen euro aan bio uitgegeven, in Vlaanderen was dat 399 miljoen euro .

Op vraag van VLAM analyseerde GfK Belgium de biomarkt in 2021, met een focus op de aankopen van biovoeding voor thuisverbruik (groenten en fruit maar ook rijst, deegwaren, wijn en bier) bij 6.000 Belgische gezinnen.

Hoeveel gaven we uit aan bio?

Met het grote aanbod dat er nu is, is het niet verwonderlijk dat we ook meer uitgeven aan bio. Vorig jaar kwamen er 33.000 gezinnen in Vlaanderen bij die minstens eenmaal een vers bioproduct kochten. In totaal kopen nu negen op de tien Vlaamse gezinnen wel eens een bioproduct!

In 2021 gaven die gezinnen meer uit aan bio dan in 2020, nl. zo’n 399 miljoen euro in Vlaanderen, een mooie stijging met 7%. In heel België werd 992 miljoen euro aan bio gespendeerd, en dat betekent dat de bioverkoop er met 4% op vooruit gaat. De groei van bio in Vlaanderen gaat dus sneller dan in heel België.

Ondanks meer inwoners loopt Vlaanderen nog wat achter op Wallonië: in 2021 werd in Wallonië een flinke 447 miljoen euro aan bio uitgegeven. Het verschil tussen beide regio’s is wel kleiner geworden: van 72 miljoen in 2020 naar 48 miljoen euro in 2021.

Consumptie bioUitgaven bio per persoon
Vlaanderen: 63 euro
Wallonië: 126 euro
België: 90 euro
Denemarken (nr. 1): 383 euro

Totaal uitgaven aan bio
Vlaanderen: 399 miljoen euro 
Wallonië: 447 miljoen euro 
België: 992 miljoen euro

Marktaandeel bio (verse voeding)
Vlaanderen: 2,4%
Wallonië: 4,9%
België: 3,5%

Gemiddeld 90 euro per persoon

Vorig jaar gaven we met z’n allen in België gemiddeld 90 euro per persoon uit, maar ook hier zijn er grote regionale verschillen. De Brusselaar spendeerde met 130 euro per persoon het hoogste bedrag aan bioproducten, op de voet gevolgd door de Waal met 126 euro. Dat is meer dan het dubbele van de Vlaming, die 63 euro uitgeeft aan bio. Met dat bedrag lopen we ver achter de biokampioenen van Europa, dat zijn de Denen. Zij gaven 384 euro per persoon aan bio uit (in 2020).

In totaal kopen nu negen op de tien Vlaamse gezinnen wel eens een bioproduct!

Marktaandeel bio klimt omhoog

In 2021 stegen de biobestedingen in Vlaanderen sneller dan wat we aan algemene voeding uitgaven. Daardoor groeide het Vlaamse biomarktaandeel (i.e. het aandeel van bio binnen de algemene aankopen) van 2,2% naar 2,4%. Die stijging is te danken aan een hogere aankoopfrequentie (plus 1,2 aankopen/jaar) en ook een hoger besteed bedrag per aankoop.

Het aandeel van bio in België steeg van 3,2% naar 3,5%. In Wallonië eten ze duidelijk meer bio, daar steeg het biomarktaandeel van 4,7% naar 4,9% - meer dan dubbel zo hoog als in Vlaanderen.

Verse biovoeding populair

Bio eieren
Bio-eieren doen het nog steeds erg goed met een marktaandeel van 12,6% © VLAM

Voor de verse biovoeding was 2021 een uitstekend jaar. Het marktaandeel van verse biovoeding binnen de totale verse voeding steeg in Vlaanderen van 2,8% naar 3,4%.

Maar de cijfers verschillen wel sterk van product tot product. Bio-eieren doen het nog steeds erg goed met een marktaandeel van 12,6%, op de voet gevolgd door de biologische vleesvervangers met 11,9%. Biogroenten hebben een marktaandeel van 6,3%, bioaardappelen 5,2% en biofruit 4%.

Ook biobrood deed het vorig jaar zeer goed met een marktaandeel van 3,7%. Het kleinste marktaandeel hebben de biovleeswaren met zo’n 1%.

Bioassortiment breidt verder uit

Bioproducten zijn overal te vinden, van de supermarkt en de biowinkel tot de lokale CSA (Community Supported Agriculture) en bioboerderij. Het is dan ook niet verrassend dat het assortiment van bioproducten ieder jaar stijgt. In 2012 waren er nog net geen 9.000 producten, maar vorig jaar lagen er al 16.500 verschillende producten in de winkelrekken! Je vindt ook alsmaar meer verwerkte en voorverpakte bioproducten.

Groei bioproducten
Evolutie van het assortiment verse en verwerkte bioproducten 2012 - 2021 © VLAM

Voorkeuren bioproducten

De Vlamingen blijven grote fan van biologische aardappelen, groenten en fruit, die samen een aandeel hebben van maar liefst 36%. Ze kopen duidelijk meer in deze categorie dan de niet-biokopers (22%). Verrassend is dat nu ook biovlees, -vis en -ei aan een opmars bezig zijn, zij stijgen van 21% in 2020 naar bijna 30% van de verse bioboodschappen in 2021.

De biologische versproducten van 2021 op een rijtje:
• 36% aardappelen, groente en fruit
• 29% vlees, vis en eieren
• 17% zuivel
• 17% graanproducten

Welk profiel heeft de Belgische biokoper?
Wat voor type mensen kopen biologische producten? De welgestelde gezinnen met kinderen en de gepensioneerden zijn de belangrijkste groep van biokopers: samen zijn zij goed voor 46% van de biobestedingen. Gezinnen met kinderen met een beperkt inkomen kopen relatief weinig bio (slechts 2,1% van hun aankopen is bio) maar ze zijn wel aan een inhaalbeweging begonnen

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine