De 5 grote retailtrends volgens Paris Retail Week
Smart phygital is de toekomst
Op 10, 11 en 12 september vindt de vierde editie van Paris Retail Week plaats. Centraal op de beurs staat smart phygital, een samentrekking van physical en digital, want de grens tussen de twee vervaagt steeds meer in de retailsector. Naar aanloop van de beurs werkte Paris Retail Week samen met Havas Paris om via een enquête de meest innovatieve trends van het moment te ontdekken. Tijdens de Paris Retail Week on Tour in Brussel stelden de twee bedrijven alvast de vijf trends voor.
SMART PHYGITAL
De grens tussen de fysieke winkel en de digitale verkoop wordt steeds vager. De studie van Havas kan dat alleen maar bevestigen. Smart phygital maakt een einde aan de almachtige, volledig digitale retailsector en de met uitsterven bedreigde, fysieke retailsector.
David Mingeon, plaatsvervangend directeur-generaal Havas: “Met de vermenigvuldiging van technische innovaties dringt phygital door in de retailverkoop. Velen geloofden dat e-commerce de fysieke winkels onder tafel zou vegen, maar wat ontstaat, is een hybride vorm van on- en offlineverkoop. Deze herverdeling van de kaarten opent de weg voor nieuwe, alternatieve spelers en nieuwe methoden.“
5 GROTE TRENDS
1. Hypernabijheid
Heel wat merken voelen zich genoodzaakt om hun commerciële strategie te herzien. Het wordt belangrijk om niet langer in te zetten op het aankoopparcours van de consument, maar op het volop integreren van uw product in het levensparcours van de klant. Hierbij sneuvelen heel wat ideeën die ooit goed werkten, zoals omnichannels. Het doel is namelijk niet langer om de klant te ontvangen in alle kanalen van de onderneming, maar om je te integreren in het leven van de klant door producten te creëren die naar de consument komen, bijvoorbeeld een supermarkt of schoenenwinkel in de laadruimte van een vrachtwagen die letterlijk naar de klant toe komt.
2. Tijdperk van conversatie
De tijd van experimenteren met spraakherkenning is voorbij. Je omgeving beheersen met je stem zoals boodschappen bestellen met spraaktechnologie is intussen de realiteit. Het is dan ook niet verwonderlijk dat voorwerpen praten en advies of suggesties geven voor aankopen.
3. Healthy manufacturing
De consument van vandaag is meer milieubewust dan ooit tevoren. Bovendien leeft de schrik voor 'giftige stoffen' zoals suiker, chemische additieven en dergelijke. Dat moet de retailer ertoe aanzetten om transparanter te worden en na te denken hoe het aanbod deze ecologische manier van leven kan ondersteunen. Consumenten zijn bezorgd om hun gezondheid en of de manier van produceren wel ethisch verantwoord is, dus als merk moet je daarop inspelen.
4. Big data, safe data, sale data
Data, een onderwerp dat in opspraak blijft komen. Data zijn overal. Ze geven merken informatie over onze gewoontes, smaak en relaties. Maar willen we wel zover gaan in het prijsgeven van zijn privéleven? Zijn we bereid ons een RFID-chip onderhuids te laten inplanten om onze aankopen te betalen? Misschien moet je hier als merk net tegen ingaan en ons recht verdedigen om anoniem te blijven.
5. Nieuwe, hippe kortingen
Technologie is vaak het middel om als merk de markt te 'verstoren'. De door technologie gefascineerde klant wil vandaag de dag echter meer voor minder geld en dat idee is dikwijls de sleutel tot het succes. Overal ter wereld worden er initiatieven gestart om een beter aanbod aan te bieden voor minder geld. Deze 'hippe kortingen' zijn de manier om de nieuwste generatie tot kopen aan te zetten.
Arnaud Gallet, directeur Paris Retail Week: “De resultaten van de studie tonen een nieuw paradigma dat we smart phygital noemen. Tijdens Paris Retail Week zullen nationale en internationale, gerenommeerde sprekers dit onderwerp analyseren en debatteren om bezoekers het concept te helpen begrijpen."
Klik hier voor meer info over Paris Retail Week 2018.