GROTE GROEISTRATEGIE VOOR PEUGEOT SAVEURS
Volledige rebranding en tal van nieuwe producten
Groot nieuws bij Peugeot op de beurs Ambiente: vanaf 1 juni 2018 rolt de groep een nieuwe strategie uit. Die strategie draait om een nieuwe signatuur, een nieuwe identiteit en nieuwe productcategorieën. Daarbij horen een compleet gerestyled, assertiever logo, veel productinnovaties en zelfs een compleet nieuwe productcategorie: keukenmessen. Die laatste worden geproduceerd in een fabriek in Thiers (Frankrijk). Op die manier sluit het merk mooi aan bij de 'stalen geschiedenis' van Peugeot Saveurs, die teruggaat tot 1812.
NIEUWE NAAM, NIEUW LOGO
De blik van Peugeot is gericht op de toekomst, maar voor de nieuwe strategie heeft het merk goed naar zijn wortels gekeken, vertelt Philippe Rooms (General Manager Belux). “Met de naamsverandering van PSP naar Peugeot Saveurs willen we volop inzetten op de naamsbekendheid van het merk Peugeot. We bestaan al meer dan 200 jaar en hebben al heel wat kunnen verwezenlijken in de sector en zijn daar ook erg trots op. Sinds de overname in 2014 is de familie Peugeot meerderheidsaandeelhouder van Peugeot Saveurs SNC, en zij zijn vastberaden om van Peugeot nog meer een vlaggenschip te maken in de wereld van tafel en keuken."
Assertieve, gerestylede leeuw
Het nieuwe Peugeot straalt nog meer dan vroeger een 'premiumgevoel' uit. “De nieuwe, gerestylede leeuw kijkt fier rechtop en is iets assertiever geworden. De nieuwe kleur rood is niet helemaal nieuw, want we verwijzen hier naar de kleur van de oude premium koffiemolens uit 1840. De nieuwe leeuw zal onder andere te zien zijn op de kop van al onze peper-en-zoutmolens, die we geüniformiseerd hebben om zo een nog grotere eenheid uit te stralen."
Merk verbreden
“We willen ons merk ook verbreden. Peugeot versnelt zijn ontwikkeling en legt zich toe op de verovering van andere werelden van de smaak. Hierbij verliezen we echter nooit onze eigen geschiedenis uit het oog."
NIEUW ASSORTIMENT MESSEN
De grootste nieuwigheid in dit verhaal is ongetwijfeld het assortiment messen dat Peugeot vanaf juni 2018 aanbiedt.
“We zijn niet zomaar een fabrikant die nu wat messen gaat importeren. Peugeot is ontstaan in 1812 in de wereld van het staal met de productie van handzagen. Het is een expertise die we altijd zijn blijven doorontwikkelen, onder meer in de degelijkheid van de maalwerken van onze molens. Vandaag vertalen we deze erfenis naar precisiemessen met een ergonomie die ontworpen is voor hanteerbaarheid en gebruikscomfort."
Het heft is speciaal ontworpen voor een comfortabele en veilige ligging in de hand en verzekert een ideaal evenwicht tijdens het gebruik - het reliëf in het heft verwijst naar de traditionele molens.
De messen bevatten 16% chroom voor een uitstekende roestbestendigheid. Tegelijkertijd wordt er dankzij het geavanceerde açote-procedé een erg hoge hardheid bereikt. Peugeot introduceert twee productlijnen: Paris Bistro en Paris Classic.
Paris bistro
De lijn Paris Bistro is een messenlijn met uitgesneden lemmeten, met een hardheid van ongeveer 55 Rockwell.
De messen worden volledig vervaardigd in Thiers (Frankrijk), de bakermat van het Franse messenmakerswerk.
Paris classic
De Paris Classic lijn is een messenlijn met gesmede lemmeten. De messen bestaan dus uit één stuk. Dankzij het procedé ligt de hardheid hier tussen een stevige 55 en 58 Rockwell. Ook deze messen worden volledig in Thiers vervaardigd.
TERUG NAAR DE CATEGORIE KOFFIE
Daarnaast keert Peugeot terug naar de categorie koffie. Al vanaf 1840 was het merk een referentie op het vlak van koffiemolens; dit jaar komt het krachtig terug met de lancering van de Paris Press. Dat is een slimme combinatie van een French press en een Peugeot handkoffiemolen. Dankzij de hoge kwaliteit van de molen moet er bovendien minder gedraaid worden dan aan een traditionele molen.
VERDUBBELDE AMBITIE IN OENOLOGIE
Met de lancering van de lijn Paris Bouquet verdubbelt Peugeot zijn ambitie in de categorie oenologie. De lijn omvat glazen en een karaf met een in het glas aangebrachte cabochon. De collectie is geïnspireerd op de ronde lijnen van de kenmerkende molen Paris. De glazen zijn niet langer handgeblazen, wat het prijspunt ook iets competitiever maakt. De glazen, die zijn ontwikkeld met de expertise van oenologen, doen de geuren en smaken van de wijn volledig tot hun recht komen.
PARIS ICONE
Verder is ook het topmodel van het merk, de molen Paris, in een nieuw jasje gestoken en uitgevoerd in fijne houtsoorten: ebbenhout, notelaar en kerselaar.
Het huis wordt bekroond door een glanzende metalen kelk. Die kan worden verwijderd, waarna de molen gemakkelijk kan worden bijgevuld. Het is dus niet meer nodig om de volledige kop te verwijderen. De molens zijn beschikbaar in 18, 22 en 30 cm (ebbenhout enkel in 18 cm).
SPECERIJEN
Tot slot zet Peugeot zijn reis op de weg van specerijen voort en gaat op zoek naar een nieuwe selectie hoogwaardige specerijen. De specerijen worden nu gepresenteerd in een glazen kubus met grafische lijnen, wat het premiumgevoel van Peugeot ongetwijfeld nog zal versterken.