Technische aandachtspunten
van slanke ramen
Totaalconcept
Het grote verschil met een traditioneel aluminium schuifraam is de complexiteit van het geheel.
Bij een systeem met slanke ramen is een maximaal overleg tussen architect, ruwbouwaanemer en de afwerkingsbedrijven echter meer dan noodzakelijk.
Bij gemotoriseerde uitvoeringen of bij uitvoeringen met geïntegreerde automatische zonwering, horren of sluitsystemen, komt daar ook nog eens de elektricien bij.
Een goede detaillering door de architect, een goed voorbereide startvergadering en vlotte communicatielijnen tussen de bouwpartners zijn cruciaal voor een geslaagd eindresultaat.
Ondergrond perfect vlak en waterpas
Gezien het frame verdoken zit in de vloeropbouw, wordt er niet gewerkt met een traditionele dorpel uit blauwsteen, maar met een laag drukvaste isolatie, afgewerkt met een lat uit gehard staal. De drukvaste isolatie heeft als bijkomend voordeel dat ze een mooie aansluiting vormt tussen de isolatieschil gevormd door het raam en het isolatiemateriaal in de gevels, én de vloerisolatie.
Normaal gezien plaatst de ruwbouwaannemer deze drukvaste isolatie, maar door het cruciale karakter ervan, nemen sommige constructeurs dit vaak zelf voor hun rekening.
Een 100% vlakke en waterpas geplaatste ondergrond is immers onontbeerlijk voor een vlotte werking van de schuiframen.
Kaderprofiel
Het kaderprofiel zit volledig verdoken in de vloer-, wand- of plafondopbouw. Deze profielen zijn gemaakt uit aluminium, roestvrij staal, GRP (glasvezelversterkt polyester) of een combinatie van materialen.
Ze blinken uit door hun hoge stijfheid, vormstabiliteit en sterkte.
Afwatering
De verzonken plaatsing van het kaderprofiel vergt heel wat aandacht m.b.t. een correcte afwatering. Eerst en vooral integreert de constructeur een verzonken goot onder het terras, net voor de raampartij. Langs die weg kan het regenwater wegvloeien in de bodem. Deze goot kan afgewerkt worden met een stijlvol uitneembaar inox profiel, of kan eventueel zelfs volledig weggestoken zitten onder het terras, waarbij enkel een smalle gleuf zichtbaar blijft. Ten tweede voorziet de constructeur uiteraard ook afwateringskanalen in het verzonken kaderprofiel. Hierlangs kan het water dat in dit profiel is terechtgekomen, eveneens naar de verzonken goot afgeleid worden. Tot slot is het ook aangewezen om extra waterdichte barrière aan te brengen d.m.v. EPDM-slabben.
Beglazing en vleugelprofielen
Het spreekt bijna voor zich dat de eisen gesteld aan de beglazing vrij streng zijn. Een correcte maatvoering, een perfecte haaksheid en een geslepen afwerking van de glasranden (gereduceerd risico op thermische glasbreuk) zijn cruciaal. Anders dan bij een traditioneel schuifraam, waar het de stevige vleugelprofielen zijn die het glas dragen, hebben de aluminium vleugelprofielen hier enkel als rol het beschermen van de randen van de beglazing en het geleiden van deze beglazing in het kaderprofiel.
Het is net omdat de vleugelprofielen geen dragende functie hebben dat ze zo'n smal en minimalistisch ontwerp kunnen krijgen.
Rondom rond zijn de aluminium profielen verlijmd met het glas, wat ook een bijkomend voordeel oplevert op het vlak van inbraakveiligheid. De hoekverbindingen zijn geschroefd, niet geperst.
Belangrijk is ook de vlotte vervangbaarheid bij glasbreuk.
Geleiding
De systemen zijn klassieke vlak schuivende ramen. Vanwege de vaak hoge gewichten zouden het in België populaire hefschuifsysteem of het zogenaamde parallelschuifsysteem (denk aan de schuifdeur van een bestelwagen) praktisch moeilijk realiseerbaar zijn.
Grosso modo kunnen we twee mogelijkheden onderscheiden:
- systeem met wieltjes die vast zitten in het verzonken kaderprofiel en waarover de vleugels schuiven;
- systeem met aparte loopwagens, deze lopen in het kaderprofiel mee met de bovenliggende schuifvleugels.
Belangrijk is de bereikbaarheid bij een eventueel defect achteraf.
Motorisatie
De motor zit volledig verdoken in de plafondopbouw of in de bovenregel van het raam. Het betreft een elektromotor die een V-riem aanstuurt die dan een of meerdere (telescopische) schuifvleugels kan bedienen.
Ook hier is een vlotte bereikbaarheid bij een eventueel defect achteraf een grote troef.