Parkeersystemen lossen parkeerproblemen op

Aangezien de ruimte in België steeds schaarser wordt, stijgt de vraag naar handige parkeeroplossingen. Een voorbeeld van zo'n oplossing is een parkeersysteem. Daarin zijn er verschillende types: van een oplossing voor twee of drie wagens tot een parking voor honderden wagens.
Waarom een parkeersysteem?
Om wagens op een meer efficiënte manier op te bergen, kan worden geopteerd voor een parkeersysteem. Zo'n systeem dient om de capaciteit van een garage te vergroten, want zo kunnen wagens gemakkelijk boven, onder en/of naast elkaar geplaatst worden.
Voor particuliere markt en projectmarkt
Parkeersystemen kunnen zowel in de particuliere markt als in de projectmarkt worden ingezet. Toepassingen in privéwoningen, kantoren, garageshowrooms, enz. zijn mogelijk, maar het moet wel worden opgemerkt dat ze in ons land vooral worden gebruikt bij appartementsgebouwen. Uiteraard kunnen parkeersystemen ook een oplossing bieden voor openbare parkings. Aan de parking wordt dan een betaalsysteem gekoppeld: de eigenaar krijgt zijn auto pas terug nadat hij heeft betaald. Dergelijke systemen worden reeds gebruikt in het buitenland, maar voor België is dat (voorlopig) nog toekomstmuziek.

Types parkeersystemen
Gewone parkeerliften
Gewone parkeerliften bestaan uit een hydraulisch systeem waarmee twee of drie wagens op een onafhankelijke of afhankelijke manier boven/onder elkaar kunnen worden geplaatst. Bij onafhankelijke systemen kan elke auto op ieder moment in en uit de parking worden gereden, wat wil zeggen dat extra hoogte boven het inrijniveau en een put noodzakelijk zijn. Bij afhankelijke systemen is er geen put en moet de onderste wagen dus eerst wegrijden om de bovenste wagen(s) vrij te maken.
Binnen de gewone parkeerliften kunnen nog types worden onderscheiden, afhankelijk van de beschikbare hoogte en de mogelijke diepte van de (eventuele) put. Om hoogte te winnen, is het bijvoorbeeld mogelijk om de plateaus te kantelen. Parkeerliften kunnen ook buiten worden geïnstalleerd en worden dan voorzien van een dakconstructie.
Er zijn heel wat variabelen die een invloed hebben op de prijs van parkeersystemen
Schuifplateaus
Aan de hand van schuifplateaus kan het aantal parkeerplaatsen in een parking worden vergroot. De plateaus kunnen in twee verschillende richtingen worden voorzien. Een eerste mogelijkheid is dat ze bewegen in de richting van de rijstrook. De auto’s die op die beweegbare plekken staan, kunnen worden opgeschoven om een conventioneel geparkeerde wagen te laten wegrijden. De tweede mogelijkheid is dat de plateaus in dezelfde richting als de conventionele parkeerplaatsen zijn georiënteerd. Het systeem is gelijkaardig: de plateaus verschuiven opdat iedere wagen op elk moment zou kunnen wegrijden.
De juiste parkeerplaats wordt opgeroepen door middel van een gecodeerde sleutel. Die sleutel zal ervoor zorgen dat de plateaus automatisch verschuiven om bij de juiste parkeerplek te kunnen raken.

Draaischijven
Om ook parkeerplekken te voorzien op plaatsen die anders onbereikbaar zouden zijn, is het mogelijk om in de vloer een draaischijf te integreren. Zo’n schijf werkt met een wrijvingsmotor en zorgt ervoor dat de wagen 360° kan worden verdraaid.
Combiliften
Combiliften beschikken over minstens twee toegangen waarbij de platformen op inrijniveau horizontaal kunnen verschuiven. De platformen daarboven of daaronder kunnen enkel verticale bewegingen maken. Het systeem kan op drie verschillende manieren worden toegepast: met een niveau boven het inrijniveau, met een niveau eronder (dus met een put), of met zowel boven als onder het inrijniveau een extra parkeerniveau. Dus dankzij combiliften kunnen bijvoorbeeld op twee conventionele plaatsen vijf parkeerplekken voorzien worden.
Volautomatische systemen
Bij volautomatische systemen hoeft de bestuurder zijn wagen enkel in een box te parkeren. Eens iedereen de wagen heeft verlaten, verdwijnt deze in de ondergrond of in een toren en gaat het parkeersysteem zelf op zoek naar een plekje. Volautomatische systemen kunnen op verschillende manieren worden uitgevoerd.

Technische vereisten
Maatvoering
De maatvoering en eventuele inbouwdiepte van parkeersystemen is sterk afhankelijk van het type systeem. Voor de beweegbare parkeerplateaus geldt wel een gestandaardiseerde breedte. Bij iedere individuele parkeerplaats varieert die tussen 2,3 m en 2,7 m, bij dubbele parkeerplaatsen is dat tussen de 4,6 m en 5,4 m.
Gewichtsbelasting
Voor de maximale gewichtsbelasting voor de plateaus van parkeersystemen kan worden gekozen tussen een capaciteit van 2 ton of 2,6 ton. Het is dan ook belangrijk om op voorhand na te gaan welke capaciteit de voorkeur zal hebben.

Afwerking en design
Verschillende afwerkingsmaterialen
Aangezien parkeersystemen erg gestandaardiseerd zijn, zijn er daarvoor weinig afwerkingsmogelijkheden. Het platform kan wel gegalvaniseerd worden of in aluminium worden uitgevoerd.
Maatwerk of niet?
Bij parkeersystemen komt weinig maatwerk aan te pas, want men moet zich houden aan de afmetingen die voorhanden zijn. Er kan enkel voor een bepaald systeem gekozen worden in functie van de beschikbare hoogte.
Parkeersystemen kunnen ook een oplossing bieden voor openbare parkings
Klimaatsysteem
Wanneer wagens ondergronds worden geparkeerd, is het aangewezen om ook een klimaatsysteem te voorzien. Het systeem voelt door middel van sensoren aan hoe het moet handelen volgens de omstandigheden. Door voor de nodige verwarming en/of verluchting te zorgen, kan het klimaatsysteem condensatieproblemen vermijden. Dat is voornamelijk belangrijk bij de opslag van oldtimers. Het moet wel worden opgemerkt dat niet iedere fabrikant van parkeersystemen zo’n klimaatsysteem zelf aanbiedt. De klant moet daarvoor dus soms nog op zoek gaan naar een externe firma.
Laadpalen
Tegenwoordig wordt er meer en meer voor gekozen om in parkeersystemen ook laadpalen voor elektrische wagens te voorzien. Daarvoor is natuurlijk wel een speciaal systeem nodig, want de laadpaal moet mee bewegen met de plateaus.
Veiligheid
Om de veiligheid van parkeersystemen te verzekeren wordt vaak geopteerd voor een ‘hold to run’-systeem. Dat wil zeggen dat het systeem enkel bewegingen zal uitvoeren wanneer men aan de sleutel blijft draaien of op de knop blijft drukken. Bewegende platformen worden dikwijls voorzien van veiligheidsranden met fotocellen. Die zorgen ervoor dat het systeem blokkeert mocht er toch iemand zijn voet voor die randen zetten.
Prijsindicatie
Het is niet gemakkelijk om een richtprijs te geven voor parkeersystemen. Er zijn immers heel wat variabelen en die hebben allemaal een invloed. De kostprijs kan variëren van 15.000 euro voor het volledige systeem tot 15.000 euro per parkeerplaats in een combilift!
Met dank aan Cardok Benelux, Metalced, RDL Engineering, Strobbe Mobility Solutions en Stove