Tweedehands-speedpedelecmarkt blijft top, nieuwverkoop volgt dalende tendens
In augustus zette de trend van de afgelopen maanden zich verder: de tweedehands-speedpedelecs blijven verder groeien (+4,2%, 751 ex.) maar de nieuwe snelle fietsen verliezen terrein (-33,1%, 953 ex.). Hiermee volgen deze laatste de dalende trend in de fietsmarkt die het dit jaar moeilijk heeft.
Over de eerste acht maanden van 2024 is het aantal inschrijvingen van tweedehands-speedpedelecs met 20,0% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2023 en met 40,9% ten opzichte van 2022. Bij de nieuwe speedpedelecs zien we een omgekeerde trend: -18,3% ten opzichte van 2023 en -22% in vergelijking met 2022.
Van de 14.648 ingeschreven speedpedelecs ad hoc, zijn er nu 5.503 tweedehands en 9.145 nieuw. Wanneer je beide categorieën samen optelt en afweegt tegenover voorgaande jaren, dan merken we dat de markt vrij stabiel blijft: gecumuleerd gaat het om beperkte dalingen van -7,8% (ten opzichte van 2023) en -6,6% (ten opzichte van 2022).
De cijfers per provincie laten een algemene daling zien voor nieuwe speedpedelecs, terwijl tweedehandsexemplaren bijna overal sterk groeien. Consumenten met een beperkter budget kunnen, dankzij het grotere aanbod aan ex-leasefietsen, een kwalitatieve high-performancefiets kopen tegen een aantrekkelijke prijs.
"2024 blijkt duidelijk een moeilijk jaar voor de hele fietsmarkt, deels door het slechte weer. Ondanks het groeiende vertrouwen in de fiets als duurzaam mobiliteitsmiddel, stagneert de verkoop. Ook de nieuwverkoop van de speedpedelecs volgt die dalende trend. Anderzijds blijft de tweedehands-speedpedelec een sterk kwalitatief product. De consument die in tijden van dalende koopkracht zijn centen optimaliseert, heeft hierin terecht vertrouwen”, zegt Frank Glorieux, Algemeen Secretaris van Traxio Velo.
Inschrijvingen nieuwe speedpedelecs (augustus 2024)
Hoewel er nog altijd beduidend meer nieuwe speedpedelecs worden gekocht, tonen de cijfers van 2023 en 2024 een significante verschuiving in het marktaandeel tussen nieuw en tweedehands. In 2023 waren tweedehands-speedpedelecs nog goed voor 29,1% van de markt, terwijl nieuwe speedpedelecs goed waren voor 70,1%. In 2024 stijgt tweedehands naar 37,6% tegenover 62,4% voor nieuw.
Particulier versus bedrijven en leasing (augustus 2024)
De markt voor nieuwe speedpedelecs vertoont een aanzienlijke daling voor de eerste acht maanden van 2024 ten opzichte van het voorgaande jaar: het totale aantal inschrijvingen is met -18,3% gedaald, van 11.200 in 2023 naar 9.145 in 2024.
In 2024 laat het leasesegment een stevige daling optekenen, van 5.652 naar 4.592 inschrijvingen of -18,8%. Het segment particulieren daalt echter het hardst, met -21,5%, van 4.127 naar 3.241. In het bedrijfssegment gaat het van 1.421 naar 1.312, een daling van -7,7%.
In de eerste acht maanden werden bijna 2 op de 3 nieuwe speedpedelecs (64,6%) ingeschreven door niet-particulieren, in het bijzonder door leasing. Ongeveer de helft (50,2%) van de inschrijvingen is afkomstig van leasing, 35,4% van particulieren en 14,3% van zakelijke klanten.
Inschrijvingen van tweedehands-speedpedelecs (augustus 2024)
De markt voor tweedehands-speedpedelecs blijft groeien tot 751 eenheden (+4,2%) die opnieuw werden ingeschreven in augustus 2024, ten opzichte van 721 voor dezelfde periode in 2023. Over de eerste acht maanden van 2024 is het aantal inschrijvingen van tweedehands-speedpedelecs met +20,0% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2023, en met +40,9% ten opzichte van 2022.
Op de tweedehandsmarkt overheersen de particulieren met een marktaandeel van 92,9% , gevolgd door bedrijven met 5,5% en leasing met slechts 1,6%.
Deze cijfers duiden op een aanhoudende positieve dynamiek in de markt voor tweedehandse snelle fietsen. Leasefietsen komen na enkele jaren op de markt als betaalbare tweedehands exemplaren indien de eigenaar ervoor kiest om dat model in te ruilen voor een moderner exemplaar. Dat opent perspectieven voor wie op zoek is naar een snel maar betaalbaar alternatief. Bovendien een goed voorbeeld van een circulair product!
Inschrijvingen nieuwe en tweedehands-speedpedelecs per provincie (cumul 2024)
Vergeleken met juni vorig jaar merken we grote verschillen tussen nieuwe en tweedehands-speedpedelecs in de Belgische provincies. In 2024 blijven zowel nieuwe als tweedehands-speedpedelecs een overwegend Vlaams fenomeen. Vlaanderen is goed voor respectievelijk 94,6% (nieuw, 8.655 eenheden op een totaal van 9.145) en 91,1% (occasie, 5.015 eenheden op een totaal van 5.503) van de markt.
Alle Vlaamse en Waalse provincies laten een daling optekenen voor nieuwe speedpedelecs in vergelijking met 2023. De procentuele dalingen variëren van -2% tot -44%, met Namen (-44%), Henegouwen (-39%) en Luik (-36%) als uitschieters. Oost-Vlaanderen beperkte de schade dan weer tot slechts -2%.
Aan de andere kant tonen alle provincies (behalve Luik en Henegouwen) een aanzienlijke groei van tweedehands-speedpedelecs tijdens de eerste acht maanden van 2024 vergeleken met 2023. De stijgingen varieerden van +10% tot +49%, waarbij provincies als Waals-Brabant (+21%), Antwerpen (+23%), en Oost-Vlaanderen (+30%) alsook Brussel (+49%) een mooie groei lieten optekenen.