Regenmaanden remmen de verkoopcijfers van speedpedelecs
Nieuwe SP’s lopen terug ten voordele van tweedehandsexemplaren
Na de eerste negen maanden van 2024 is er één grote constante merkbaar op de speedpedelecmarkt: de inschrijvingen van nieuwe speedpedelecs lopen terug ten voordele van tweedehandsexemplaren. Ook in september werd deze trend bevestigd. Terwijl het aantal inschrijvingen van nieuwe SP’s daalde met -13,9%, blijft de tweedehandsmarkt verder groeien met 2,1%. Zo zijn 10.189 van de 16.466 ingeschreven speedpedelecs op de markt nieuw en 6.277 tweedehands.

Een moeilijk jaar voor de gehele fietsmarkt
“Ondanks het groeiende vertrouwen in de fiets als duurzaam mobiliteitsmiddel, stagneert de verkoop. 2024 is duidelijk een moeilijk jaar voor de gehele fietsmarkt, deels door het slechte weer. Ook de nieuwverkoop van speedpedelecs volgt die dalende trend. De consument die in tijden van deze dalende koopkracht zijn centen optimaliseert, heeft dan ook terecht vertrouwen in tweedehandsexemplaren”, verklaart Frank Glorieux, algemeen secretaris van Traxio Velo.
Hoewel er nog steeds beduidend meer nieuwe speedpedelecs worden gekocht, tonen de cijfers van 2023 en 2024 een significante verschuiving in het marktaandeel. Terwijl nieuwe SP’s in 2023 nog goed waren voor 70,1% op de markt, daalde dit marktaandeel tot 61,9% in 2024. Het aandeel tweedehandsexemplaren steeg bijgevolg van 29,1% in 2023 naar 38,1% in 2024. Omdat de occasiemarkt nog aan het begin van de groei staat, blijft de markt vrij stabiel tegenover voorgaande jaren.

Leasing- en cafetariaplannen moeten slinkende nieuwmarkt boosten
Gedurende de eerste negen maanden van 2024 vertoonde de markt voor nieuwe speedpedelecs een aanzienlijke daling ten opzichte van 2023. Zo is het totale aantal inschrijvingen met -17,9% gedaald van 12.412 registraties in 2023 naar 10.189 registraties in 2024.
“Het slechte weer van dit jaar heeft zeker een negatieve impact gehad op de nieuwmarkt”, zegt Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie Traxio. “Met het oog op een structureel voldoende hoge instroom voor occasies in de toekomst is het echter belangrijk om deze markt opnieuw aantrekkelijk te maken. De ruimere verspreiding van leasing- en cafetariaplannen, die vanaf 2025 ook beschikbaar zijn voor federale ambtenaren en werknemers in het onderwijs, moeten dit haalbaar maken.”
In de eerste negen maanden van 2024 werden 2 op de 3 nieuwe speedpedelecs ingeschreven door niet-particulieren (63,7%). Ongeveer de helft van de inschrijvingen (49,2%) is afkomstig van leasing, wat het cruciale belang van deze markt benadrukt. Toch liet dit segment een stevige daling optekenen van -18% in september 2024. Het aantal registraties uitgevoerd door particulieren (36,3%) neemt het hardst af met -21,1%. En ook het aandeel zakelijke klanten (14,4%) kent een krimp van -8,5%.

Tweedehandsexemplaren: het betaalbare en duurzame alternatief
In september 2024 werden 774 tweedehandsspeedpedelecs ingeschreven. Dat zijn er 2,1% meer ten opzichte van de 758 exemplaren in september 2023. Over de eerste negen maanden van 2024 is het aantal inschrijvingen van tweedehands-SP's met 17,4% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2023 en met 39,3% ten opzichte van 2022. Deze cijfers duiden op een aanhoudende positieve dynamiek in de markt voor tweedehands snelle fietsen.
Op de tweedehandsmarkt overheersen particuliere inschrijvingen met een marktaandeel van 93%, gevolgd door bedrijven met 5,6% en leasing met slechts 1,4%. Deze cijfers bewijzen dat de speedpedelec een duurzaam mobiliteitsmiddel is, dat als occasie steeds toegankelijker wordt voor een grote groep gebruikers. Vrijgekomen leasefietsen openen dan ook perspectieven voor wie op zoek is naar een snel maar betaalbaar en circulair alternatief.


Vlaanderen blijft speedpedelecmarkt domineren
Ook de provinciale cijfergegevens laten een algemene afname zien voor nieuwe SP's, terwijl tweedehandsexemplaren bijna overal aan populariteit toenemen. Quasi alle provincies laten een daling optekenen voor nieuwe speedpedelecs in vergelijking met 2023. De procentuele dalingen variëren van een status quo voor Oost-Vlaanderen en Luxemburg tot -36% voor Henegouwen en Luik en zelfs -37% voor Namen.
Anderzijds tonen alle provincies – behalve Luik – een aanzienlijke groei van tweedehands-SP’s tijdens de eerste negen maanden van 2024. De stijgingen variëren hierbij van 1% tot 48,4%, waarbij Waals-Brabant (+26,7%), Antwerpen (+22,5%), alsook Brussel (+48,4%) een mooie groei lieten optekenen.
In 2024 blijven zowel nieuwe als tweedehandsspeedpedelecs overwegend een Vlaams fenomeen. Zo is Vlaanderen goed voor respectievelijk 94,4% (9.623 nieuwe eenheden op een totaal van 10.189) en 90,9% (5.705 occasie-eenheden op een totaal van 6.277) van de markt.
