Leasing en verhuur

Een nieuw record voor tweedehands-speedpedelecs in 2024

Nieuwmarkt overleeft dankzij groeiende leasemogelijkheden

Nieuw vs tweedehands speedpedelecs Traxio december 2024
In tegenstelling tot het moeilijke jaar voor de fietssector, heeft de tweedehandsmarkt voor speedpedelecs een recordjaar achter de rug

Na enkele gloriejaren is de markt voor nieuwe speedpedelecs afgekoeld in 2024. Toch heeft de tweedehandsmarkt – in tegenstelling tot het moeilijke jaar voor de gehele fietssector – opnieuw een recordjaar achter de rug. Zo werden er in totaal maar liefst 8.050 tweedehands-speedpedelecs ingeschreven, goed voor een groei van 18,3% ten opzichte van 2023. “En dat succesverhaal is nog niet ten einde”, verklaart Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie Traxio.

Leasing neemt de touwtjes in handen op de nieuwmarkt

De populariteit voor speedpedelecs (SP’s) is de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen. De markt voor nieuwe exemplaren is op acht jaar tijd met maar liefst 133,5% gegroeid. In 2024 werden 12.935 nieuwe speedpedelecs ingeschreven. Hoewel dit een daling van 17,5% is ten opzichte van 2023, blijven de vooruitzichten positief voor verdere groei. Zo geven fietshandelaars aan dat er in de laatste weken van 2024 opnieuw meer bestelbonnen zijn ondertekend voor nieuwe SP’s.

Nieuw speedpedelecs Traxio december 2024
Hoewel het aantal nieuwe speedpedelecs met 17.5% daalde, blijven de vooruitzichten positief voor verdere groei

In de laatste twee jaar is de verkoop van nieuwe speedpedelecs voornamelijk toe te schrijven aan leasingmodellen. In 2024 domineerde dit segment met een aanzienlijk marktaandeel van 50,9%. Leasing biedt dan ook flexibele voordelen, zoals minder administratie, geen zorgen over onderhoud, verzekering of restwaarde. Bovendien wordt leasing steeds toegankelijker, zowel in de privésector als bij de overheid. Zo krijgt ook het onderwijspersoneel de mogelijkheid tot leasing vanaf 2025.

Daar waar particulieren in 2023 bijna de helft van de verkoop voor hun rekening namen, is hun marktaandeel in 2024 gezakt tot slechts 35,1% (-22,6%). Ook bedrijven zien hun aandeel ondertussen behoorlijk dalen tot 13,9% (-10,9%). Vraagstukken voor de speedpedelecsector zijn nu vooral hoe particulieren kunnen worden aangemoedigd om snelle fietsen aan te schaffen en of de stijging van het aantal leasings deze dalingen in de toekomst kan compenseren.

Nieuw eigenaar speedpedelecs Traxio december 2024
In 2024 domineerde het leasesegment met een marktaandeel van maar liefst 50,9%

Bloeiende tweedehandsmarkt zorgt opnieuw voor recordjaar

De tweedehandsmarkt voor speedpedelecs is in korte tijd explosief gegroeid. Zo bereikte het aantal inschrijvingen in 2024 al bijna twee derde (62,2%) van het aantal nieuwe speedpedelecs. Gecumuleerd over het volledige jaar groeide het aantal tweedehandsexemplaren met 18,3% tegenover 2023, met 41,6% tegenover 2022 en met 166,9% tegenover 2021. Dit betekent dat het aantal tweedehands-SP’s in 2024 bijna verdrievoudigd is ten opzichte van 2021.

Na enkele jaren worden nieuwe leasefietsen vervangen, waardoor deze speedpedelecs vrijkomen op de tweedehandsmarkt. Uiteraard zijn er ook particuliere kopers die hun snelle fiets graag inruilen voor een moderner exemplaar. Hierdoor groeit het aanbod van kwalitatief hoogstaande speedpedelecs op de tweedehandsmarkt. Dankzij de zeer aantrekkelijke prijs wordt verwacht dat de occasiemarkt nog wel even zal blijven groeien.

Tweedehands speedpedelecs Traxio december 2024
Het aantal inschrijvingen bereikte in 2024 al bijna twee derde (62,2%) van het aantal nieuwe speedpedelecs

Provinciale cijfers ontregeld door leasingsegment

Speedpedelecs blijven voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid. Hoewel Antwerpen jarenlang koploper was binnen het segment van nieuwe speedpedelecs, zakte het aandeel in 2024 met 20,8%. Oost-Vlaanderen neemt de leiding (-4,7%), waardoor ook Vlaams-Brabant terugvalt naar de derde plaats (-26,2%). Limburg staat mooi op de vierde plaats (-18%), terwijl ook West-Vlaanderen heel wat moet inboeten en de top vijf afsluit (-20,3%).

Regio speedpedelecs Traxio december 2024
Speedpedelecs blijven voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid

De reden van deze opschudding in de provinciale resultaten ligt voor de hand: in Antwerpen en West-Vlaanderen zijn namelijk minder fietsleasingmaatschappijen gevestigd, waardoor ze een groter aandeel aan particuliere inschrijvingen tellen. En laat het net dat laatste segment zijn dat de grootste klappen te verduren krijgt.

Hoewel werknemers in Wallonië nu ook kunnen genieten van aanzienlijke premies voor woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van nieuwe speedpedelecs in Brussel en Wallonië een randverschijnsel in vergelijking met Vlaanderen. Dit komt omdat speedpedelecs in Wallonië moeilijk op gang geraken door onder andere de zwakkere fietsinfrastructuur, lagere filegraad en concurrentie met gewone fietsen en steps.

In tegenstelling tot deze disproportionele cijfers vertonen alle provincies, behalve Luik, een aanzienlijke groei van tweedehands-speedpedelecs in 2024. Deze stijgingen varieerden van 1% tot 46%, waarbij Brussel (+45,6%), Antwerpen (+22,3%), West-Vlaanderen (+19,9%) en Waals-Brabant (+19%) de grootste vooruitgang lieten optekenen.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Suzanne Lazar

Meer weten over

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine