Leasing en tweedehands stuwen speedpedelecmarkt
Markttrends in mei 2025: leasing groeit, verkoop daalt
In mei 2025 werden 1.094 nieuwe speedpedelecs ingeschreven, een daling van 13,4% ten opzichte van dezelfde maand in 2024. Over de eerste vijf maanden klokt de nieuwmarkt af op 5.691 stuks, wat 3,7% minder is dan vorig jaar. De cijfers vertonen minder pieken en dalen dan in vorige jaren, maar blijven structureel wat lager.
Opvallend is de sterke toename van leasing: 61,5% van alle nieuwe inschrijvingen komt intussen uit dit kanaal, een stijging van 15,7% in vergelijking met 2024. Die groei compenseert deels de terugval bij particuliere aankopen (-30,6%) en bij bedrijfsinschrijvingen (-8,4%). Sinds kort kunnen ook federale ambtenaren en onderwijspersoneel fietsen leasen, wat naar verwachting op termijn een positief effect zal hebben op de inschrijvingen.
Tweedehandsmarkt op kruissnelheid
De markt voor tweedehands-speedpedelecs blijft stevig doorgroeien. In mei 2025 werden 851 occasies ingeschreven (+17,1% op jaarbasis), goed voor een totaal van 3.570 stuks over de eerste vijf maanden van het jaar. Dat is een stijging van 10,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024, en zelfs +41,6% in vergelijking met 2023.
Deze groei is voor een groot deel toe te schrijven aan het vrijkomen van leasefietsen die na enkele jaren circulair hergebruikt worden. Particulieren vormen de belangrijkste groep binnen dit segment en grijpen hun kans op betaalbare alternatieven voor nieuwe modellen.
Marktdynamiek: nieuw versus tweedehands
De verschuiving binnen de markt is duidelijk: in 2023 was 26,8% van de inschrijvingen tweedehands, in 2024 al 35,3% en in 2025 stijgt dit tot 38,5%. Nieuwe inschrijvingen dalen in verhouding, maar blijven numeriek dominant met 61,5% marktaandeel.
Volgens sectororganisatie TRAXIO bevestigt deze evolutie de maturiteit van de speedpedelec als vervoersmiddel. De combinatie van leasing en een goed draaiende tweedehandsmarkt zorgt voor een breder en toegankelijker aanbod voor uiteenlopende gebruikersprofielen.
Regionale verschillen en toekomstperspectief
Op regionaal vlak springt Oost-Vlaanderen eruit met 41,3% van alle nieuwe inschrijvingen, een aandeel dat volgens TRAXIO mede verklaard wordt door het succes van fietsleasing in die provincie.
De verwachting is dat de ruimere toegang tot fietsleasing bij overheidsdiensten en onderwijsinstellingen in de tweede helft van het jaar voor een heropleving van de nieuwmarkt zal zorgen. Intussen blijft de tweedehandsmarkt het tempo bepalen.