Onderhoud - revisiePremium

Slim onderhoud van de toekomst voor Defensie

Koninklijke Landmacht, Universiteit Twente en World Class Maintenance

Onderhoud is voor de Koninklijke Landmacht altijd al een belangrijk speerpunt geweest om het vele materieel waarover dit krijgsmachtonderdeel beschikt, duurzaam te kunnen inzetten. Daarbij wordt 'slim onderhoud van de toekomst' steeds belangrijker. Niet alleen omdat de wereldwijde ontwikkelingen de noodzaak van een goed uitgeruste krijgsmacht benadrukken, maar ook omdat geschoolde medewerkers niet voor het oprapen liggen én de gebruikte technieken steeds complexer worden. Om die reden heeft het MatlogCo begin 2023 afspraken gemaakt met de Universiteit Twente, NLDA en FME-organisatie World Class Maintenance om de samenwerking te intensiveren.

Landmacht foto 3
Brigade-Generaal Mark Bours is commandant van het MatlogCo en werkt graag samen met WCM en Universiteit Twente om het onderhoud opnieuw ‘op scherp’ te zetten

Hernieuwd belang

Het MatlogCo - Materieellogistiek Commando - is verantwoordelijk voor het onderhoud aan alle landsystemen van de Nederlandse Krijgsmacht. Al jaar en dag werkt dit commando op basis van assetmanagement, maar heeft door de bezuinigingen de afgelopen jaren keuzes moeten maken en werk moeten minimaliseren of uitbesteden. Nu het belang van een sterke Krijgsmacht meer prioriteit krijgt en er ook weer meer financiële middelen beschikbaar zijn, is het tijd om het onderhoud opnieuw te bezien.

Brigadegeneraal Mark Bours is commandant van het MatlogCo en weet: "In dezelfde jaren hebben de ontwikkelingen op het gebied van assetmanagement ook niet stilgestaan, wat betekent dat we opnieuw moeten gaan kijken wat nog bruikbaar is, maar vooral waar het anders moet. Niemand zal ervan opkijken dat we daarbij een focus leggen op 'slim onderhoud'. Daar wordt op diverse vlakken binnen de hele Krijgsmacht al aan gewerkt, maar specifiek voor het MatlogCo schrijven we nu een twee- tot vijfjarenplan waarmee we op een andere manier naar - nu nog vaak traditionele - processen kijken om deze vervolgens te verbeteren."

Bours noemt een voorbeeld: "Veel van ons materieel heeft een 'jaarbeurt'; daar wil ik vanaf. Met de huidige mogelijkheden op het vlak van sensoren, data-analyse, communicatie en algoritmes zouden we onderhoud veel beter moeten kunnen afstemmen op de daadwerkelijke noodzaak, het toestandsafhankelijk onderhoud. Ook gaan we opnieuw kijken naar kennisborging. We willen voorkomen dat kennis en ervaring binnen de eigen gelederen verdwijnt als gevolg van uitbesteden. Die hebben we namelijk gewoon zelf nodig om in eigen huis te kunnen ontwikkelen, maar ook om zelf onderhoud te kunnen uitvoeren tijdens uitzendingen of in een grootschalig conflict."

Summer School

Voor het opstellen van een gedegen maar praktisch plan, heeft het MatlogCo begin 2023 de samenwerking met de Universiteit Twente en World Class Maintenance opnieuw bevestigd. De nadruk op 'opnieuw', omdat er tien jaar geleden al de eerste Summer School startte als onderdeel van World Class Maintenance. Hierin worden de nieuwste theoretische inzichten door afgevaardigden van zeven Nederlandse universiteiten gepresenteerd. Defensie op zijn beurt faciliteert in de locatie en faciliteiten en heeft al diverse keren een praktijkcase beschikbaar gesteld waaraan de deelnemers kunnen werken; niet alleen op technisch vlak maar ook op andere assetmanagementaspecten zoals leiderschap en logistiek.

Defensie onderhoud foto 12
Het onderhoud binnen het MatlogCo is op dit moment afgestemd op vredestijd. Om voertuigen ook in andere tijden het benodigde onderhoud te geven, zijn veranderingen in processen nodig

Praktijkcase: Scania

Een aansprekende case uit 2021 betrof het onderhoud aan de nieuwe vrachtwagens van Defensie die door Scania zijn geleverd. De vraag aan de studenten luidde: "Hoe kan Defensie samen met de assethouders de beschikbare onderhoudsinnovaties gebruiken om de onderhoudsprestatie van de transportsystemen te verbeteren?"

"We leggen de focus op 'slim onderhoud'"

Bours: "Nieuw voor ons was dat we indertijd hadden besloten om bij de nieuwe Scania-vrachtwagens het gehele onderhoud uit te besteden. Je loopt dan ook tegen vraagstukken aan als: hoe doe je dat met datasharing en training op lange termijn? Daarbij: in oorlogssituaties moeten de voertuigen uit het contract kunnen worden gehaald in verband met veiligheid en vertrouwelijkheid. De gekozen contractvorm en de beschikbare technologie boden interessante mogelijkheden en uitdagingen richting slim onderhoud."

Landmacht foto 5
Ondertekening samenwerkingsovereenkomst door prof. dr. H.A. Akkermans (WCM), kolonel P. van Iersel (Defensie/TCL), brigade generaal ir. drs. R. Rietbergen (toenmalig commandant MatlogCo), prof. dr. ir. P.J. Oonincx (NLDA) en prof. dr. ir. H.F.J.M. Koopman (Universiteit Twente)

Directeur (en 'trekker') van de WCM Summer School is Jan Braaksma. Tevens universitair hoofddocent en beheerder van de leerstoel Asset Management & Maintenance Engineering aan de Universiteit Twente. Hij weet: "Het is een van de vele voorbeelden die aangeven dat onze studenten niet alleen maar fundamenteel wetenschappelijk onderzoek doen. Integendeel. We zoeken binnen onze leerstoel nadrukkelijk naar de brug tussen theorie en praktijk en dat vaak in nauwe samenwerking met partners uit het bedrijfsleven."

"Gaat het om Defensie, dan doen we dit niet alleen binnen de WCM Summer School, maar zijn er ook andere initiatieven waarin Defensie participeert zoals het Young WCM-innovatieprogramma, de UT Master Class serie Asset Management & Maintenance Engineering. Verder denken we na over op maat te ontwikkelen masterclasses en een samenwerking in Maintenance fieldlabs met het Technology Center Land (zie kader)."

Summer school 2023
De casestudy van de Summerschool 2023 richt zich op het optimaliseren en flexibiliseren van het onderhoudsconcept van de bestaande Cougar-transporthelikopter, maar ook op het nadenken over het onderhoud van zijn opvolger: de H225M Caracal. Door de huidige onderhoudsprocessen te flexibiliseren kan Defensie zich voorbereiden op deze introductie van deze nieuwe helikopter begin 2028.Landmacht foto 2Het versterken van Special Operations Force-capaciteit voor operaties op land en op zee is een speerpunt uit de vorig jaar verschenen Defensienota. De nieuwe helikopters van het type H225M Caracal voldoen hieraan.

Onderhoud van de toekomst

De zojuist genoemde voorbeelden vormen wat Bours betreft een uitstekende basis om met dezelfde partijen een plan op te stellen voor het MatlogCo om hierin het 'onderhoud van de toekomst' te concretiseren. Bours: "Deze benadering sluit goed aan bij de Defensie Visie 2035, waar de nadruk wordt gelegd op het ontwikkelen van een technologisch hoogwaardige organisatie met onder andere een focus op onderhoud."

Het samenwerkingsverband - waarbij ook de Nederlandse Defensie Academie in Breda (NLDA) is betrokken - richt zich nu op het evalueren van de huidige inrichting van het MatlogCo, waarbij in eerste instantie de processen worden bekeken: welke processen lopen goed, waar is verbetering nodig met als logische vervolgvraag: hoe dan? Het zoeken en formuleren van een antwoord op vooral de laatste vraag is bij uitstek geschikt voor een stage- of afstudeeropdracht. Of zoals Bours het noemt: "Wij beschouwen de processen, de studenten gaan de diepte in waar dit nodig is."

Landmacht foto 6
De E-Fennek is het resultaat van een leerproject naar de mogelijkheden van elektrificatie van landmachtvoertuigen. Beslissingen hieromtrent hebben ook gevolgen voor het benodigde onderhoud (gereedschappen, kennis, veiligheid, enz.)

Thema's

Een aantal concrete thema’s dat inmiddels is geselecteerd, betreft:

  • De monteur van de toekomst
  • ISO 55000
  • Flowbeheer

Bours: "Uiteraard is dit niet dekkend om het MatlogCo perfect te maken. Daarvoor zijn eenvoudig de middelen en mensen niet toereikend. Je zult dus een keuze moeten maken en je daarbij afvragen: waar wil je over vijf jaar staan en wat moet er gebeuren om dat voor elkaar te krijgen?"

Landmacht foto 7
Onderhoud zal altijd voor een deel handwerk blijven. Nieuwe technologieën ondersteunen bij het vaststellen van het juiste moment

Monteur van de toekomst

Een profielschets maken van de monteur van de toekomst is een interessant en relevant thema. Dr. ir. Willem Haanstra is universitair docent op de leerstoel Asset Management & Maintenance Engineering bij de faculteit Engineering Technology van de Universiteit Twente. Hij geeft aan: "De monteur van de toekomst heeft niet alleen te maken met nieuwe technologieën in de systemen waaraan hij werkt, maar ook met ontwikkelingen op het vlak van smart maintenance, logistiek en de samenwerking met verschillende partijen. Dat vraagt om andere en nieuwe competenties."

"Kijk je naar nieuwe technologieën, dan valt te denken aan de gereedschappen die je nodig hebt om elektrische voertuigen te onderhouden en de bijbehorende risico's van werken met hoge spanningen en stromen. De monteur van de toekomst moet echter ook verstand hebben van data loggen, uitlezen en interpreteren, van samenwerken met toeleveranciers en specialisten en meer dan ooit rekening houden met Life Cycle Management en circulariteit."

Assetmanagement

ISO 55000 is een assetmanagement dat zich richt op het in stand houden en vergroten van de waarde van assets voor de organisatie en haar stakeholders. Daarbij wordt gestreefd naar een goede balans tussen prestaties, risico's en kosten. Thema's als duurzaamheid (circulariteit) en veiligheid komen hierbij nadrukkelijk aan bod. Haanstra: "Het bijbehorende onderzoek vanuit de UTwente richt zich op verbeteringen in assetmanagement bij de Landmacht door onder andere te kijken naar bedrijven die qua logistiek vergelijkbare dingen doen."

"De monteur van de toekomst heeft te maken met ontwikkelingen op het vlak van smart maintenance"

Flowbeheer

Flowbeheer heeft tot slot alles te maken met logistiek. Bours: "Een groot verschil tussen het MatlogCo en het bedrijfsleven is onder meer het feit dat de kans altijd bestaat dat wij elders moeten optreden. De huidige MatlogCo-organisatie is afgestemd op onderhoud in vredestijd. Dat betekent dat het materieel grotendeels in onze eigen werkplaats of bij civiele partners wordt onderhouden en dat daar ook de logistieke processen op zijn ingericht. Daarbij wordt het onderhoud voor 80% uitgevoerd door burgermedewerkers die in de meeste gevallen niet zijn opgeleid om te werken onder gevechtsomstandigheden."

Landmacht foto 8
Onderhoud in Leusden: nieuwe inzichten in processen leiden in de toekomst wellicht tot een andere onderhoudsplanning

"Wanneer het dus zover komt dat we ons materieel elders moeten inzetten om bondgenoten te ondersteunen, dan moet je vooraf weten hoe je het onderhoud oppakt. Kan dit direct ter plaatse? Richt je in naburige landen onderhoudshubs in waar je snel en direct terechtkunt? En zijn dit dan alleen locaties of volledig ingerichte werkplaatsen met tools en specialisten?"

"De kans is groot dat we in kritieke situaties optrekken met onze Duitse collega’s en dan is het weer handig wanneer je met dezelfde systemen werkt zodat je onderhoud, capaciteit en kennis kunt delen. Dat betekent dat we onze eigen mensen maar misschien ook onze reservisten flexibel en multidisciplinair moeten opleiden. In eerste instantie militair, maar ook in staat om handmatig en digitaal te sleutelen aan onze systemen."

Defensie onderhoud foto 13
Jan Braaksma (directeur van de WCM Summer School en hoofddocent aan de Universiteit Twente, links) en Willem Haanstra (docent aan de Universiteit Twente, rechts)

Technology Center Land
Om alle kennis die in de diverse initiatieven wordt ontwikkeld te bundelen, is in 2023 een start gemaakt met de ontwikkeling en fysieke bouw van het Technology Center Land in Leusden. Deze moderne faciliteit vervangt de oude huisvesting van de Afdeling Techniek en is bewust ontwikkeld voor de instandhouding en beproeving van de grondgebonden systemen maar ook om - door 'Concept Development & Experimentation' - een intensieve samenwerking met kennisinstituten mogelijk te maken. Het zal dan ook ruimte bieden voor kortdurende innovatieprojecten, doorontwikkeling van bestaande systemen en fungeren als co-locatie voor diverse grondgebonden Defensiebrede kennis- en innovatiecapaciteiten.
Bours: "Naast het vernieuwen van het instandhoudingsproces gaat het hier ook om situational awareness en situational understanding, virtuele of augmented reality, onderwijs, etc. De Landmacht nodigt de industrie uit om met voorstellen te komen die kunnen uitmonden in kort- maar zeker ook langlopende, duurzame samenwerkingsverbanden."

Landmacht onderhoud foto 10
Het nieuwe Technology Center Land (architect Felix Claus Dick van Wageningen Architecten - Artist impression (visie ontwerp architect) door bmd3d)

We gaan een fantastische samenwerking tegemoet

Alle partijen kijken uit naar het toekomstig verloop van de samenwerking. Braaksma: "Met de aanpak zoals we deze nu hebben geformuleerd, blijven alle partijen een volwaardig gespreks- en sparringpartner met ieder zijn eigen kennis, ervaring, eisen en wensen. Vier keer per jaar hebben we groot overleg over de voortgang, waarin we de wensen van de betrokken partijen bespreken en met elkaar afstemmen over de samenwerking."

"Het doel is MatlogCo te ondersteunen in het professioneel, efficiënt en duurzaam inrichten van haar processen en de universiteiten op wetenschappelijk niveau kunnen laten meewerken aan relevante maatschappelijke en technische vraagstukken. Daarbij worden ook de NLDA en andere Nederlandse universiteiten betrokken. World Class Maintenance is en blijft in deze de verbindende factor die de juiste partijen voor ieder project weet te vinden."

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door ing. Marjolein de Wit-Blok

Meer weten over

Gerelateerde artikels

“herbestemming is zowel historisch als ecologisch de meest logische keuze”

Adriaan linters nestelt zich al meer dan 40 jaar als een luis in de pels van overheden, besturen en projectontwikkelaars die in hun zoektocht naar economische opportuniteiten al te snel voorbijgaan aan de historische en ecologische ...

Interview met frank schlehuber, directeur aftermarket bij clepa

De revisiemarkt is de onverdiende status van ‘vijfde wiel’ in de recyclingindustrie al een tijdje ontgroeid. hoewel ze lang de eigen identiteit bijster was, staat onderdelenrevisie nu als een eigen niche stevig op zichzelf. het tij keerde in september 2016, toen eindelijk de identiteit en definities rond revisie werden vastgelegd. dat bleek een absolute zegen voor de sector. ons leek het daarom een goed moment voor een diepgaand gesprek met frank schlehuber, directeur aftermarket bij clepa, de ‘european association of automotive suppliers’, het overkoepelende orgaan voor de toeleveringsbedrijven binnen de automotive wereld. de organisatie werd al in 1959 opgericht en behartigt de belangen van de meest prominente toeleveranciers in de automobielindustrie.

De engelse oldtimer 18 - revisie ophanging

De engelse oldtimer 18 - revisie ophanging de engelse oldtimer - ep. 18 - revisie ophanging in deze reeks van diy on wheels krijgt een austin cooper s uit 1964 een body off restauratie. in de vorige aflevering werd het motorblok volledig afgewerkt en nu begint carl aan de revisie van de onderdelen van de ophanging.

De engelse oldtimer 11 - revisie motorblok

De engelse oldtimer 11 - revisie motorblok de engelse oldtimer - ep.11 - revisie motorblok in deze aflevering trekken we terug naar het motorenrevisiebedrijf waar we samen met carl de revisie van het motorblok en de cilinderkop kunnen volgen. er wordt gehoond, geboord, gevlakt en geslepen. ook alles wat vervangen moeten worden, wordt vernieuwd, zodat ze later weer gemonteerd kunnen worden.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine