BadkamertoebehorenPremium

De belangrijkste trends in badkamermeubilair anno 2024

badkamermeubilair Wenko 1
Decoratie of accessoires worden geregeld in combinatie met badkamermeubelen verkocht (Wenko)

Naast een ruimte om te wassen, is de badkamer voor velen ook een plek om tot rust te komen en te ontsnappen aan de waan van de dag. Behalve het bad en de douche heeft ook het badkamermeubilair een grote invloed op de uitstraling en sfeer van een badkamer. Dankzij mooie en comfortabele opbergmeubels voelt de consument zich er direct thuis. Als handelaar doet u er goed aan rekening te houden met een aantal trends en evoluties binnen dit segment. We zetten ze op een rijtje.

Trends badkamermeubilair, inzake ...

Vormgeving

De trend van 2024 op het gebied van badkamermeubilair is wat vormgeving betreft zonder twijfel lattenwerk. In alle mogelijke vormen en maten: horizontaal, verticaal, massief en in folie. Latten creëren een warme sfeer in de badkamer. Het is natuurlijk wel belangrijk dat het latmateriaal bestand is tegen een vochtige ruimte. Tropisch hardhout en waterproof kunststof zijn voorbeelden van materialen die over het algemeen goed bestand zijn tegen een vochtige omgeving. 

Kleuren & materialen

De meest in het oog springende kleuren van 2024 zijn glanzend wit, mat wit, natuur eik, donker eik (cognackleur) en mat zwart blijft ook nog steeds belangrijk. Zwart komt vooral tot uiting in wastafels van porselein - een materiaalsoort dat erg in trek is. Daarnaast scoren opbouw waskommen momenteel goed. 

Badkamermeubilair allibert 1
Glanzend wit en mat wit zijn nog altijd populaire kleuren (Allibert)

Een badkamermeubel wordt meerdere keren per dag gebruikt door verschillende personen in huis. Het moet dus tegen een flinke stoot kunnen. Meubelplaat en mdf zijn daarom vaak gebruikte materialen in de meubelproductie. Ze zijn stevig, waterdicht en relatief betaalbaar. Voor de beschermingslaag heeft de consument keuze uit onder meer melamine, laminaat en lakwerk.

Labels

Badkamermeubels in meubelplaat/MDF met het FSC® (Forest Stewardship Council)- of PEFCTM (Program for the Endorsement of Forest Certification)-duurzaamheidskeurmerk zijn vooral essentieel voor de verkoop aan de grotere DIY-ketens. De vraag naar dergelijke labels komt op het moment niet echt van de consument. 

De labels zijn echter wel van belang voor consumenten bij een aankoop met ecocheques. De klant is niet echt bezig met het label op zich, maar het feit dat er met ecocheques betaald mag worden, kan mensen stimuleren om tot een aankoop over te gaan. U houdt hier dus het best rekening mee bij de samenstelling van uw badkamermeubelassortiment.

De meest opvallende kleuren van 2024 zijn glanzend en mat wit, natuurlijk en donker eiken, en mat zwart blijft ook belangrijk

Afmetingen 

Badkamermeubels zijn niet alleen praktisch, maar ook een belangrijk onderdeel van het interieur. Grote badkamermeubels moeten al een tijdje plaatsmaken voor de relatief kleinere formaten. De meest courante afmetingen van onderbouwkasten in DIY zijn 80 cm en 120 cm. Dit is uiteraard wel afhankelijk van de grootte van de kamer. In het geval van een kleinere badkamer zijn ondiepe onderkasten geschikt. Bij een grotere badkamer is het beter om een breed meubelstuk aan te bevelen voor een goede opslagcapaciteit. 

Minder kortingen en meer presentatie

badkamermeubilmair wenko2
Vaak worden goederen precies in de combinatie verkocht zoals het in de winkel gepresenteerd staat (Wenko)

De verkoopprijzen liggen beduidend lager dan vroeger. Klanten zijn vandaag namelijk minder bereid om veel geld neer te leggen voor een badkamermeubel. De merken spelen hierop in door hun prijzen te verlagen. Echter, retailers dragen soms ook zelf bij aan de prijsverlagingen door permanent te adverteren met grote kortingen. Dit kan voor de consument op een gegeven moment ongeloofwaardig overkomen.

In plaats van het aanbieden van de beste kortingen, zijn er ook andere manieren waarop de retailer zich kan onderscheiden. Zo is er binnen de sector meer en meer aandacht voor internetverkoop. Vandaag de dag is het belangrijk om consumenten ook online op de juiste manier te bedienen.

Een andere manier om je als retailer te onderscheiden, is door voldoende aandacht te schenken aan de presentatie. De juiste opstelling van je meubels geeft net dat beetje extra, waardoor de klant overtuigd raakt van het badkamerpotentieel. Vaak worden meubels, kranen, wasbakken en spiegels zelfs precies in de combinatie verkocht zoals ze in de winkel gepresenteerd staan. 

Goede verlichting en juiste decoratie

In de 'ideale wereld' worden alle aangeboden badkamermeubels daarom volledig opgezet in het rayon, zodat klanten ze in hun volle glorie kunnen bekijken en voelen. In de meeste winkels is dit echter niet mogelijk vanwege plaatsgebrek. Besteed daarom voldoende aandacht aan de nodige displays, infoborden, foldermateriaal, kleurenstalen etc.

badkamermeubilair allibert laatste
In plaats van het aanbieden van de beste kortingen, zijn er ook andere manieren waarop de retailer zich kan onderscheiden (Allibert)

Zorg zeker ook dat uw verkopers voldoende kennis van zaken hebben over de producten, zodat ze met het nodige advies de klant kunnen voorthelpen naar de juiste aankoop. Door een goede adviseur kan een winkelpunt zich onderscheiden van zijn concurrenten. Geef in de winkel bovendien voldoende aandacht aan een goede verlichting en de juiste decoratie, omdat klanten hier veel waarde aan hechten. 

Geef in de winkel voldoende aandacht aan een goede verlichting en de juiste decoratie, omdat klanten hier veel waarde aan hechten

Accessoires maken het verschil

Decoratie of accessoires worden namelijk geregeld in combinatie met badkamermeubelen verkocht. Vrijstaande- en wandaccessoires doen het wat dat betreft goed, zoals zeepdispensers, bekers, spiegels, handdoekhouders en haakjes. Deze formule werkt ook goed met bijvoorbeeld vuilbakken, weegschalen, krukjes, badmatten, (opberg)mandjes en eventueel zelfs toiletborstelhouders, toiletrolhouders, reserverolhouders en wandveiligheidsgrepen.

Indien het past qua ruimte is het dan ook interessant om de meubelen en accessoires zoveel mogelijk in testopstellingen te presenteren. Dat kan bijvoorbeeld door enkele opstellingen op de winkelvloer of online via een scherm in de winkel, al dan niet in 3D met aanklikmogelijkheid per artikel, met daarbij een opsomming van de getoonde artikelen. De klant wordt zo geïnspireerd en kan daarnaast zijn boodschappenlijstje voltooien.

badkamermeubilar allibert3
Vrijstaande- en wandaccessoires doen het goed, zoals zeepdispensers, bekers, spiegels en handdoekhouders (Allibert)

Standaardmodellen op voorraad

Consumenten willen hun goederen steeds sneller ontvangen nadat ze de bestelling hebben gedaan. Het is dus een pluspunt om voldoende producten op voorraad te hebben. Focus bij de samenstelling van uw assortiment op voldoende eenvoudige badkamermeubels in de standaardafmetingen en populaire kleuren. Een redelijke voorraad hiervan is aangewezen, omdat deze producten soms in grote hoeveelheden worden aangekocht, bijvoorbeeld voor appartementsgebouwen of grote projecten. Van de hoger geprijsde modellen is een grote voorraad minder noodzakelijk.

Zorg voor voldoende eenvoudige badkamermeubels in de standaardafmetingen en populaire kleuren

Extra service

Meestal worden badkamermeubels verkocht in een pakket met een bijbehorende wastafel, spiegel en bevestigingsmateriaal. Kraanwerk is niet inbegrepen, dus als u dit aanbiedt in uw zaak, heeft u alvast een streepje voor. Ook andere accessoires zoals lade-indelingen, handgrepen, losse spiegels en verlichting kunnen extra verkoop in de hand werken. U kunt ook overwegen om de installatie van de badkamermeubels aan te bieden als extra service.

Met medewerking van Allibert en Wenko

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Rick van de Lustgraaf

Meer weten over

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine