Retail & winkelsPremium

CIPAC hertekent beleid: van twee shifts naar één

Nabijheid, voorraad en advies: sleutelwoorden voor succes

CIPAC gebouw DIY
CIPAC, een groeiend familiebedrijf met 7 winkels, dankt zijn succes onder meer aan directe beschikbaarheid van professionele producten, gekwalificeerd personeel en een efficiënte e-shop

Het familiebedrijf CIPAC kende de laatste jaren een enorme groei. Het bedrijf wijt zijn succes aan de formule waarbij in alle zeven winkels de meeste producten direct beschikbaar zijn, alleen professionele kwaliteitsproducten te koop worden aangeboden, en het gekwalificeerd personeel in de winkels direct aanspreekbaar is. De efficiënte e-shop en de aangepaste facturatiewijze per klant zijn minstens even belangrijk.

Tussen 1.000 en 6.000 m²

Sint-Gillis

Benoit Beauthier
Benoit Beauthier leidt samen met zijn oom het bedrijf

We wandelen door de ruime winkel van het familiebedrijf CIPAC in Evere, vriendelijk begroet door alle medewerkers die we passeren, op weg naar het kantoor van Benoit Beauthier. We zijn vooral geïnteresseerd in de geschiedenis van CIPAC. "Zestig jaar geleden nam mijn grootvader een verfwinkeltje over in Sint-Gilles (Brussel)," begint Benoit Beauthier. "In het begin van de jaren '90 openden mijn vader en zijn broer een andere winkel op een nieuwe locatie in Sint-Gilles, waar ze ook ijzerwaren, gereedschappen en andere bouwafwerkingsproducten verkochten. Door de aankoop van aangrenzende panden groeide de zaak in tien jaar tijd van 100m² naar 1.500 m². Ik heb dit allemaal van dichtbij meegemaakt, aangezien we in de buurt woonden en je me vaak in de winkel kon vinden."

Waver

Ondanks deze evolutie werd het daar te klein om alles te stockeren. Vanuit die noodzaak werd in 2007 een filiaal geopend in een industriële zone in Waver. CIPAC blijft groeien en bouwt in 2014 een groot pand in Evere, waar het ook de kantoren vestigt. Helaas overlijdt Benoit zijn vader in 2014. Vanaf dat moment nemen Benoit en zijn oom Philippe samen de leiding van het bedrijf op zich.

Op naar zeven

De opening van het hoofdkantoor in Evere was meteen een groot succes. De werkzaamheden aan de Reyersviaduct, de aanslagen in 2016, de mobiliteitsproblemen in Brussel en de opkomst van talrijke nieuwe spelers op de markt hadden echter een impact op de Brusselse business. Het werd een prioriteit voor CIPAC om voor alle klanten in de ruime regio toegankelijk te blijven. Zo werd in 2017 een vierde winkel gebouwd in Gemblours, gevolgd door een vijfde in Woutersbrakel in 2022, en kort daarna, in 2023, een zesde en zevende in Anderlecht en Nannine (Namen). De zeven verkooppunten, variërend in grootte van 1.000 tot 6.000 m², behalen een omzet van ruim 27 miljoen euro.

Van twee shifts naar één

Covid dwingt tot herziening

"Tijdens de coronaperiode mochten we gelukkig open blijven. Om aan ieders vraag te kunnen voldoen terwijl we toch de maatregelen respecteerden, kozen we voor beperktere openingsuren met één team per winkel. We waren niet meer open van 7.00 uur tot 18.00 uur, maar van 7.00 uur tot 16.00 uur en we waren gesloten in het weekend. Sindsdien werken we niet meer in twee shifts, maar slechts in één. Dit had geen gevolgen voor ons personeelsbestand, aangezien na de coronaperiode interim medewerkers, mensen met een tijdelijk contract en gepensioneerden weggingen", legt Benoit Beauthier uit.

Corona CIPAC DIY
CIPAC heeft met haar zeven verkooppunten een uitstekende toegankelijkheid voor tal van klanten 

Krijtlijnen

"In die periode hebben we CIPAC gereorganiseerd, ons businessmodel herzien en een aantal richtlijnen vastgesteld. Bij elke winkel die we sindsdien openen, is het assortiment vastgesteld, samen met het aantal medewerkers dat nodig is om het verkooppunt draaiende te houden, enzovoort. Onze missie is om dé partner te zijn van professionals en de lokale marktleider te worden in ons expertisedomein, waarbij we ons onderscheiden door een persoonlijke en hoogwaardige service", gaat hij verder.

"Tegenwoordig moet alles direct beschikbaar zijn en tegen concurrerende prijzen worden aangeboden"

Voorraad, volume en vlakbij

Benoit Beauthier schrijft het succes van CIPAC onder meer toe aan het feit dat elke winkel een enorm uitgebreide voorraad heeft. "Tegenwoordig moet alles direct beschikbaar zijn en tegen concurrerende prijzen worden aangeboden. Bij CIPAC is dat het geval. In de regio's Brussel, Waals-Brabant en Namen is er altijd een CIPAC in de buurt."

PRO-programma

De professionals die CIPAC bedient, zijn werkzaam in sectoren zoals de bouw, onderhoud, industrie, administratie en enzovoort. De meerderheid van de klanten bestaat uit bedrijven uit de bouw- of renovatiesector met 1 tot 50 vakmensen in dienst. Aan de kassa kan direct worden afgerekend, of de facturatie kan achteraf plaatsvinden via een kredietlijn met betalingsvoorwaarden, indien het bedrijf een rekening heeft geopend. Voor bedrijven die deelnemen aan het PRO-programma van CIPAC, wordt de factuur naar wens opgemaakt per levering of voor meerdere leveringen tegelijk, per week, enzoverder. Dit is onafhankelijk van de fysieke winkel(s) waar de aankopen zijn gedaan.

Assortiment CIPAC
Benoit Beauthier schrijft het succes van CIPAC toe aan de uitgebreide voorraad in elke winkel, waar alles direct beschikbaar is
tegen concurrerende prijzen

Kwaliteitsproducten

One-stop shopping

Alle vakman-ondernemers vinden er zowel hun boorgerief als een schakelaar, een houten plank en een pot verf om een klus volledig te klaren. Daarnaast biedt CIPAC een ruime keuze aan werkkledij, ander elektrisch gereedschap, ijzerwaren, en nog veel meer. Bij CIPAC ben je dus aan het juiste adres voor one-stop shopping.

E-shop als 'achtste' winkel

Bij CIPAC vind je meer dan 100.000 referenties, waarvan een vijfde direct op voorraad is. Het betreft stuk voor stuk professionele kwaliteitsmerken. "Bestellen kan ook via onze e-shop, die als onze achtste winkel fungeert. Je kunt je bestelling afhalen in een van de zeven verkooppunten, of we kunnen het afleveren op de werf of bij de klant zelf. Dit is mogelijk in heel België en zelfs in heel Europa", zegt Benoit Beauthier.

"Onze leasingdienst biedt kleine en middelgrote ondernemingen feitelijk koopkracht"

Sales team

Regelmatig staat er een uitgebreide e-mailcampagne op het programma om opendeurdagen, promoties en nieuwe producten aan te kondigen. Daarnaast brengt CIPAC driemaal per jaar een promotiefolder uit en onderhoudt het bedrijf wekelijks een actieve aanwezigheid op sociale media. Bovendien beschikt CIPAC over een extern verkoopteam dat in heel het land actief is. Zij bieden professionele klanten een gepersonaliseerde dienstverlening om samen de beste oplossingen te vinden voor hun bouw- en renovatieprojecten.

Leasingdienst

"Kleine en middelgrote ondernemingen maken graag gebruik van onze leasing. We bieden hen in feite koopkracht, zodat ook zij de steeds duurder wordende machines kunnen aanschaffen. Deze formule geniet groot succes. Daarnaast bieden we een uitgebreide dienst na verkoop voor alle professionele merken die we verkopen, met gekwalificeerde technici in huis."

Gekwalificeerd personeel
 "Klanten kunnen altijd rekenen op consistente en deskundige hulp van ons gekwalificeerde personeel"

Gekwalificeerd personeel

Benoit Beauthier: "Doordat we slechts met één shift werken, zie je altijd dezelfde werknemers in elke winkel. Voor onze klanten is het belangrijk dat ze altijd dezelfde personen kunnen aanspreken voor professioneel advies. Al onze verkopers zijn gekwalificeerd en hebben elk een specifieke expertise. CIPAC heeft zich kunnen ontwikkelen dankzij de vaardigheden van haar medewerkers. Er bestaat geen specifieke 'opleiding in ijzerwaren', 'opleiding in gereedschappen' of 'verfschool'. We hebben altijd gezocht naar competente en ervaren medewerkers en op die manier ons productengamma steeds verder kunnen uitbreiden."

Toekomstige groeiplannen

En nu de belangrijkste vraag: hoe ziet de heer Beauthier de toekomst tegemoet na de mooie expansie van de laatste jaren? "Dat de bouwsector vertraagt, is voor ons allen duidelijk. In 2024 zullen we ons richten op consolidatie. We zijn ons er ook van bewust dat er op macro-economisch niveau nog onzekerheden zijn. Desondanks blijf ik optimistisch en zie ik nog steeds verdere uitbreiding van ons netwerk voor me. We zullen onze sterke punten blijven benutten om de groei van ons bedrijf voort te zetten."

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Charlotte De Noose
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine