Maldoy zet in op digitalisering om de klanten te ontzorgen
In Sint-Katelijne-Waver vinden we Maldoy Tools, Tuin en Cleaning, een familiebedrijf met meer dan 50 jaar op de teller. Aan het roer staat Martine Verworst, een ijzersterke dame met een sterke blik op de toekomst. Maldoy bouwt op de expertise van hun medewerkers, waarvan de meesten al minstens 15 jaar samenwerken met Martine. Ook de service die Maldoy biedt is van heel hoog niveau. Verschillende diensten en digitale tools vergemakkelijken de winkelervaring van hun klanten. “We streven ernaar hen op elk mogelijk vlak compleet te ontzorgen.”
Familiebedrijf
Hart van de tuinbouwsector
Maldoy bestaat al meer dan 50 jaar. De oorsprong van het bedrijf kan je vinden in de tuinbouw. “Niet zo vreemd”, vertelt Martine ons. “We bevinden ons hier in Sint-Katelijne-Waver namelijk in het hart van de tuinbouwstreek. De Belgische Tuinbouwveiling ligt hier op amper 500 meter vandaan.” Maldoy begon ruim 50 jaar geleden en specialiseerde zich onder meer in grondontsmettingen, loonwerk en beregening. Midden de jaren ’80 maakte Maldoy de omschakeling van loonwerk naar vakhandel. Die is door de jaren heen uitgegroeid tot drie gespecialiseerde afdelingen: Maldoy Tools, Tuin en Cleaning. Echter is tot op heden nog duidelijk zichtbaar dat Maldoy zijn oorsprong kende in de tuinbouw. Bij het binnenkomen in de Tools-afdeling valt het ruime aanbod aan pompen, waterslangen, koppelingen en beregeningstoebehoren meteen op. Echter hebben ze hiernaast ook alle andere artikels die in de betere ijzerwarenhandel te vinden zijn.
Derde generatie
“Mijn echtgenoot Jeff was van jongs af aan mee betrokken in het bedrijf van zijn ouders. Later ben ik hierin mee ingegroeid”, aldus Martine. Dochter Eline is zeven jaar geleden in de zaak meegestapt. Er werd dan ook geen moment getwijfeld om de zaak voort te zetten na het overlijden van Jeff in 2019. Ook zoon Cédric maakte drie jaar geleden zijn intrede. Samen zet de familie het levenswerk voort, en met succes. Met trots openden ze in september 2022 hun derde afdeling.
Drie afdelingen
Tools, Tuin & Cleaning
Bij het oprijden van de parking in kmo-zone Dreefvelden, waar Maldoy gevestigd is, onderscheiden we meteen drie gebouwen. “Maldoy kunnen we opdelen in drie afdelingen”, aldus Martine. “Het is begonnen met de afdeling gereedschappen, de winkel Tools. Daar hadden we al een klein aanbod grasmachines en tuinmateriaal. Door uitbreiding van dit aanbod, was er in 2014 nood aan meer ruimte. Maldoy startte met de bouw van een tuinafdeling, welke zich ook rond de centrale parking bevindt. Vorig jaar hebben ze hun groei voortgezet met de bouw van hun derde afdeling: Maldoy Cleaning. Deze drie afdelingen hebben elk hun eigen gespecialiseerd team. Zo probeert Maldoy aan alle noden van zijn klanten te voldoen.
Nieuwste afdeling
Hun nieuwste afdeling 'Maldoy Cleaning' is voor Maldoy geen onbekend terrein. Al jaren hebben ze expertise in stof- en waterzuigers, hogedrukreinigers en veeg- en schrobmachines. Met dit gamma kan Maldoy een pasklare oplossing bieden in diverse sectoren: van eenmanszaak tot grote industrie. Ook scholen en zorginstellingen zijn hier vaste klant. “Hoewel klanten hier kunnen binnenwandelen en het gewenste product mee naar huis nemen, komen wij voor schrob-zuigmachines liever ter plaatse om te demonstreren. Welke machine nodig is, hangt af van de ondergrond en het soort vuil. In een autogarage bijvoorbeeld blijven veel rubbersporen achter op een vloer. Dit vraagt een compleet andere aanpak dan in een tandartspraktijk of een supermarkt. We kijken mee met de klant welke machine voor hun gebruik het meest geschikt is. Tevens houden we rekening met het budget van de klant en welke tijdwinst het voor hen oplevert. Een dergelijke investering moet renderen.” Naast verkoop van reinigingsmachines, biedt Maldoy ook de mogelijkheid om machines te huren voor eenmalige poetsopdrachten.
BEDRIJFSWAGENINRICHTING
Daarnaast werd bij de bouw van de nieuwste afdeling ruimte voorzien om bedrijfswagens in te richten. Maldoy is al vele jaren invoerder van Tecnolam, een bekende naam in deze wereld. “We maken een ontwerp op maat en richten de bestelwagen in, volledig naar wens van de klant." Maldoy regelt het volledige proces, van ontwerp tot plaatsing. "Je kan hier met een lege bestelwagen arriveren, die laten inrichten, vullen met het nodige materiaal en vertrekken naar de eerste klant", vertelt Martine. "Dat maakt de cirkel rond."
“Je kan bij ons met een lege bestelwagen arriveren, die volledig laten inrichten, vullen met materiaal en vertrekken naar de eerste klant”
Grootste onderscheidende factoren
Service en knowhow
Een grote troef van Maldoy is het personeel. Met de meesten werkt Martine al meer dan 15 jaar samen. “Onze medewerkers kennen onze klanten door en door en hebben een grote technische kennis, wat vandaag de dag onmisbaar is in een fysieke winkel. Zij maken het mogelijk de klant te helpen op verschillende vlakken.”
UITGEBREIDE WEBSHOP
Maldoy probeert steeds mee te groeien met zijn klanten. Dit geldt ook op digitaal vlak. Sinds twee jaar beschikt Maldoy over een uitgebreide webshop met klantenportaal. Nog elke dag worden nieuwe artikels toegevoegd en wordt het gebruiksgemak voor de klant verbeterd. “We proberen ook elk artikel zo volledig mogelijk online te zetten; met foto’s, een handleiding en een veiligheidsfiche. Zo heeft de klant alle noodzakelijke info beschikbaar en kan hij die altijd online raadplegen. Dat zorgt voor gigantisch veel werk, maar de webshop is de investering waard.”
Maldoy Collect
Sinds een jaar kunnen klanten 24/7 producten bestellen, laten klaarleggen en oppikken in een container die op de parking staat. Met een persoonlijke code die klanten ontvangen bij hun bestelling, kunnen ze eender wanneer hun bestelling komen ophalen. “Dat concept hebben we omgedoopt tot Maldoy Collect”, lacht Martine. “Het is heel praktisch voor wie niet in de lijn wil aanschuiven om iets te kopen of voor wie om 6 uur ‘s ochtends al de baan op is. Een mooie oplossing voor de kmo met een drukke agenda.”
Maldoy Kiosk
De laatste toevoeging is een kiosk in de Tools-afdeling. Daarop kunnen klanten te allen tijde de webshop raadplegen. “Een extra functie laat zelfs toe om een product op te zoeken en meteen te zien in welke gang het product te vinden is. Enerzijds tijdbesparend voor zowel de klant als ons personeel, anderzijds ook heel makkelijk voor klanten die misschien nog een drempel voelen om onze winkelmedewerkers aan te spreken.”
Thuis in de markt
Asamco
Met haar jarenlange ervaring is Martine goed op de hoogte van wat reilt en zeilt in de markt. “Dat neemt niet weg dat het aanbod op de markt gigantisch is, vooral naar ijzerwaren toe. Daarin worden we enorm ondersteund door Asamco.” Martine en Jeff besloten zo’n 15 jaar geleden om lid te worden van de groepering. “We krijgen dankzij hen zicht op wat er in de sector speelt en blijven zo steeds up-to-date met de laatste nieuwigheden. Maar Asamco is meer dan louter een aankoopgroepering. Ze stimuleert haar leden om te blijven innoveren. Zo zet de groepering zeer sterk in op dataverrijking, zodat de weg naar een bloeiende e-commerce voor alle leden haalbaar wordt. Ook op marketingvlak is Asamco vooruitstrevend. Ze stellen acties op met producten van diverse leveranciers en bieden die aan als folders of digitaal platform op maat van de individuele leden. Ook naar wetgeving toe worden we meteen op de hoogte gebracht van mogelijke wijzigingen. Tijdens de coronapandemie heeft ons dat heel wat opzoekwerk en verwarring bespaard. Zo is Asamco voor ons een vangnet waarop we altijd kunnen terugvallen.”
“De meeste medewerkers werken hier al 15 tot 20 jaar en hun knowhow is van onschatbare waarde”
Kruisbestuiving tussen leden
Martine zit zelf in de Raad van Bestuur van de groepering, een taak die Jeff voor haar op zich nam en die ze met trots voortzet. “Ik ben nauw betrokken bij Asamco en dat maakt me blij. Het is bovendien een plek waar kruisbestuiving van goeie tips en ideeën onder leden plaatsvindt. Dit werkt heel inspirerend. De leden van Asamco zien elkaar als collega’s en dat voel je. Ze helpen elkaar met raad en daad, maar ook met het uitwisselen van producten wanneer die moeilijk beschikbaar zijn. Kortom, Asamco is meer dan de som van de individuele leden."