"We moeten blijven vernieuwen, de beurs is de ideale startplek daarvoor"
We staan allemaal te popelen om elkaar binnenkort te ontmoeten op DIY, Pro & Garden. In anticipatie van de beurs legden wij alvast ons oor te luister bij enkele belangrijke inkoopgroeperingen, ditmaal met Asamco. Managing Director Dries Bauwens: "Ik ga heel doelgericht polsen naar strategieën voor de professionele groothandel."
Wat hoopt u terug te vinden op DIY, Pro & Garden?
Dries Bauwens: "Uiteraard onze leveranciers die we al kennen en waar we een goeie relatie mee hebben – we willen hun stand bezoeken, hun visie op de komende periode horen en hun nieuwe producten en innovaties leren kennen. Het is fijn om op de beurs al die vertrouwde leveranciers op één plek terug te vinden en vooral hun concepten in hun geheel te zien. Een beurs leent er zich toe producten in een ideale opstelling te zien die nadien in de winkel kan toegepast worden. Naast de producten en innovaties hoop ik echter ook commerciële strategieën terug te vinden als antwoord op toekomstige uitdagingen."
"Een beurs leent er zich toe producten in een ideale opstelling te zien die nadien in de winkel kan toegepast worden"
Wat zijn die uitdagingen zoal?
Dries Bauwens: "We ervaren problemen met de toelevering, tekorten, backorders … Maar evengoed krijgen we te maken met concurrentie vanuit het buitenland en uiteraard online. Ik ben benieuwd wat de commerciële visie van leveranciers is op deze uitdagingen en vooral, wat voor strategie er in de retail kan geïmplementeerd worden. Retailers zijn tegenwoordig zowel online als in een fysieke winkel aanwezig, maar hoe kunnen ze zich in beide differentiëren? We moeten ook kijken hoe we een meerwaarde kunnen bieden in beide kanalen. Door service? Alternatieve producten? Verder ga ik heel doelgericht polsen naar strategieën voor de professionele groothandel. Heel wat leveranciers zijn namelijk actief in zowel het DIY- als het PRO-kanaal, maar elk vraagt een eigen strategie. Dat mis ik momenteel nog te veel. Het initiatief komt nog te vaak vanuit onze kant."
Kijken de leden uit naar de beurs?
Dries Bauwens: "Heel zeker, voor de leden is het altijd fijn dat de beurs het mogelijk maakt om samen te gaan. Dat zorgt ervoor dat er met elkaar gepraat kan worden over huidige en potentiële nieuwe leveranciers en dat de voor- en nadelen even naast elkaar gelegd kunnen worden. Het sociale gegeven aan een beurs is voor ons en onze leden heel belangrijk. We moeten blijven vernieuwen, blijven differentiëren op het vlak van service, blijven nieuwe concepten introduceren in de retail. De beurs is de ideale startplek daarvoor."