Moestuinen blijven trendy
slimme presentatie stuwt verkoop moestuinartikelen
Moestuinen zijn een groeiend succes. Tuinfabrikanten breiden hun aanbod ondertussen verder uit met nieuwe kweekvoorzieningen, biozaadsoorten en -variëteiten en moestuintoebehoren. Wie maximaal omzet wil genereren in het moestuinsegment doet er goed aan om deze artikelen er te laten uitspringen door middel van een slimme presentatie in de winkelruimte.
In trek bij particulier en professional
Het groeiende succes van moestuinen is deels te danken aan het toenemende bewustzijn op het vlak van milieu en gezondheid. Het zelf kweken geeft de consument een gevoel van meer controle over de eigen gezondheid en levert ook nog eens een kleinere ecologische voetafdruk op.
Onder restaurateurs zijn er steeds meer die niet enkel zelf de courante ingrediënten kweken, maar ook zeldzamere soorten en variëteiten, om daarmee hun gerechten daarmee een originele touch mee te geven.
moestuinaanbod op maat van cliënteel
Hoe afnemers van moestuinmateriaal hun aanbod op dit gebied best samenstellen, hangt af van het cliënteel: bij een breder cliënteel kan het interessant zijn om een breder assortiment te voorzien.
Een standaardassortiment omvat de traditionele basisgroenten en -kruiden. Deze kunnen worden aangevuld met zaden van ‘vergeten’ groenten (pastinaak, rammenas, koolrabi, aardpeer …), kiemgroenten (rodebietscheuten, rucolakers …), of (speciale) subvariëteiten van de basisgroenten en -kruiden.
Eveneens populair zijn zaadmixen voor kleurrijke bloemen die insecten lokken en zo een rol spelen bij het in stand houden van onder meer de lokale bijenpopulaties.
Als 'houder' voor de moestuin bestaan er kweekbakken, -potten en -zakken, voor gebruik binnen en/of buiten. Bij de vierkantemeterbakken groeit het aantal opties: materiaal, vorm (trapvorm, hoekmodellen), ergonomie (bakken op poten), geïntegreerd watersysteem etc. Ook oplossingen voor een verticale moestuin gaan steeds vaker over de toonbank.
Een interessante toevoeging op het gebied van biobestrijdingsmiddelen zijn nematoden die zes maanden of langer ongekoeld te bewaren zijn bij 15 à 25 °C, zonder kwaliteitsverlies.
Nematoden (parasitaire aaltjes die de larven van schadelijke insecten binnendringen) worden hiertoe in een zogeheten 'cryptobiotische' toestand gebracht, waarbij ze alle lichaamsvocht verliezen, waardoor hun metabolische processen stilvallen. Dit beschermt hen tegen extreme temperaturen, droogte en zuurstoftekorten. Door het zakje met nematoden in lauw water op te lossen, worden ze na een aantal uren tot maximaal twee dagen weer actief.
Ook bestaan er in gel ingekapselde feromonen die geleidelijk en gecontroleerd vrijkomen tijdens hun activeringsperiode, ongeacht de omgevingstemperatuur. Ze blijven tot 30 maanden werkzaam (bij gem. 30 °C, zonder hevige wind).
Producteilandjes met moestuinartikelen
Hoe maximaliseer je de omzet in het moestuinsegment? Overdonder zeker niet met te veel producten 'op een hoop', maar zorg voor strategisch geplaatste en duidelijk afgebakende producteilandjes. Heel wat tuinfabrikanten voorzien ter ondersteuning displays en/of ander promomateriaal, extra info in de vorm van tips ... Bepaalde werken zelfs met een mascotte, om specifiek passerende kinderen aan te spreken.
Slimme productcombinaties
Stimuleer impulsaankopen via sfeervolle productpresentaties. Plaats moestuinproducten bovendien per productgroep, zodat klanten kunnen kiezen tussen goedkoper of duurder. Wie niet specifiek op zoek is naar moestuinartikelen kan zich door een schappelijke prijs toch nog laten overtuigen.
Zorg voor kleine producteilandjes met bij elkaar passende producten
Verlaag de drempel tot aankoop door in te spelen op ontzorging, bijvoorbeeld door bij vierkantemeterbakken een bijpassend bewateringssysteem te plaatsen. Tuinfabrikanten helpen alvast door op elkaar afgestemde producten aan te bieden die eenzelfde of gelijkaardige vormgeving meekrijgen, alsook een duidelijke vermelding waarvoor ze bedoeld zijn ('voor moestuinbakken' ...).
extra informatie biedt meerwaarde
Ook extra info kan een meerwaarde betekenen. Denk bijvoorbeeld aan posters die de voorbijganger wat kweektips meegeven. Ook de rol van de winkelmedewerker in deze is niet te onderschatten. Ook al heeft een klant reeds gevonden wat hij nodig heeft, dan nog kan hij geholpen zijn met een bevestiging van zijn juiste keuze.
Met medewerking van COMPO, DCM NV, Intratuin, Pelsis Belgium NV en Polet Quality Products NV