Non-food logistiekPremium

"Retail en supply spreken best dezelfde taal"

Piet De Coninck (HIMA) over de logistieke uitdagingen voor de sector

HIMA
Piet De Coninck (HIMA): "Draagkracht creëren kan je enkel door in gesprek te gaan"

De schokgolven van de coronacrisis zijn nog niet voorbij en daar komt de oorlog tussen Rusland en Oekraïne alweer bakken zand in de logistieke motor gooien. Piet De Coninck is nu zo'n half jaar general manager van de Europese leveranciersfederatie HIMA en is ook verantwoordelijk voor HIMA Benelux. Hij maakt zich vooral zorgen over de langetermijnuitdagingen. "We moeten klimaatneutraal zijn tegen 2050, er zijn enorme uitdagingen op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Er is dringend nood aan meer Belgische en Europese samenwerking, want en zonder ketenbreed te denken, redden we dit niet."

Het einde van de voorspelbaarheid

Het zijn twee erg goede, maar ook erg uitdagende jaren geweest voor de doe-het-zelfsector. Wie dacht dat we op een 'normale' zomer zouden afstevenen, met cijfers vergelijkbaar met 2019, moet die droom stilaan opbergen. Er waren tijdens de coronacrisis al significante problemen met de supply chain, de oorlog tussen Rusland en Oekraïne verergert de beschikbaarheid van basisgrondstoffen als hout, staal, olie en de kost van energie om te produceren nog veel meer. Piet De Coninck overziet het sinds september van een Europees perspectief.

"Ik vond het jammer om in het interview met Erwin van Osta te lezen dat overleg ontbreekt in de sector. Hij heeft als voorzitter van Comeos inderdaad hard aan de kar getrokken om de opening van de doe-het-zelfzaken tijdens de lockdowns te verwezenlijken, maar er is heel wat overleg geweest tussen HIMA Benelux en Comeos; momenteel zijn er constructieve gesprekken lopende. Erwin zit ook in de raad van bestuur van EDRA/GHIN (de Europese retailfederatie, n.v.d.r.), en ik zie John Herbert (secretaris-generaal EDRA/GHIN, n.v.d.r.) zeer regelmatig. Er is dus zeker overleg, maar ik begrijp de frustratie: we zullen nog meer moeten praten met elkaar. Naast de huidige problemen met de supply chain zijn de uitdagingen op het vlak van duurzaamheid en data-uitwisseling immens. Op deze drie vlakken zijn we met HIMA Benelux met workshops begonnen. Ik heb ondertussen geleerd dat het niet werkt met: 'Dit is de visie, daar gaan we naartoe.' Je moet eerst draagkracht creëren en dat kun je maar doen door met elkaar in gesprek te gaan en mensen actief te laten meedenken."

logistiek
"We staan voor immense logistieke uitdagingen"

Het einde van de beschikbaarheid?

"Ook de stelling dat 80% van de leveranciers de basis niet beheerst, vond ik jammer. Er mankeert in de eerste plaats iets aan het systeem: retail en supply spreken zelden dezelfde taal. Veel leveranciers begrijpen niet welk meetsysteem de retail hanteert. Een uniform meetsysteem zou een goede zaak zijn. Natuurlijk zijn er ook leveranciers die niet voldoende proactief met hun klanten omgaan: alternatieven voorstellen, stelselmatig verwittigen als je niet kunt leveren. Ze denken te veel vanuit de productie en te weinig vanuit de klant. In de omstandigheden waarin we ons nu bevinden, konden sommigen gewoon niet leveren. Als je dat dan gewoon laat gebeuren en je communiceert er niet over, dan heb je natuurlijk een barslechte aanleveringsgraad. Dat is de transparantie waar ook ik naar verlang. Maar die inspanning moet ook voor een deel van de retail komen. Als een category manager weet dat er moeilijk of niet geleverd kan worden en er wordt niks aangepast in het systeem of er komen geen alternatieve producten, dan komt er inderdaad een slechte servicegraad uit het systeem, terwijl de fabrikant daar soms niks aan kan doen. Het inventory management is een gedeelde verantwoordelijkheid van supply en retail. Er is geen enkele leverancier die niet wil leveren, iedereen wil graag 100% uitleveringsgraad halen."

"Er is geen enkele leverancier die niet wil leveren, iedereen wil graag 100% uitleveringsgraad halen"

Prijsstijgingen

"Het heeft ook geen zin om als retailer prijsstijgingen niet toe te staan, maar die moeten transparant gebeuren. Een goede leverancier geeft inzicht in hoe zijn kostprijs is samengesteld en waarom hij een verhoging vraagt. Als de prijs bijvoorbeeld voor 10% bestaat uit grondstof bestaat en de prijs van de grondstof verdubbelt, dan stijgt de aankoopprijs voor de klant snel met 10%. Die rekening is snel gemaakt. Wie dat niet wil betalen, zit aan de marge van zijn leverancier, die kan dit niet lang volhouden. Maar al bij al verloopt het in de Benelux nog redelijk. Het feit dat veel mensen in de keten hier dicht bij elkaar staan, heeft geholpen om alles wat betreft boetes in de supply chain binnen de perken te houden. Ook het joint statement van juni 2021 van HIMA en EDRA/GHIN heeft daartoe bijgedragen. Vandaag kun je elke leverancier beboeten. Maar het is niet ethisch als je weet dat de logistiek verstoord is."

HIMA

"Je moet je laten helpen, buitenkomen, lezen, netwerken. Zéker met de uitdagingen waar we vandaag voor staan"

 

"Dat is het grote geluk dat we hier in België nog steeds hebben: er zijn veel kmo's en eigenaarsgeleide ondernemingen, waar de beleidslijnen kort zijn. Er zijn heel wat goede leveranciers en goede retailers die wel degelijk diepgaande gesprekken met elkaar voeren. Alleen kan je als kleine zelfstandige en zelfs als uit de kluiten gewassen retailer niet langer alles alleen vatten in de keten. Je moet dat delen, je moet brainstormen, je moet je laten helpen, buitenkomen, lezen, netwerken. Zéker met de uitdagingen waar we vandaag voor staan. Die kunnen een boosdoener zijn voor onze relaties, maar ik zie vooral opportuniteiten om het beter te doen."

"Vandaag kun je elke leverancier beboeten. Maar het is niet ethisch als je weet dat de logistiek verstoord is"

"Ik roep dan ook iedereen op om samen te zoeken naar voorstellen die op termijn de duurzaamheid van de volledige keten substantieel kunnen verhogen. Denk aan logistiek: door transporten te optimaliseren, de beladingsgraad te verhogen en de transportkilometers te verlagen, verlagen we de CO2-uitstoot. En waarom niet samenwerken voor  leveringen in stadsgebieden en op retailpunten? Het ultieme doel is de verhoging van de toegevoegde waarde door - indien mogelijk - data te delen en substantieel samen duurzamer te gaan werken. Hiervoor zoek ik naar steun bij alle stakeholders - leveranciers en retailers - en financiële steun bij de overheid in België en Nederland. Dit kunnen de leveranciers niet alleen. Als we daarin slagen, verbeteren we ook de beleving van de consument en bouwen we een DIY-ecosysteem waar elke stakeholder beter van wordt."

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Stefan Acke
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine